Středa 18. května 2022, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 18. května 2022 Nataša

Fotografa Stranku viní z plagiátorství. Jde o poctu vzorům, reaguje

  15:02
Na nedávno ukončenou výstavu Dechem v pražském Mánesu, ve které fotograf Martin Stranka shromáždil většinu své práce, vrhá stín aktuální kauza. Skupina fotografů jej totiž viní z plagiátorství a opisování motivů od známých předchůdců. Strankova díla se přitom prodávají za miliony. Autor nařčení zcela odmítá.

Fotograf Martin Stranka s jednou ze svých nejznámějších fotografií Dreamers and Warriors (2020) | foto: archiv Martina Stranky

Na údajnou neoriginalitu motivů, které jsou k vidění na komponovaných fotografiích Martina Stranky, vedle dalších upozornil na svém facebookovém profilu fotograf Adam Bartas. 

„Dlouho jsem napjatě očekával, kdy a jakým způsobem se se Strankou vypořádá jeho vlastní umělecko-fotografická obec, kterou silou své sebeprezentace tak trošku rozsednul. Naplnilo mě beznadějí, že věc prošla úplně nepovšimnuta a Stranka nerušeně uskutečnil výstavu, již údajně navštívilo skoro 20 tisíc lidí. To mi přišlo až obscénní a rozhodl jsem se to podstoupit, aby se vytvořil určitý precedent. To, nakolik status rezonoval až daleko mimo fotografickou sféru, jsem vůbec neplánoval, ale stovky lidí mi psalo, že na takový impuls už zoufale čekali,“ vysvětluje svou motivaci reklamní fotograf a retušér, který vyučuje na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. 

Stranka prý dosud takové kritice nečelil. „Je to poprvé, co jsem se setkal s takovým nařčením za patnáct let práce a výstav po celém světě. Tím jedním je téma přiznané a citované inspirace a druhým tématem je nařčení, že fotografie nefotím, ale nakupuji ve fotobankách a podobně,“ uvedl pro iDNES.cz sám Martin Stranka.

Bartas upozorňuje, že mu o kvalitu Strankovy práce nejde. „Jsem reklamní fotograf a figuruji tak ve zcela jiné, paralelní sféře. Nemám na věci žádný soukromý zájem, ani umělecké angažmá, a možná proto si můžu dovolit otevřeně ventilovat frustraci, s níž se o autorských poklescích pana Stranky v různých kuchyňkách a oborových diskuzích mluví polohlasem už několik let,“ vysvětluje. 

„Vadí mi ale dosud nikým nerozporovaná implikace, že jde o originálního, špičkového a nosného českého uměleckého autora, jehož mají celebrovat veřejnoprávní média a jehož práce má unikátní obsah a hodnotu, jak sám tvrdí.“

Bear With Me, 2018, Martin Stranka

Stranka uvedl, že v okamžiku, kdy se na internetu objevily tyto diskuze, ho oslovilo jen pár lidí, které nejdříve zajímaly detaily a jeho stanovisko. „Ti ostatní pak vyvodili vlastní úsudky, bez znalosti mého vyjádření k dané věci a přijali tak pravděpodobně několik osobních názorů a nepodložených nařčení několika jedinců za pravdu,“ řekl Stranka. 

„Chápu, že žijeme v instantní době sociálních sítí a je tak jednoduché někým napsanou informaci přijmout bez jakéhokoliv ověření. Já bych tímto chtěl upozornit a možná si někde tajně přát, abychom si obecně všichni nejdříve informace ověřovali.“

Bartas své původní vyjádření na Facebooku doplnil sérií fotografií, kde srovnává Strankova díla s díly jiných autorů. Sám Martin Stranka na všechna internetem šířená obvinění následně zareagoval na svých stránkách. V dlouhém příspěvku na svém blogu celou kauzu podrobně komentuje a vyjadřuje se ke všem zmíněným fotografiím. 

Martin Stranka konkrétní nařčení podrobně rozebírá na blogu

Pomocí časů publikace pak dokládá, že některá jeho diskutovaná díla jsou staršího data než ta, které měl údajně kopírovat.

„Zmiňovaná a k mé práci připodobňovaná díla, která jsem dosud ani neznal, jsou o několik dokonce let mladší,“ píše Stranka a dodává, že pokud se naopak někdo takto inspiroval jeho prací, problém s tím nemá. V jiných případech pak pomocí přesvědčivých důkazů vyvrací další obvinění, že by motivy nakupoval ve fotobance (dílo Bear With Me, konkrétně zobrazený letoun Iljušin Il-28). 

„Mám ve zvyku si veškeré své fotografické materiály dlouhodobě ukládat, a tak pro mne bylo snadné doložit, že fotografie jsou vždy mými osobními materiály. Byla to jen snaha zmást laickou veřejnost tím, že focené letadlo z fotografie „Bear With Me“ je podobné tomu, které se dá zakoupit ve fotobance,“ dodal Stranka.

Bartasovi ale nešlo primárně o jednotlivá díla, na uvedených příkladech prý hodnotí Strankovo dílo jako celek.

„Meritem mé kritiky nebylo ani tak to, že Stranka plaguje tu a tu konkrétní fotografii a působí tak někomu ušlý zisk, ale že je jeho práce jako celek derivativní a tudíž fakticky umělecky bezcenná,“ reaguje na Strankovy důkazy Bartas. 

Jako Madonna a Sting

Trochu problematičtější je rovina, kdy kritici Strankova díla našli v jeho sérii Boyhood konkrétní motivy z děl světoznámých fotografů, jmenovitě Američana Gregoryho Crewdsona a Nizozemce Erwina Olafa. Sám Stranka na blogu přiznává, že jej zmínění autoři v počátcích tvorby zaujali a inspirovali. 

„Autoři jako Crewdson nebo Olaf tvoří zlatý fond přelomu tisíciletí a oba vystavovali v České republice: Olaf v Galerii Langhans, Crewdson měl obří retrospektivu v Rudolfinu. Přirovnal bych je k lidem formátu Madonny nebo Stinga ve sféře populární hudby – ne každý mileniál je dnes zná, ale asi se shodneme na tom, že publicista nebo čelný hudební producent by snad měl rozpoznat jejich refrén. Vlastně nevím, zda mě víc splínem naplňuje představa, že odborná veřejnost tuto asociaci nerozeznala, nebo že ji poznala, ale dosud o ní trpně mlčela,“ uvažuje Bartas.

„V žánru výtvarné a konceptuální fotografie je autentická tvůrčí výpověď vším a neumím si představit, jak bych se cítil, pokud bych o díle pořízeném v Mánesu za čtvrt milionu korun zjistil, že jde o levnější a lehce umaštěnou reprodukci patnáct let staré předlohy. V určitém vulgárním smyslu jde o klamání zákazníka,“ přemýšlí Bartas. 

V případě dvou fotografií z kritizované série Boyhood Stranka nyní uvádí, že jde o čistou poctu oběma autorům. V dřívějších rozhovorech o inspiraci těmito autory prý mluvil a uváděl je. „Inspiraci a tribute v rámci několika zmiňovaných fotografií z portfolia, které sčítá na přibližně stovku uměleckých děl, uvádím na svém webu, na blogu při příležitosti jejich uvedení a v rámci svých aktivit na sociálních sítích. Lokálních i zahraničních rozhovorů, kdy o této inspiraci mluvím a zmiňuji už v podstatě od počátku své tvorby, je spousta. Autory mé inspirace zmiňuji v rozhovorech i sedm let nazpátek,“ hájí se fotograf.

V rozhovorech pro Lidovky.cz či iDNES.cz však ohledně tématu Boyhood ani jednoho z autorů nezmínil. V rozhovoru pro DVTV naopak u diskutované fotografie o inspiraci Erwinem Olafem skutečně mluví.

„Tvorba obou autorů je mi známá už od let 2008, 2009. Navíc si je sám umělec mé práce a inspirace vědom a studio nám v dalších počinech vyjádřilo podporu,“ dodává Stranka.

Adam Bartas na svém Facebooku zveřejnil screenshot z komunikace se studiem Erwina Olafa týkající se Strankova díla. Sám prý ale studio nekontaktoval. „Autoři formátu Erwina Olafa se se stovkami různých pokřivených snaživců tyjících z jejich práce potýkají každý týden a je to pod jejich rozlišovací schopnosti. Co je upoutalo jsou ceny Strankových variací, které činí stovky tisíc i miliony korun, to opravdu připomíná podomní prodej Karlštejna,“ komentuje to kritik Strankova díla.

Problematika opakování motivů

Jakékoli plagiátorství však Stranka ohledně série Boyhood jednoznačně rozporuje. „Pojem ‚plagiátorství‘ je zde zcela neadekvátní. Nepřivlastňuji si díla jiných autorů a mé práce právně splňují veškeré atributy originálního díla. Český právní systém ani termín ‚plagiátorství‘ nezná a inspiraci od jiného autora nelze považovat za porušení autorských práv. Ale hlubší pojednání na toto téma už je pak na odbornou debatu na jiné úrovni,“ reaguje Stranka.

Problematika neoriginality či opakování motivů je podle Bartase mezi fotografy běžná a často diskutovaná. „Co naopak naprosto vyděluje pana Stranku je měřítko a kontext. Jeho horentní cenotvorba typicky převyšuje ceny původních světově renomovaných autorů, svá derivativní dílka nabízí za až osm milionů korun,“ upozorňuje Bartas.

Stranka nepovažuje obvinění šířená přes sociální sítě za formu konstruktivní debaty. „Lidé, kteří se k mé práci v této diskuzi tímto způsobem vyjádřili, mě vůbec neznají osobně a nikdy jsme se ani osobně nepotkali. Ti, kteří mě znají osobně, vědí, že si vážím každého, a to i kritického názoru. Ke konstruktivní diskuzi na téma inspirace ve fotografii, která mohla být přínosná pro všechny, tu ale bohužel nedošlo,“ uvádí.

Heroes, Boyhood, 2021, Martin Stranka
Behind the Trees, Boyhood, 2021, Martin Stranka

Napadený autor na blogu uvedl, že již s právníky řeší trestní oznámení. „Tuto eventualitu vítám a rád bych trval na tom, aby tak učinil. Vnímám to ale pouze jako další velikášské alibi pro jeho vlastní nepoučené publikum,“ reaguje Bartas.

„Obdržel jsem z několika falešných profilů sérii pohrůžek žalobami a včera výhrůžku fyzickou návštěvou v adrese mého bydliště, což vnímám jako veselý kolorit operetního prostředí, v němž se pan Stranka zřejmě pohybuje. Vlastně nás ale zarazila úplná absence nějaké věcné oponentury v diskuzích: nesouhlasné reakce se vyskytly v řádu promile a omezovaly se na abstraktní ‚alternativní‘ výklady duševního vlastnictví jako celku,“ dodává kritik Strankova díla.

Sám Stranka věří, že aktuální kauza nebude mít na jeho další práci vliv. 

„Témata se v umění neustále opakují dokola. Jen se liší pokaždé o vlastní pohled a vlastní zpracování daného autora. Nikdy tak nevzniká totožné dílo. Není možné, ani žádoucí, aby nějaké jednou vytvořené téma, nebylo možné znovu přepracovat. Já vzdal poctu autorům skrze jejich vizuální styl fotografie a mé téma Boyhood (Chlapectví) nebylo předmětem ani u jednoho z mnou citovaných fotografů. Jedná se o moji myšlenku a příběh. Umění je nádherné právě v tom, jak přináší různé pohledy na stejná témata. To je jeden z atributů, bez které by dle mého názoru, umění nikdy nebylo uměním,“ uzavírá Stranka a uvádí, že už pracuje na nových projektech.

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Proč naše hlasy v Eurovizi anulovali a přidělili Ukrajině? ptají se Rumuni

Rumunská televize se ohradila proti rozhodnutí organizátora mezinárodní písňové soutěže Eurovize, který anuloval hlasy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skupina We Are Domi postoupila do finále písňové soutěže Eurovize

V druhém semifinálové kole Eurovize uspěla česko-norská kapela We Are Domi a společně s dalšími devíti interprety...

RECENZE: Vyznavači ohně. Rammstein živě jen těžko hledají konkurenci

Marschieren Marsch! chtělo se občas zvolat během pražského koncertu metalové úderky Rammstein. Německá preciznost a...

Válka na Altaji, Čína na Sibiři. Co všechno předpověděl Vladimir Sorokin

Jako bychom vraždili vlastní matku, líčí ruský spisovatel Vladimir Sorokin válku na Ukrajině. Postmodernímu autorovi...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Umělec Jiří Příhoda proměnil Rudolfinum. Výstava vznikala i v USA

Vystoupat do výšin Rudolfina. I to je možné díky nové výstavě VOID Jiřího Příhody v pražské Galerii Rudolfinum. Jde o...

Stanislav Kolíbal i v 96 letech stále hledá. Tentokrát harmonii a řád

Umění není věcí formy, ale sdělení. Potřebuji se vyjádřit. Sdělit, co si myslím, říká ve svých 96 letech umělec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jediná olejomalba od Václava Havla jde do dražby. Asi vznikla ve vězení

Květnová aukce ve výstavní síni Expo 58 ART nabídne v neděli kromě obrazů od Alfonse Muchy nebo Emila Filly také jedno...

Malíř Krejča: V podstatě jsem krajinář. Ale dnes už krajiny nikoho nezajímají

Premium Osobité pojetí námětu i originalita formy dělají z obrazů českého zástupce evropského fantazijního realismu Aleše...

Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?
Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?

Podle diskuzí na eMimino.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratila v roce 2021 za jídlo a drogerii průměrně 10-17 000 Kč. Tedy až 204 000 Kč ročně....

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...