Tvoří gotické titány. Krátkodeché umění je mi cizí, vysvětluje sochař a malíř Škubal

  11:51
Marek Škubal záměrně ignoruje líbivé trendy v umění. Místo nich našel zaujetí v mezičasovosti, mytologii a transcendenci. Výstava, na které pracoval posledních sedm let, je do poslední dubnové neděle ke zhlédnutí v pražském Centru současného umění DOX. Škubal na jejím závěru též pokřtí katalog, který se výstavě věnuje.
Velekněz, patinovaná sádra, 140 x 60 x 55 cm, 2020_2021.

Velekněz, patinovaná sádra, 140 x 60 x 55 cm, 2020_2021. | foto: Jan Slavík, DOX

Podílel jste se na výstavě v Národní galerii nazvané Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích. V kutnohorském GASKu jste připomněl francouzského básníka Charlese Baudelaira, blízký je vám i Lovecraft. V čem vás přitahuje horror a gotika?
Poe, Lovecraft i Baudelaire jsou moji literární oblíbenci. V rané pubertě jsem četl povídky od Poa a velmi na mě působily. Největší dojem na mě tehdy udělal Zánik domu Usherů, jeho hlavní postavu Rodericka Ushera dodnes nosím v hlavě. Vámi zmiňovaná výstava ve Veletržním paláci mi trochu posloužila jako záminka si jeho podobu zpracovat. Při stejné příležitosti vznikl i Poeův portrét. Obdobné to bylo s výstavou v Kutné Hoře Samota uprostřed davu - Charles Baudelaire a české umění, pro kterou jsem vytvořil Baudelairovu bronzovou bustu.

Marek Škubal

MgA. Marek Škubal, Ph.D. (*1986) je sochař, kreslíř a výtvarný pedagog. Studoval na AVU v sochařském ateliéru prof. Jindřicha Zeithammla, absolvoval též stáž v ateliéru grafiky prof. Jiřího Lindovského a na Taipei National University of the Arts na Taiwanu. Ve studiu pokračoval na AVU v doktorském programu v ateliéru kresby akad. mal. Jiřího Petrboka. Pravidelně vystavuje v ČR i v zahraničí jak samostatně, tak v rámci skupinových výstav.

K Lovecraftovi jsem se dostal nejpozději. Byl jsem na jeho dílo upozorněn až na základě svých cyklů Animal Bodhisattva a Bůh odporných věcí. Do té doby jsem ho nečetl, ale přišlo mi, že se v mnohém potkáváme, zvláště ve vytváření panteonů vlastních božstev. Kurátor Otto M. Urban na základě této spřízněnosti můj cyklus Animal Bodhisattva později zařadil do výstavy Život je bolestný a přináší zklamání, která byla věnována reflexím Lovecraftova díla. Ta byla původně prezentována v Galerii Města Plzně, a pak v pozměněné podobě ještě v Trafo Gallery v Praze.

Co vás na těch autorech tak přitahuje?
U každého něco jiného. U Lovecrafta je to záliba v mytologiích a vytváření mytologických schémat a panteonů. I Poea jsou to zase časté motivy melancholie, samoty, třeba i šílenství. Už jenom popis sídla Rodericka Ushera a styl jeho života mi v pubertě velmi imponovaly.

Kurátor Otto M. Urban míní, že vaše současné práce mohou působit, jako by vznikly před stoletím. Jde vám o nadčasovost či univerzálnost?
Zcela jistě, snažím se pracovat s formou, která je nějakým způsobem nadčasová. Rád bych, aby moje práce měla potenciál promlouvat k divákovi o pocitech, emocích a situacích, které jsou univerzálně platné, které provází člověka odnepaměti a proto jsou stále sdělné. Co mi naopak není blízké, je krátkodeché umění, které reaguje na pomíjivý trend či nějakou aktuální společenskou situaci. Takové dílo je spíše společenská glosa, která velmi rychle zastará.

Vanitas V  Lacrimosa , patinovaná keramika, 60 x 28 x 39cm, 2021.

Pojďme k vaší poslední výstavě. Ta je rozdělená do tří částí. Proč to dělení?
Výstava je koncipovaná jako jakási cesta od pomíjivosti k věčnosti. Divák prochází skrze usínání, snění, umírání v první čísti nazvané Sopor (Spánek). Následuje konfrontace se smrtí fyzického těla - to je střední část Vanitas, černě vymalovaný prostor, kde pracuji s motivem lidské lebky. Poté se před divákem otevírá třetí, závěrečná část – Mythos. Ta je věnována inspiracím z antické mytologie, završuje cestu přechodem k určité transcendenci, univerzální zkušenosti, k věčnosti světa mýtu.

Zaujaly mě posmrtné masky, či jsou to jen masky? Navazujete na tradici afrických kmenových masek, jejich transpozici do francouzské meziválečné moderny?
Nene. Africké masky v tom nehledejte. Co mě však inspiruje, je posmrtná maska, dříve velmi rozšířený fenomén odlévání obličeje zemřelého. Fascinují mě sbírky posmrtných masek, mohu tak vidět například své oblíbené umělce v podobě, jakou měli krátce po smrti. Nicméně já s technikou skutečné posmrtné masky přímo nepracuji. Ty moje jsou všechny modelované z keramiky a nejedná se ani o tváře reálných lidí, jsou to fiktivní podoby. Mají však působit jako posmrtná maska, nebo snící tvář. Pracuji s jistou ambivalencí - divák si nemůže být jistý, zdali se dívá do tváře spící, nebo mrtvé.

Mimo jiné jste sběratel skutečných lidských ostatků. Jak se k nim dostáváte? Ty vystavené na Vanitas jsou modelované. Jak jste plastiky tvořil?
Asi bych se neoznačil přímo za sběratele ostatků. Několik lebek mám, ale není to tak, že bych je cíleně sbíral. Některé mám v dlouhodobé zápůjčce, jiné jsem získal třeba pomocí výměny. Mám je především jako modely; v cyklu Vanitas, vystaveném teď v DOXu, pracuji s velmi naturalistickou, drobnopisnou formou. Ta vyžaduje předlohu s dostatkem detailů, což mi nemůže zprostředkovat sebelepší odlitek či fotodokumentace. Potřebuji reálnost kost, kterou se snažím v pozměněném měřítku napodobit.

Marek Škubal a Prométheus, patinovaná sádra, 134 x 50 x 58 cm, 2023_2024.

Proč jste pro výstavu vybrali název Prometheus?
Je to podle titulní plastiky, té největší, kterou výstava vrcholí. Prometheus je součástí závěrečné části Mythos, kde najdete i plastiky a obrazy dalších titánů. Titáni obecně mi přijdou jako velice silné téma. Líbí se mi idea nadlidství, něčeho, co přesahuje člověka, jeho možnosti a zkušenost. Moji titáni většinou spí, symbolizují pro mě vnitřní potenciál, který je zatím nevyužitý, ale může se probudit. Prometheus je jiný - je to jedna ze dvou soch na celé výstavě, která má otevřené oči a je tedy aktivní. Vnímám ho jako symbol tvůrčí síly, energie a potenciálu. Je to bytost na jednu stranu nesmírně mocná a vzdorující, zároveň je však nesmírně soucitná. Jako stvořitel člověka se pro lidstvo obětuje.

Na cyklu jste pracovat čtyři roky. Je to vaše první samostatná výstava po sedmi letech. Jak vůbec příprava a tvorba takového projektu vypadá?
Bylo to velmi intenzivní období. Po deseti letech jsem zanechal vyučování a každodenně se soustředil pouze na tvorbu. Na poslední dva roky jsem se tak úplně odstřihl od okolního světa. Jen díky této dobrovolné klauzuře vznikla zatím nejrozsáhlejší kolekce mých prací.

V době internetu může umělce hanit každý blbec, říká Gottfried Helnwein

Co u vás rozhoduje o volbě média? Kdy začínáte tvořit plastiku a kdy naopak saháte po štětci?
Základem pro jakoukoli práci je pro mě kresba. I mé plastiky vznikají nejprve jako kresebná skica, která je velmi rychlá. Jsou to několikavteřinové záznamy, na základě nich pak ale pracuji již ve finálním měřítku. Častější postup je, že po prvotní skice vzniká podrobnější kresba, pak menší plastické modely, v nichž se řeší kompozice. Já tento postup cíleně ignoruji, protože mám pocit, že skutečně tvořím pouze ve chvíli, kdy vzniká finální dílo. Kdybych už bych měl vše vyřešeno v podobě podrobného malého modelu, který bych už pouze zvětšoval, bude to pro mě jen mechanická reprodukce. Hledat tvar ve finálním měřítku je samozřejmě mnohem náročnější, ale nemůžu si zkrátka pomoci...

A zmetky? Stává se vám, že dílo nepovedlo a musíte ho vyhodit?
Práce na soše je dlouhý proces hledání. Pracují hodně s hlínou, ta naštěstí umožňuje přidávat, ubírat, řezat, prostě předělávat. Ve chvíli, kdy se práce ocitne ve slepé uličce, mohu ji i úplně shodit a začít znovu. U několika věcí se mi to osvědčilo jako nejlepší cesta. Druhá verze se ukázala jako ta správná.

Přátelíte se se Siegfriedem Herzem, který aktuálně vystavuje v Alšově Jihočeské galerii v Českých Budějovicích. Přemýšleli jste třeba nad společným projektem?
Samozřejmě, že nás to napadlo! Doufáme, že se tato možnost objeví, rádi bychom oba.

Výstava Prometheus poslední dubnovou neděli končí. Už víte, co budete dělat dál?
Vzhledem k tomu, jak intenzivní příprava na Promethea byla a s přihlédnutím k náročnosti médií, ve kterých pracuji, bude další větší výstava proveditelná zase až za několik let. Nicméně už letos na podzim bych se měl účastnit jedné skupinové výstavy, na kterou budu připravovat menší konvolut prací. O co půjde, zatím nemohu prozradit.

Nejčtenější

Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou

Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF Karlovy Vary Jiřím Bartoškou. Na smuteční večírek do pražského Rudolfina dorazili i sportovci,...

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro tuto příležitost otevřeno mezi 10:00 a 17:00. Lidé přicházeli památku oblíbeného herce a...

Rozlučka pro VIP, jak si Bartoška přál. Na sklenku přišli Polívka, Bohdalová či Fiala

S pátou hodinou odpolední se zavřely brány pražského Rudolfina za posledními smutečními hosty z řad veřejnosti. Rozloučení se zesnulým Jiřím Bartoškou tím ale neskončilo. Od 20:00 se totiž v budově...

Vojta Kotek jako Karel Gott? Zahraje si ho ve filmu o zpěváku Duchoňovi

Bouřlivý příběh slovenské popové legendy Karola Duchoně letos v létě ožije na filmových plátnech. Režisér Peter Bebjak, podepsaný pod seriálem Devadesátky nebo thrillerem Smršť, ve svém novém snímku...

OBRAZEM: Červená i černá. Nejsilnější momenty z loučení s Jiřím Bartoškou

Téměř celý úterní den jsou prostory pražského Rudolfina vyhrazeny rozloučení se zesnulým hercem a prezidentem karlovarského festivalu Jiřím Bartoškou. Přípravy začaly už brzy ráno, aby v deset hodin...

RECENZE: Její pastorkyňa, v níž chlastá a smilní celá ves. A nic víc

Španělský režisér Calixto Bieito, jenž klasická díla zaplňuje násilím a sexem, inscenoval v pražském Národním divadle Janáčkovu Její pastorkyňu. Své pověsti dostál – ve špatném slova smyslu.

24. května 2025  17:30

Chacháááá! Hurvínek už zase zkusí kino. Předchozí pokusy dopadly neslavně

Premium

Děd Vševěd, Otesánek, pták Ohnivák, trojice Dlouhý, Široký a Bystrozraký, dále rarášek, čaroděj, drak, princ, princezna – a s nimi se potká neposedný syn rozvážného pana Spejbla.

24. května 2025

Český Karavan v Cannes neuspěl, cenu pro debutující filmaře má snímek z Chile

Cenu pro debutující filmaře a artové snímky v sekci Un certain regard na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes získal film La misteriosa Mirada del Flamenco (Záhadný pohled plameňáka) chilského...

24. května 2025  12:12

TELEVIZIONÁŘ: Natalie Portmanová s lovcem pokladů hledá Pramen mládí

Dobrodružný příběh s prvky fantasy Pramen mládí, jehož premiéru uvádí Apple TV+, natočil při čekání na produkční start druhého dílu svého Aladina britský tvůrce Guy Ritchie.

24. května 2025  8:30

Scarlett Johanssonová zavítá do Jurského světa. Novinka Znovuzrození láká trailerem

Pravěcí predátoři jsou opět v akci. Režisér Gareth Edwards představuje film Jurský svět: Znovuzrození v hlavní roli se Scarlett Johanssonovou, akční hrdinkou ze světa Marvelu. Snímek vznikl podle...

23. května 2025  16:42

I v 90 může umělec přijít s něčím novým. Jan Saudek vystavuje svá aktuální díla

Legenda české fotografie Jan Saudek oslavil devadesátiny a k jubileu otevírá výstavu, která je nejen ohlédnutím za časem prověřenými snímky, ale i ukázkou jeho nejnovějších prací z letošního roku....

23. května 2025  15:38

TRENDY V KLIPECH: Slze pomohli Pokáč a Mišík, Vladimir 518 se spojil se 7krát3

Skupina Slza má letní hit. Pomohli s ním Adam Mišík a Pokáč. V hitparádě Óčko Chart budou bojovat proti silným spojením Vladimira 518 se 7krát3 nebo Avril Lavigne se skupinou Simple Plan.

23. května 2025  14:24

Když zaburácí dechy, jsme absolutně šťastní, říká pěvecké duo Monkey Business

Premium

Skupina Monkey Business, sdružená kolem neúnavného funkového věrozvěsta Romana Holého, slaví 25 let kariéry a v rámci oslav odehraje 29. května speciální narozeninový koncert na pražském Vyšehradě....

23. května 2025

Pražský román Dana Browna s Karlovým mostem na obalu zfilmuje Netflix

Pražské dobrodružství symbologa Roberta Langdona, vzešlého z fantazie spisovatele Dana Browna, uvidíme i na televizních obrazovkách. Streamovací platforma Netflix chystá seriál podle chystaného...

23. května 2025  11:47

Koukejte na mě, jsem kopilot! sdílel bubeník na sítích. Pád cessny pak nepřežil

Bývalý bubeník metalové skupiny Devil Wears Prada Daniel Williams a hudební agent Dave Shapiro zemřeli při pádu soukromého letadla v San Diegu. K nehodě došlo ve čtvrtek ráno místního času. Nehoda se...

23. května 2025  10:51

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Měl jsem sen, že napíšu nádherný pornoscénář. Tam by byly věci, říká Ringo Čech

Rozstřel

František Ringo Čech je originální malíř, textař, spisovatel a věčný provokatér. V Rozstřelu mluvil jako obvykle o politické korektnosti, o výkalech na obrazech, o vnukovi raperovi, ztracených...

23. května 2025

Metronome 2025: Láká na návrat Alanis Morissette nebo duo Die Antwoord

Osmý ročník festivalu Metronome proběhne v areálu výstaviště v pražských Holešovicích od čtvrtka 19. do soboty 21. června 2025. Na festivalu se vystřídají zahraniční i domácí hudebníci. Láká na...

23. května 2025  8:30
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.