Manipulátorka Veronika Bromová není vůbec bláznivá

  4:49aktualizováno  4:49
Tělo jako zdroj pocitů, království jako krajina mezi snem a skutečností, cesta jako symbol hledání vlastního bytí. I tak by se dala shrnout první průřezová výstava Veroniky Bromové (1966), tvořená velkoformátovými fotografiemi, často tištěnými na plátna, a dále několika videy a pohybujícími se objekty.

Veronika Bromová - Pohledy I, Views, 1996 | foto: © Veronika Bromová

Jedna z erbovních autorek té generace, která na českou výtvarnou scénu nastoupila v devadesátých letech, je představena v prestižním Domě U Kamenného zvonu, který spravuje Galerie hlavního města Prahy.

Bromová u nás jako jedna z prvních začala pracovat s digitálně manipulovanou fotografií a bez zábran se vyjadřovala k ženské problematice. A také jako dosud nejmladší umělkyně reprezentovala - v roce 1999 - Českou republiku na Benátském bienále. Ve svých fotografiích namnoze vystupuje coby aktérka a průvodkyně světem svých pocitů.

K jejím relativně známým cyklům patří Pohledy (1996), které zahrnují i brilantní a velmi typickou práci instalovanou též v Domě U Kamenného zvonu: nahá a nalíčená Bromová na diváka zpříma roztahuje nohy, avšak obnažené lůno je zobrazeno v anatomickém průřezu.

Veroničina rouška
Do úvodu nynější expozice kurátorka Olga Malá vybrala snímky zachycující dětskou nevinnost a duchovní čistotu, avšak již atakovanou prvními škůdci, ranými traumaty. Digitálně manipulovaná fotografie ukazuje jednu a tutéž holčičku spojenou ve skupinu vedle sebe ležících dětí, jejichž horní končetiny jsou srostlé. A z protější zdi na tuto siamskou srostlici pohlíží démonická postava. V následujícím sále se nacházejí dětští spící andílci, vyvolávající pocity nenaplněné mateřské touhy, nicméně dvakrát je ta čistota narušena tím, že jim po hlavě leze červ.

Veronika Bromová - Vítej, lese, Království, 2003-2005Pocitovost, mnohdy velmi nejednoznačná, je zkrátka základním principem tvorby Veroniky Bromové - jak v námětech, které se dotýkají plodnosti a dětství, tak v cyklech, v nichž autorka nasazuje a ukazuje vlastní tělo, jež vystavuje experimentům: deformuje je pomocí lepicích pásek, hadiček, paruk, zrcadel, krkolomných pozic. Zaznamenává prožitky v přírodě, v městské krajině, u moře. Ale právě tehdy, když na první pohled malebné fotografie předkládají extatické výbuchy radosti, v tichosti z nich prosakují pocity osamění, strachu a nejistoty.

Bromová se tu stylizuje do fantomatických postav, tu zase zůstává přirozená. Právě snímky bez teatrálnosti a přehnaně expresivních gest působí na výstavě nejsilněji. Když v sytě růžových šatech Bromová provádí diváka lesem, otevřeně tu přiznává melancholii - a kompozicí i výrazem evokuje například obrazy německého malíře romantismu Caspara Davida Friedricha. Její práce v jistém slova smyslu nutně vyznívají nevyváženě - podobně jako jsou nevyvážené přirozené projevy lidské psýché.

Nesnadné sousto
V Domě U Kamenného zvonu nad dříve již vystavenými a mnohokrát reprodukovanými díly převažují práce z posledních let, najmě z titulního cyklu Království. V něm se umělkyně stylizuje kupříkladu do figury, která v dlouhovlasé rusovlasé paruce, nahá a v toporné strnulosti poskakuje rajským sadem, hraje si se psem, zakusuje se do jablek. Spíše než krásnou Evu připomíná poněkud bláznivou čarodějnici.

Veronika Bromová - Rozcestí, Království, 2003-2005

Přes ironizovanou radost poskakující žínky v uzavřeném a liduprázdném "paradaysu" vyznívají tyto fotografie, ale i "přidružené" video vážně a smutně. Video jako takové slouží Bromové coby prodloužená ruka fotografie; a videa výstavu Království nenásilně oživují a sugestivní hudba, která je podkresluje, umocňuje atmosféru expozice jako celku.

Určitě by se dalo polemizovat, zda dvě patra historického domu na Staroměstském náměstí nejsou pro Veroniku Bromovou přece jen nadměrným soustem. Nad jednotlivostmi expozice nazvané Království se totiž vznášejí pochyby - a to tehdy, když vizuálně slabší věci doplňují ty silné očividně jen proto, aby bylo vytvořeno zdání souvislostí a minicyklů, které však spolu beztak nedrží pohromadě právě vinou kolísavé vizuality.

Nicméně v úhrnu výstava Království přináší osobitou výpověď umělkyně, která se zejména prostřednictvím fotografie vypořádává sama se sebou - se svým tělem, se svou citlivostí i cudností, které schovává pod maskou exhibicionismu.

VERONIKA BROMOVÁ - Království
Kurátorka Olga Malá, Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1. Výstava trvá do 11. ledna 2009, základní vstupné 120 korun. Více informací na: www.ghmp.cz.


Nejčtenější

Z Nabarveného ptáčete se odcházelo i v Torontu, píše Daily Mail

Teaser k filmu Nabarvené ptáče

I druhá festivalová zastávka snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče potvrdila, že ne každý divák je schopen přijmout...

Zemřel hudebník Ric Ocasek. Exmanželovi topmodelky Pořízkové bylo 75 let

Hudebník Ric Ocasek s manželkou Pavlínou Pořízkovou na snímku z roku 2009.

Zemřel rockový hudebník a producent Ric Ocasek. Bývalému manželovi topmodelky Pavlíny Pořízkové bylo 75 let. Zpěváka...

PRVNÍ DOJMY: Je Nabarvené ptáče dobrý film? Rozhodně pro to dělá maximum

Teaser k filmu Nabarvené ptáče

O Nabarveném ptáčeti už se ví skoro všechno. Jak se slavně probilo na festivaly v Benátkách a Torontu, že mu jedni...

VIDEO: Dagmar Havlová je zase komička. Na domovní schůzi Vlastníků

Z natáčení komedie Vlastníci

Komedie pro ty, kdo to nezažili. Tak si říká novinka režiséra a scenáristy Jiřího Havelky Vlastníci, která zamíří do...

RECENZE: Film Nabarvené ptáče je pásmo obrazů. I když nádherných

Druhá ukázka z filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče

Coby producentský čin představuje Nabarvené ptáče nesporně událost roku, před níž se sluší hluboce smeknout. Jako film,...

Další z rubriky

Převaděči slibují imigrantům americký sen. Vítěz World Press Photo byl v Praze

Na Staroměstské radnici v Praze byla 5. června 2019 zahájena výstava snímků z...

Fotograf John Moore se snímkem z americko-mexických hranic vyhrál letošní World Press Photo. Nyní zahájil stejnojmennou...

OBRAZEM: Helmut Newton proměnil pohled na ženskou nahotu i módní fotku

HELMUT NEWTON (1920-2004), Self Portrait with Wife and Models, Paris 1981

Sebevědomé, tajemné, provokativní, krásné. Tak dodnes působí ženy na snímcích Helmuta Newtona. Umělce, který jednou...

Výstava předvádí Japoncům, jak Alfons Mucha ovlivnil komiksový styl manga

Z výstavy Timeless Mucha: Mucha to manga - the magic of line

Co má společného český secesní malíř Alfons Mucha s japonským komiksem, ukazuje velká výstava, která od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz