Společná prezentace těchto autorů je však složitější, než se na první pohled jeví. Chocholová u nich hledá shodné vizuální nebo významové motivy a klade je vedle sebe. Někdy to vyjde a má to své oprávnění i půvab (kupříkladu portréty malíře Františka Tichého od Chocholy a Ludwiga, oba z roku 1949).
Jenže vzdor osobnímu přátelství i autorské příbuznosti není dílo Chocholy, Ludwiga a Tmeje navzájem volně propojovatelné - například pověsit vedle sebe Tmejův ponurý existencialistický snímek z roku 1949 Ráno a Chocholovy civilistní Libeňské ohrady I a II je mechanický krok vycházející jen z toho, že všechny ty práce byly exponovány na periferii Prahy. Není také těžké si povšimnout, že Chocholová v rámci kvarteta otci poněkud nadržuje a méně by tu někdy (portréty uměleckých osobností) bylo více.
O generaci starší Hájek je pak vůbec případ sám pro sebe, přestože předjímal to, v čem posléze uspěli tři mladší kolegové - byl skvělým reportérem, výborným portrétistou, zvládl úctyhodný rejstřík, i on snímal život během druhé světové války, fotografoval umělce a krásné ženy, ale jeho až chorobný profesionalismus, nezadržitelný tah za zpravodajskou "peckou" byl z jiného soudku než civilistní, ale i poetický a v dobrém smyslu slova estétský přístup Chocholy, Ludwiga a Tmeje.
Tato různost se na výstavě projevuje, nelze ji zapřít hledáním paralel, ale řekněme, že je to jemnost, která vzruší nejspíš jen odborníky. Ovšem dát na jednu stěnu Hájkova Zachráněného z dolu Nelson, tedy slavný portrét horníka z roku 1933, a hned vedle od téhož autora Hitlera na Wilsonově nádraží (Praha 1939) je instalační bezradnost a významový zkrat ilustrující fotografův námětový rozptyl, ale bohužel nic neříkající. Zatím má tedy Chocholová při společné prezentaci "svých" autorů potíže s kontextem.
Karel Hájek, Václav Chochola, Karel Ludwig, Zdeněk Tmej: Čtyři klasici české fotografie. Kurátorka Blanka Chocholová. Špálova galerie (Praha 1, Národní 30), výstava trvá do 3. září.
Jaroslav Ježek na fotografii Karla Hájka (1935). |
Fotografie Karla Hájka, která je součástí výstavy Archiv 1925 - 1978. |
Polyfoto Karla Hájka, které je součástí výstavy Archiv 1925 - 1978. |
Fotografie Detail od Karla Hájka, která je součástí výstavy Archiv 1925 - 1978. |
Montáž od Karla Hájka, která je součástí výstavy Archiv 1925 - 1978. |