Jan Saudek ve čtvrtek při vernisáži výstavy Osud naplnil Mázhaus Novoměstské radnice a publiku připomenul, že i v devadesáti může umělec přijít s něčím zcela novým. Reliéfy - fotografické motivy zalité v bronzu - patří k Saudkovým posledním počinům. Galerie Kmoch jich vystavuje hned deset. Celá výstava je představuje v kontextu Saudkovy celoživotní tvorby.
Lidský život, rodina, ženy – intimní témata dokumentuje Jan Saudek s jemu vlastní otevřeností od mládí dodnes. Nejdřív výhradně fotograficky, následně je rozvíjel na plátně se štětcem a barvami, v poslední době je interpretuje v trojrozměrných Reliéfech. Všechny tři etapy jeho umělecké cesty propojuje v Novoměstské radnici motiv Hey Joe – k vidění je původní černobílá analogová fotografie pořízená na samospoušť v 60. letech, olejomalba z roku 2021 a kolorovaný bronzový odlitek, který dokončil letos.
„Reliéfy odrážejí Janův celoživotní zájem o rozmanité formy umění a jeho obdiv k sochařům. Osloví, stejně jako celá výstava v Novoměstské radnici, jak ty, kteří jeho práci sledují dlouhodobě, tak i ty, kdo ji teprve objevují,“ řekla kurátorka výstavy Pavlína Saudková.
Proslavil ho sexuální apetit, boubelky i oprýskaná zeď. Jan Saudek oslavil 90![]() |
První část výstavy představuje Saudkovy fotografie, které si získaly pozornost umělců a vydavatelství v Česku i zahraničí. Publikovány byly v časopisech a na obalech hudebních nosičů a knih. Příkladem je nejslavnější album skupiny Soul Asylum z USA Grave Dancers Union nebo kniha Prostá vášeň francouzské spisovatelky Annie Ernaux, laureátky Nobelovy ceny za literaturu roku 2022.
Přesun Jana Saudka od fotografie k výtvarnictví ilustruje druhá část přehlídky. Obrazy začal malovat podle vlastních snímků, hledal nové možnosti vyjádření. Sám k tomu dodává: „Fotografie by se měla prezentovat v menších, komornějších formátech. Nikdy totiž nedokáže mít takové kouzlo jako olejomalba – tam hrají roli i barvy a struktura.“
Jsem pyšný, že jsem ještě naživu, ostatní už pochcípali. Saudek bilancuje svou práci![]() |
Díla jsou na výstavu zapůjčená ze soukromých sbírek a běžně nejsou k vidění. Závěr ukazuje zcela novou kapitolu v tvorbě Jana Saudka – deset veřejně dosud neprezentovaných odlitků z bronzu. „Reliéfy jsou skvělým příkladem toho, jak Jan Saudek pracuje s prostorem a materiálem – převedl své nejoblíbenější fotografie pořízené mezi 60. a 90. léty do bronzu, a přesto si zachoval svůj osobitý rukopis,“ doplnila Marie Kmochová, zakladatelka Galerie Kmoch, která výstavu pořádá.
Od modelace až po finální patinaci je celý proces výroby výhradně ruční a náročný s důrazem na tradiční řemeslné postupy. Předobrazem jednoho z Reliéfů je motiv The Life (1966), na němž se Jan Saudek vyfotil se svým novorozeným synem. O tomto snímku říká, že takto čistě a kompozičně zdařilý záběr se podaří zachytit jen jednou z milionu pokusů, a mnozí fotografové se o podobný výsledek marně pokoušeli.