Zatímco pro formování stylu Mirvalda, který zemřel v roce 2003, byla stěžejní šedesátá léta, Kaláb začínal o třicet let později u graffiti.
S nápadem realizovat výstavu Kód geometrie přišli za Vladanou Rýdlovou, ředitelkou Galerie Villa Pellé z Musea Kampa před rokem.
„Během diskusí o její podobě vyvstal nápad přizvat ke spolupráci některého ze současných umělců, který má ke geometrickému vidění světa blízko. Jan Kaláb byl pro mne jasnou volbou. Jeho vidění světa, ve kterém geometrie hraje důležitou roli, je mi osobně blízké. Zároveň se jako umělec nebojí experimentů a hojně využívá všechny prostředky současných technologií, které za Mirvaldova života nebyly vůbec dostupné,“ vysvětluje.
Jen čtyři barvy
Expozice Kód geometrie by se dala charakterizovat jako Kalábova reakce na Mirvaldovo dílo. „Tvorbu pana Mirvalda jsem měl v širším povědomí jako českou geometrickou abstrakci, ale až teprve u příležitosti této výstavy jsem jeho tvorbu začal více studovat,“ okomentoval své dílo umělec. Pro tuto příležitost se rozhodl využít jen služeb bílé, černé, červené a modré barvy, aby mohl důrazněji sledovat tvarový rozměr díla. Činil tak v reakci na obraz Pocta republice z července roku 1968.
Jan Kaláb se narodil roku 1978 a absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze. Je spoluzakladatelem výstavního prostoru Trafačka. Vladislav Mirvald se narodil v roce 1921 a vystudoval výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii na Karlově univerzitě v Praze. Byl členem skupin Křižovatka a Klub konkretistů.
Výstava potrvá ve Ville Pellé do 26. září.