Jiří Surůvka - video Zprávy (2004)

Jiří Surůvka - video Zprávy (2004) - Jiří Surůvka - video Zprávy (2004) | foto: archiv

Hitler tančí v Liberci s Batmanem

V Liberci se dějí šílené věci, v Brně získali další vilu, v Národní galerii se chystají zasypat vyoranou brázdu, nehledě na návrat Théseův.

TIP TÝDNE
Jiří Surůvka - video Zprávy (2004)V liberecké univerzitní galerii Aktualität des Schönen probíhá putovní výstava současného českého videoartu a nových médií Frisbee (kurátot František Kowolowski), která v uplynulých dvou letech již prošla Bukureští, Amsterodamem a pořádajícím Doměm umění.

Výstava prezentuje autory vzešlé z mladší generace, kteří si vydobyli své místo na výsluní českého umění v 90. letech 20. století. Jsou poznamenáni kódy totalitního systému, který zažili v 80. letech minulého století.

Martin Zet - video Taneček (2004)Snaží se dát věcem nový rozměr, objevují mezní situace. "Mezní" zde určuje mnoho systémových nejednoznačností. Rozhodující je moment zaznamenávání či utváření obrazů, které jsou jakoby prvotní v uchopení současné či již dávno minulé reality.

Výstava v Liberci získává na přesvědčivosti i čistým, členěným podzemním prostorem, ozvláštněným světelnou instalací Jana Stolína. Nejednou se i zasmějete: tančící Hitler je ve videu Martina Zet útokem na bránici, stejně jako Batman či čtyři jezdci Apokalypsy Jiřího Surůvky.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Josef Šíma: Návrat Théseův (1933) Návrat Théseův.
Výstava v pražském Domě U zlatého prstenu se soustředí na jeden z nejcennějších obrazů v majetku Galerie hlavního města Prahy Návrat Théseův (1933) od Josefa Šímy a na vztah Josefa Šímy k antické tradici, jež významně poznamenala celou jeho tvorbu od začátku dvacátých let, kdy se inspiroval především architektonickými články, přes třicátá a čtyřicátá léta, ve kterých se věnoval důležitým mytickým příběhům, aby vyvrcholila v padesátých a šedesátých letech, v nichž do své práce výrazně zapojil geometrické prostorové koncepce.

Výstava, jež bude složena z řady zápůjček prací Josefa Šímy z českých i zahraničních soukromých a státních sbírek, bude obohacena i o práce jeho generačních vrstevníků jako byl Jindřich Štyrský, Alois Wachsman, Karel Teige, František Hudeček a Emil Filla.

CO SE DĚJE
Vila Dušana Samo Jurkoviče v Brně-ŽabovřeskáchJe to naše! Vila Dušana Samo Jurkoviče v Brně-Žabovřeskách (ul. Jana Nečase 2) je jednou z nejvýznamnějších architektonických památek přelomu 19. a 20. století v Brně. Moravská galerie v Brně, která vilu převzala do vlastnictví, se stala správcem páté architektonicky pozoruhodné budovy určené k prezentaci výtvarné kultury. Završila tedy i své úsilí o vytvoření podmínek pro výzkum, správu a zprostředkování této oblasti v celé její šíři a rozšířením svého záběru na architekturu se stala jediným muzeem umění v České republice zabývajícím se výtvarným uměním zcela komplexně.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Pavel BrázdaTady brázda končí
. Pavel Brázda (narozen roku 1926) je malířem, který pro svůj vzdor proti komunistickému režimu byl vyloučen z oficiální české kultury 2. poloviny 20. století. Přitom jeho dílo bylo schopné nalézt cestu od pozdního surrealismu k projevům, které reflektovaly kulturu všedního dne moderní civilizace souběžně s hnutím pop-artu. Výstava dokládá, že svět jednoduchých forem Brázdových obrazů a jejich úhrnný technikou inspirovaný styl patří k nejpodstatnějším přínosům českého umění 2. poloviny 20. století.