Labuda rád pozoruje svět prostřednictvím videokamery. A jako gay - jeho sexuální orientaci připomínáme, neboť není pro jeho dílo bez významu - se ve své umělecké tvorbě často zaměřuje na pozorování mužského těla.
Pro výstavu finalistů v brněnském domě Pánů z Kunštátu připravil Labuda experiment, jenž byl naplněním jeho sadistické sexuální fantazie. Sledoval, kterak pět dobrovolníků, svázaných do kozelce, zažívá bizarní erotickou praktiku pocházející z Japonska - takzvanou bondáž.
K tomu Labuda přizval filipínského prostituta, aby umělcovu erotickou fantazii ještě posílil. Chlapce na Filipínách, který si přivydělává pornem přes internet, přiměl, aby orgii přes webovou kameru dvě hodiny denně sledoval. Za to chlapci řádně zaplatil.
K performanci a k naplnění umělcovy erotické představy došlo na vernisáži: před zraky diváků se však neodehrávala scéna z pornofilmu ani z nějakého gay klubu, nýbrž estetizované naznačení oné netuctové erotické představy. Pět svázaných mužů ležících odevzdaně na žíněnkách Labuda pozoroval prostřednictvím pěti videokamer a celou performanci, odehrávající se na vernisáži, točil.
Pod drobnohledem "šmíráckých" kamer se ocitli rovněž návštěvníci galerie, kteří procházeli výstavními prostory a pětici svázaných mužů pozorovali, jako kdyby šlo o výstavní objekty. V divákovi to mohlo vyvolat zamyšlení nad ambivalencí ponížení druhého člověka. Může totiž být svým způsobem vzrušující či zajímavé i pro toho, kdo tyhle praktiky nevyznává.
Tohle je ovšem výklad usilující o základní, nepředpojatou vstřícnost, což však ještě neznamená přijetí díla. Abych mluvila konkrétněji: instalace s pěti obrazovkami a počítačem, s kvintetem svázaných mužů a s Filipíncem, který to vše sleduje, mi nepřinesla žádný silný ani vizuální, ani intelektuální prožitek. Labuda pouze předvedl ambivalentní experiment.
Ruku na srdce: jeho provedení mohlo být intenzivnější, kdyby kupříkladu televizní obrazovky nahradila projekční plátna a Labuda dokázal vytvořit pro diváka intimní prostředí. Namísto vyplacené měsíční renty filipínskému chlapci měl raději investovat do dokonalejší, promyšlenější prezentace své práce. Chce se tedy poznamenat, že porota se spokojila s málem.