Fotografie měly původně doplňovat kompozici s kopiemi středověkých madon ve vstupní části českého pavilonu. Autorka cyklu spolu s galeristou Jiřím Švestkou dlouho uvažovali, zda je vůbec vhodné vystavit práce volně, bez zamýšleného kontextu. Nakonec se rozhodli vystavit deset velkoplošných fotografií v galerii a dalších šest bude od 8. září součástí výstavy ve foyer Poslanecké sněmovny.
Úkolem autorky bylo konfrontovat kopie středověkých madon se současnou realitou prostřednictvím obrazu ženy – matky. “Téma matka a dítě je v historii hodně otřelé, a proto jsem se snažila volit různé pohledy, zachytit kontrast současnosti a minulosti,” vysvětlila na tiskové konferenci Dopitová. “Zaměřila jsem se na jednotlivé situace mladých matek, které se pohybují v dnešním světě,” dodala.
Na projektu se vedle Dopitové podílel fotograf Martin Polák. Jeho úkolem bylo vyfotografovat situace inscenované autorkou. Proto se na některých snímcích objevila žena – matka Dopitová. Fotografie autorka pořizovala na barevný negativ, který naskenovala do počítače. Snímky zbavila původních barev a dodatečně je dobarvovala. Autorka cyklus nazvala Pojď, ukážu ti cestu rájem. “Každá matka, ať je to žebračka nebo podnikatelka, chce dítěti dát to nejlepší, proto jsem zvolila tento název,” vysvětlila.
Glosa Daniela Anýže
Uf, uf, to nás ale bolí břicho
Dopitová, nebo Mára? Kdo spíše pasuje ke světové výstavě? EXPO 2000 - to je totiž jarmark, pouť, průchoďák, jak při různých příležitostech pronesli organizátoři české účasti. A Márovy Madony ta k hezky prvoplánově ladí se středověkými plastikami. Udýchanému návštěvníkovi při poklusu pavilonem v hlavě blikne: "Ano, rozumím, staré madony na podstavcích, moderní madony na zdech, to pasuje."
U Dopitové by to hned nevěděl, musel by na chvíli zklidnit nasazené expotempo. Takhle jen dál proběhne kašírovanou kopií karlštejnské kaple a s počítačovým obrázkem svého reinkarnačního znetvoření dorazí na prazdroj. Ale možná je to dobře. Jinak by si stačil všimnout, že v českém pavilonu cosi zásadně nehraje. Konkrétně stavba s expozicí: architektura říká hot a její vnitřek čehý.
A spor o fotografie s bleskovou změnou výstavní kolekce pět minut před začátkem přehlídky byl jen onou třešničkou na výstavní náplni, připravené podle receptu Jak pejsek s kočičkou vařili dort. Tuhle špetku moderny, támhle trochu tradice... Uf, uf, to mě bolí břicho, skoro by si řekl jeden, kdo by se českým pavilonem prokousal poctivě.
Fotografie z cyklu Pojď, ukážu ti cestu rájem. |
Fotografie z cyklu Pojď, ukážu ti cestu rájem. |
Fotografie z cyklu Pojď, ukážu ti cestu rájem. |
Fotografie z cyklu Pojď, ukážu ti cestu rájem. |
Fotografie z cyklu Pojď, ukážu ti cestu rájem. |