Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Muž, který u focení tančil. Cartier-Bresson byl mistr rozhodujících okamžiků

  11:03aktualizováno  11:03
Velká retrospektiva Henriho Cartier-Bressona, jednoho z největších světových fotografů, v pařížském Centre Pompidou dokáže překvapit. Deset let po jeho smrti ukazuje netradiční souvislosti jeho díla.

Nohy Martine Franck vyfotil Cartier-Bresson v roce 1967 | foto: Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos, courtesy Fondation Henri Cartier-Bresson

Jak vypadá legendární fotoreportér v akci? Ani ho nepoznáte od ostatních lidí v davu. Hubený muž v dlouhém baloňáku, jaké se v padesátých letech nosily. Žádný obrovský fotoaparát na krku. Jen malá leica, kterou nepozorovaně svírá v dlani. Pak ho něco zaujme, zvedá leicu k očím, a jako by začal tančit. Zvedá se na špičky. Dělá rychlé úkroky do stran, naklání se... trvá to však jen pár vteřin, pak zase splyne s okolím.

Dokumentární filmové záběry zachycující jednoho z největších světových fotografů při práci jsou součástí velkolepé retrospektivní výstavy, kterou k desátému výročí úmrtí Henriho Cartier-Bressona (1908-2004) připravili v pařížském Centre Pompidou.

Jiný pohled

Kurátor výstavy Clément Chéroux se snaží o nový pohled na slavného fotografa, známého jako "mistr rozhodujících okamžiků". "Dosud byly k Bressonovu dílu zažité dva přístupy. Jeden akcentoval jeho fotografie z 30. let a zaměřoval se na fotografův přínos z pohledu dějin výtvarného umění," uvádí Chéroux. Druhý pohled  podle něj vyzdvihuje spíše poválečnou žurnalistickou práci, spojenou s agenturou Magnum, kterou Cartier-Bresson spoluzakládal. Tento proud na něj pohlíží více jako na fotografa a fotožurnalistu.

Fotograf Henri Cartier-Bresson

Fotograf Henri Cartier-Bresson

Kurátor výstavy se pokusil jít dál. Hledá nové souvislosti, snaží se ilustrovat všechny vlivy, které formovaly jednotlivé etapy Bressonovy tvorby. Pokouší se vysvětlit, jak z člověka, který se měl stát dědicem otcovy továrny, vyrostl světově uznávaný umělec. A ukazuje, jak se vyvíjel jeho jedinečný styl.

Expozice vypráví příběh. Jsou zde Bressonovy kresby z chlapeckých let i jeho první fotky, pořízené na skautském táboře. Můžete sledovat, jak syn francouzského průmyslníka nechtěl jít v otcových šlépějích a nakonec se s jeho podporou zapsal na malířskou akademii, kterou založil André Lhote. Vystaveny jsou i působivé Bressonovy malby z tohoto období. Dril u Lhoteho s velkým důrazem na kompozici se však Bressonovi také nelíbil. "Jsem založením anarchista," vysvětloval později v rozhovorech.

A tak opět utíkal od studia. Tentokrát  do kaváren, k debatám s Andrém Bretonem a dalšími surrealisty. Jak se později ukázalo, Lhoteho škola i pohled surrealistů na výtvarné umění  se staly stěžejním základem Bressonových perfektně komponovaných záběrů. Vliv se projevil už na jeho raných snímcích z Afriky, kam odjel opět s otcovou podporou. Vliv surrealismu na fotografovu tvorbu kurátor také pečlivě ukazuje na fotografiích.

Fotogalerie

Výstava pak zachycuje Bressonovy fotožurnalistické začátky v komunistických časopisech. Je zajímavé sledovat, jak se k jeho snímkům přistupovalo. Cartier-Bresson odmítal výřezy ze svých fotek. Ctil dokonalou kompozici a zásadu, že vše, co je na filmovém políčku, má být i na výsledné fotografii. Dnes by se jeho fotku nikdo rozumný neodvážil oříznout. Ve 30. letech to však dělali běžně, dokonce mu někdy vystřihli  kus vyfotografované postavy a přilepili ji přes jinou fotku. Kurátor to dokládá příklady. Ukáže dobovou zvětšeninu i to, jak s ní naložili v novinách.

Expozice mapuje i méně známé období, kdy Bresson působil jako asistent filmového režiséra Jeana Renoira. Na velkoplošných plátnech je vidět i v některých epizodních rolích - třeba jako mladý kněz, který se až příliš zálibně ohlíží po koketní dívce.

Návrat ke kresbě

Příběh pokračuje obdobím 2. světové války (Bresson sloužil u armády, padl do zajetí, ze kterého utekl) i poválečnou dobou, kdy založil agenturu Magnum. Ta zásobovala skvělými snímky nejprestižnější světové noviny a časopisy. Před očima defilují desítky geniálních fotografií. Afričtí dělníci, mexické prostitutky, chlapík přeskakující kaluž u pařížského nádraží, lidé oplakávající Gándhího, kubánský diktátor Fidel Castro... Snímky popisující běžné starosti i povýšenost moci.

Na konci šedesátých let odešel Bresson z vedení agentury a z té doby je také snímek doprovázející tento text, na něm jsou nohy fotografky Martine Franck (v roce 1970 se s ní oženil).

Závěr výstavy ukazuje, jak se stárnoucí fotograf vracel ke kořenům. Opět probleskují motivy ze  "surrealistického období". Nakonec přestal fotit, leicu nahradil tužkou a vrátil se ke kresbě. Závěr expozice ovládají autoportréty starého muže, který se zapsal do historie.

Největší bressonovská retrospektiva za posledních deset let končí 9. června

  • Nejčtenější

RECENZE: Pád až na nula procent. Snímek Chlap na střídačku je nestydatost

Třebaže kritikovu odolnost už zocelily Špindl 2, Ženská na vrcholu, Šťastný nový rok či Příliš osobní známost,...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

RECENZE: The Kelly Family přivezli kýč, konfety a hromadu naučených póz

Jeden už by málem zapomněl, proč tuhle zpívající famíliji v polovině 90. let tak intenzivně nesnášel. Po pětadvaceti...

RECENZE: Přesná Zuzana Stivínová vyvádí Jiřinu Štěpničkovou z Pasti

Každý příběh herečky potřebuje jednu klíčovou podmínku: neméně silnou hereckou osobnost v hlavní roli. A to snímek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Billie Eilish představila titulní píseň k nové bondovce. Poslechněte si ji

Zpěvačka Billie Eilish zveřejnila píseň k novému filmovému dobrodružství agenta 007 Jamese Bonda. Zařadila se tak po...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Série s dabéry uspěla. Fotograf Petr Kozlík získal cenu diváků

Diváckou cenu od letošních návštěvníků výstavy k 25. ročníku Czech Press Photo získal fotograf MAFRA Petr Kozlík. Na...

Mrtvá, nebo spící dívka? Ať o tom rozhodne sám divák

Napětí, realita, emoce. To jsou tři podstatné aspekty tvorby belgického malíře, rodáka z Gentu Michaëla Borremanse....

Premium

Hrabal byl geniální mozek, ale taky citlivka, vzpomíná jeho přítel Anderle

Život světoznámého výtvarníka Jiřího Anderle je naplněný kreslením, malováním, psaním, hudbou, zkrátka tvorbou...

Znepokojující výjevy i křehké úkryty. Villa Pellé nežije jen Šlitrem

Vypadá to, že pražská Villa Pellé poslední týdny žije hlavně výstavou o Jiřím Šlitrovi. Ve skutečnosti však dělají této...

Najdete na iDNES.cz