Byl-li černobílý soubor fotografií i krátkometrážní film - oběma Monn dala název Circuss - velmi "francouzský" v dobrém i horším slova smyslu (propracovaná estetika i okázalý afekt i efekt), a strádala-li Turkova kolekce nedůsledným definováním si, co ze své tvorby by měl více představit, zda impresionistické městské krajiny nebo mondénní akty či konvečnější portréty, pak Balcova výstava Domesticas je z těch tří nejlépe definovaná a nejvíc fotografická.
Soubor autor loni exponoval v Brazílii díky stipendiu i(p+r)/n (International Photography Research Network) EU Culture 2000. S Domesticas poté uspěl v československé soutěži profesionálních uměleckých fotografů Frame, nynější pražská výstava se časově částečně kryla s prezentací téhož souboru na Slovensku, v Domě fotografie v Liptovském Mikuláši (www.domfoto.sk).
Balco v Brazílii oslovoval příslušníky střední a vyšší sociální vrstvy. Fotografoval je v jejich nadstandardních příbytcích spolu s jejich služebnictvem. Sluhy a služky však snímal i u nich doma. Nashromážděné záběry potom komponoval do triptychů i početnějších sestav; konfrontuje v nich podoby a prostředí, naznačuje vztahy mezi pány a kmány. Sociální rovina souboru je nepopiratelná, ve vyznění však nejde o přímočarou "sociálku".
Balco sice na první pohled fotografuje realisticky, ale ve skutečnosti se to podstatné nachází "nad" zobrazovací věrností - v konceptu, v psychologii a ve vizuálních kvalitách aranžovaných scén. Divák tu má věru co zkoumat. Smysl a hodnota Domesticas roste s vyšším počtem dvojic "pán a sluha"; dosavadní dílčí tuzemské prezentace (například v Domě umění Brno na přehlídce vítězných prací zmíněné soutěže Frame) nemohly předvést všechny nuance souboru.
Vzniká-li fotografický cyklus na druhé straně zeměkoule, kam se tvůrce nemá možnost běžně vrátit, musí pak naložit s tím, co se mu během limitovaného pobytu podařilo nasnímat. Ne u všech dvojic našel Balco tak výmluvné konstelace a vizuálně dokonalé aranžmá jako u producentky Adriany a jejího sluhy Eduarda (viz fotogalerie).
Stejně tak ne u všech svých "pánů a sluhů" fotograf dodržel stejné postupy a počty snímků, čímž se trochu rozpíjí striktnost konceptu, která u takových děl výsledek vesměs umocňuje, nikoliv svazuje. Nadto členité stěny v Leica Gallery Prague instalací narušily vzájemnou provázanost některých záběrů. Nicméně Domesticas jsou ukázkou skutečně (cíle)vědomé tvorby.
ANDREJ BALCO - Domesticas
Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1. Výstava trvá do 25. října, otevřeno úterý-sobota 11-21 hod. Plné vstupné 50, snížené 30 korun
Hodnocení: 60%