Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zvládlo by tyhle mazanice i vaše dítě? Komik-kunsthistorik odpovídá

  11:53
Koukáte donekonečna na Picassovy kubistické změti, Mondrianovy čtverce nebo Pollockovy fleky a nic nechápete? Tahle kniha vám pomůže.
René Magritte: La trahison des images (Ceci n’est pas une pipe)

René Magritte: La trahison des images (Ceci n’est pas une pipe) | foto: René Magritte Estate

Will Gompertz: Na co se to vlastně díváme (obálka)

Jmenuje se Na co se to vlastně díváme?, má podtitul 150 let moderního umění v cuku letu a od jiných podobných publikací se odlišuje minimálně ve třech věcech: je erudovaná, není povrchní a čtenář se z ní nejen něco dozví, ale také se nad ní pobaví.

Jejím autorem je Will Gompertz, šéfredaktor kultury na BBC, přispěvatel ctihodných listů Times a Guardian, dokonce někdejší ředitel londýnské galerie Tate Modern. Ale také úspěšný účastník divadelního festivalu Fringe, kde vystoupil roku 2009 se stand up comedy představením Dvojí dějiny umění.

Will Gompertz

„Zdálo se, že to zafungovalo: diváci se dokonce místy smáli, zapojovali se a - soudě podle jejich výkonu při ‚zkoušce‘ na konci představení - o moderním umění se něco naučili.“ Právě tento zážitek byl pro Gompertze inspirací k napsání knihy, která čtenáře zasvětí do problematiky moderního umění, ale nebude na něj klást vědecké nároky.

Umělci i „mazalové“

Van Goghovy slunečnice, Magrittova „dýmka-nedýmka“, Duchampova fontána-pisoár, Mondrianova červeno-žluto-modrá geometrická kompozice, Warholova plechovka, Lichtensteinovo pseudokomiksové okno, Hirstův žralok.

To jsou ikony moderního umění, které zdobí obálku téhle knihy, již v češtině dva roky po anglickém originále vydalo Nakladatelství Lidové noviny v překladu Ladislava Šenkyříka. Jasně naznačují čtenáři, o co tady půjde.

O umělce, kteří jsou už dávno součástí kulturního kánonu a kterým „všichni rozumějí“, jako jsou impresionisté a jejich přímí následovníci. O umělce, které i nespecialisté jako umělce respektují, jen občas nechápou, proč jsou ceny za jejich díla šroubovány do nadoblačných výšin. I o umělce, o nichž zhusta obecný lid nehovoří jinak než o mazalech a podvodnících. Všechny tyhle tři skupiny se Gompertz snaží smířit. Mezi sebou i s jejich publikem. A dlužno dodat, že se mu to daří.

Duchamp na nákupu

„Jsou chvíle, kdy ti z nás, kteří se zajímají o umění, mluví a píší snobské nesmysly. Tak to zkrátka v životě chodí: rockové hvězdy demolují hotely, sportovci a ženy se tváří ukřivděně a lidé od umění žvaní blbosti. Jejich proslovy o ‚nevyvinutých juxtapozicích‘ a ‚pedagogické praxi‘ návštěvníky přinejlepším matou. A přinejhorším je ponižují, všechno zašmodrchají a znechutí lidem umění na celý život,“ píše Gompertz uprostřed třísetstránkové knihy.

Ale klidně by tak mohl mluvit na úplný začátek, aby se jasně vymezil vůči svým kolegům. Nic z toho, co do své ironické poznámky napsal, totiž na něj neplatí.

Marcel Duchamp: Fountain

Gompertzovi se daří vyvážit uměnovědné teoretické části s vyprávěním až anekdotických příběhů a oživujícím beletristickým psaním, ve kterém například polofiktivně popisuje schůzky impresionistů v kavárnách nebo zachycuje okamžik, kdy si Marcel Duchamp koupil na neworské Páté Avenue legendární záchodovou mušli.

Tímto způsobem dokáže získat na svoji stranu snad každého čtenáře. Svou vypravěčskou vášní i způsobem, kterým nabízí klíč k chápání umění posledních necelých dvou století, na ploše celé knihy říká to, co shrnul do jediné věty v předmluvě: „Jak jsem totiž zjistil, moderní umění je jedna z největších životních rozkoší.“

Obrana konceptualismu

Přestože Will Gompertz žádnému uměleckému „ismu“ výrazně nestraní, z celé knihy je jaksi pod povrchem patrné, že vlastně vznikla jako obhajoba současného umění včetně konceptuálního, jímž podstatná část kunsthistorické obce pohrdá.

Damien Hirst: The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living

„Když chceme ocenit a užít si moderní a současné umění, nejde podle mého názoru o to, abychom rozhodovali, jestli za něco stojí, nebo ne, ale o to, abychom porozuměli, jakým způsobem se vyvinulo od Leonardova klasicismu k dnešním konzervovaným žralokům a neustlaným postelím. Jako u většiny zdánlivě nesrozumitelných a neproniknutelných témat se i umění podobá hře; aby matoucí a záhadný začátek začal mít nějaký smysl, potřebujete pouze znát základní pravidla a nastavení. A zatímco lze konceptuální umění často nahlížet jako něco, co je za hranicí moderního umění – jako něco, s čím je marné si lámat hlavu a co se nedá vysvětlit u šálku kávy –, ve skutečnosti je překvapivě prosté. Všechna hnutí, všechny ‚ismy‘ jsou složitě propojené, jedno vede k druhému jako oka řetězu,“ vysvětluje autor - a celou knihou to dokládá.

Čtenáři pak nezbyde než nadšeně procházet kapitoly, v nichž mu Gompertz stylem staršího obeznámenějšího kamaráda například vysvětluje, jak se dívat na Cézannova plátna, abychom pochopili, co na nich miloval Picasso, nebo proč „kdysi zbídačení umělci dnes patří mezi multimilionáře se všemi nástrahami, jaké čekají na filmové hvězdy.“

Vasilij Kandinskij: Study for Composition VII

Na co se to vlastně díváme? je mimo jiné kniha i pro ty, kteří si před abstraktními moderními obrazy pomyslí, že by takové mohlo namalovat jejich pětileté dítě. Gompertz z tohoto omylu vyvádí, i když nechává místo pro trochu tajemství: „Jde o jistou jejich grácii, lehkost, kompozici či tvary, jež ženou miliony z nás do galerií s modernímu uměním, abychom si prohlédli abstraktní obrazy lidí jako Mark Rothko nebo Vasilij Kandinskij. Nějak se jim povedlo jejich obrazce a tahy štětcem zaranžovat do podob, které mohou s námi navozovat tajuplná spojení, aniž bychom tak úplně přesně věděli jak nebo proč.“

Zaujala vás kniha?

Knihu na Co se to vlastně díváme? koupíte na Knihy.iDNES.cz s 15% slevou.

Autor:

V hudebním průmyslu nás čeká velká revoluce, říká zpěvák Ben Cristovao

  • Nejčtenější

Kde je Vojtek? Frontman Kabátů při koncertu v Pardubicích na pět minut zmizel

Rocková skupina Kabát má za sebou šestnáctý koncert svého Po čertech velkého turné k výročí 35 let svého fungování. V úterý večer se Kabáti v čele s Josefem Vojtkem předvedli v pardubické enteria...

30. října 2024  11:17

Vypila pět rumů a nespadla na zem. I proto dělníci Jarcovjákovou vzali

Celoživotní tvorbou fotografky Libuše Jarcovjákové provází od konce září do 30. března 2025 výstava v mezaninu a Malé dvoraně Národní galerie v pražském Veletržním paláci. Čas s Jarcovjákovou si lze...

29. října 2024  11:30

GLOSA: Zbláznil se Coppola? Megalopolis je neprávem podceňovaný film

Už dlouho jsem neměl tak silný pocit nedorozumění mezi tvůrcem a kritickou reflexí jeho díla jako v případě filmu Megalopolis, vysněného a desítky let připravovaného díla Francise Forda Coppoly.

26. října 2024

Pernštejn je Ivan Trojan mezi hrady a zámky, říká Jaroslav Plesl

Premium

Herec Jaroslav Plesl, známý z filmů i Dejvického divadla, právě oslavil padesátku. Je o něm také známé, že miluje hrady a zámky, takže se poslední víkend sezony před jejich zavřením k rozhovoru...

29. října 2024

RECENZE: Opět mezi nebem a zemí, zcela vážně, se řeší Záhadné případy

45 % Premium

Na paranormální jevy by měli čeští tvůrci raději zapomenout. Nudný brak přinesla Vědma, rozpaky budila úporná nadsázka série To se vysvětlí, soudruzi! a teď se Záhadné případy vracejí k plné...

27. října 2024  21:35

GLOSA: Tři skvělé animáky. Byla by škoda nejít tento podzim s dětmi do kina

Podzimní prázdniny nejspíše zase pohnuly návštěvnickými žebříčky, protože „uklidit“ děti do kina je častý způsob, jak si ukrást trochu času na nákupy a kávu o pár metrů vedle. Ale je to škoda.

2. listopadu 2024

RECENZE: Stanou se z asociálů díky ChatGPT neodolatelní svůdníci?

Zajímavé a ve výsledku ďábelské řešení nabízí pro všechny ty, kterým dělá problém seznámit se, jarní novinka pražského Divadla v Dlouhé. Hlavní hrdina inscenace Don Juan a já si totiž nechá do ucha...

1. listopadu 2024  17:25

Zemřel zakladatel Moravské galerie. Brno zapsal na mezinárodní kulturní mapu

Ve věku 95 let zemřel ve čtvrtek Jiří Hlušička, který před třiašedesáti lety stál u zrodu Moravské galerie v Brně. Tehdy se zároveň stal jejím ředitelem a ve funkci vydržel téměř tři dekády, než v...

1. listopadu 2024  17:22

Omrzlý palec a málo bláta, vzpomínají na Šumavu tvůrci mysteriózní krimi

Nestává se často, že by českobudějovický Biograf Kotva hostil slavnostní premiéru. Ve čtvrtek se však jedné dočkal. Hosté zde poprvé zhlédli mysteriózní krimi Samhain. A byla to premiéra se vším...

1. listopadu 2024  15:58

Otestujte jemné nosní spreje STÉRIMAR Baby
Otestujte jemné nosní spreje STÉRIMAR Baby

Chcete chránit své děťátko před nachlazením a ucpaným nosíkem? Nebo se už s nepříjemnou rýmou potýká? Zapojte se do testování se STÉRIMAR™ Baby a...

Kate Winsletová se v novém filmu ukázala nahá, břicho zatahovat odmítla

Kate Winsletová (49) 27 let po Titanicu opět ukázala poprsí ve filmu. Tentokrát to bylo kvůli roli americké válečné...

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Našli mezeru na trhu. O jejich netradiční výrobky je zájem a zákazníků přibývá

Jitrnice, řízky, steaky, párky, salámy, výpečky, paštiky. Klasický sortiment každé masny, nic nového pod sluncem, nic...

Tatínek mi dohazoval arabské nápadníky, vzpomíná Sára Donutilová

Měla jiné dospívání než její vrstevníci. Otec se k ní choval příliš ochranitelsky. Jenomže jeho výchova byla...