V knihkupectvích nastává čas hojnosti

  11:02aktualizováno  11:02
Pozvolna nastává vánoční čas a nakladatelé se opět předhánějí v počtech nových titulů a knihkupci se otáčejí víc než kdy jindy během roku. Na odbyt jde takřka všechno, od drahých výpravných publikací přes odborné spisy až k levným brožurám. Koncernu Euromedia Group se už několik let v prosinci zvyšuje obrat o tři sta procent, pro nakladatelství Paseka představuje prosincový prodej čtvrtinu z ročních tržeb. Nemít ohlášenou knížku na trhu proto v tomhle období bolí dvojnásob.

Žádné experimenty

"Na vánoční nákupy čekají knihkupci, distributoři i nakladatelé jako na smilování. Mnohým se konečně zase přehoupne cash-flow - tok peněz - do černých čísel a mohou zase žít. Knihkupci vyprodají ležáky a hlavně platí za nové zboží i v hotovosti a poplatí měsíce nesplácené faktury," tvrdí ředitel pražského nakladatelství Argo Milan Gelnar. Roční obrat celého knižního odvětví se podle dostupných údajů již léta pohybuje na hranici asi tří miliard korun.

Nákupní horečce se nakladatelé přizpůsobují zvýšenou produkcí. Kupříkladu pražská Academia letos počítá na období pěti předvánočních týdnů s více než třiceti novinkami. Pro srovnání: v létě si jen málokterý domácí podnik riskne vydat přes pět šest titulů za měsíc.

Přestože o Vánocích prý lidé berou knížky "jako hráběmi", má tu své místo jistá kalkulace. Nakladatelé se v tomto období snaží dodávat na pulty nákladné tituly - encyklopedie, publikace o umění a historii nebo knížky pro děti s bohatými ilustracemi. Také provětrají staré zásoby, případně dotisknou ověřené trháky. Příklad: Paseka letos znovu dodala na trh všechny knížky Petra Šabacha.

Na druhou stranu se Vánoce nezdají tím pravým obdobím pro experimenty. "S blížícím se vánočním běsněním máme zkušenost, že vrhat na pulty nové tváře je kontraproduktivní, knihy zapadnou v přetlaku nabídky," uvažuje Gelnar z Arga. Také Martin Pluháček z brněnského nakladatelství Petrov udělal podobnou zkušenost: "Na podzim se snažíme vydávat ty z našich nekomerčních titulů, které mají alespoň o něco větší prodejní potenci, zpravidla díky jménu autora."

Kdy nastává ten pravý moment

Většina nakladatelů se přitom řídí heslem: Čím dříve budou knížky na pultech, tím lépe. "Tituly pro vánoční trh by měly být vydány do konce listopadu, nejpozději do konce prvního týdne v prosinci, jinak o část vánočního prodeje už nenávratně přijdou," poznamenává Vladimír Pistorius z Paseky.

Podobnou zkušenost udělal i Gelnar z Arga: "Vánoční trh pro nás začíná zhruba v polovině září a cokoli vydat po začátku prosince je hotová sebevražda." Za touhle strategií stojí nejen snaha být rychlejší než konkurence a nabídnout zajímavé knížky už těm, kteří se po vánočních dárcích poohlížejí se značným předstihem. Ohledy musí nakladatelé brát také na další články knižního řetězce. Kupříkladu obchodní manažer Těšínské tiskárny Petr Grym koncem listopadu odmítá nakladatele pro naprostou vytíženost výrobních kapacit. Letos ovšem nápor podle něho začal v tiskárnách už v srpnu, což je mimořádně brzo, jinak nával požadavků přichází s říjnem.

Někdy tak nakladatel se svými předvánočními představami nakonec přijde zkrátka. Třeba Petr Sacher, šéf nakladatelství Hynek, které kvůli finančním problémům výrazně omezilo svůj ediční program, si opakovaně stěžoval na nemožnost prodrat se na podzim s připravenými rukopisy do tiskáren. Na tuhle výtku dávají tiskaři odpověď: Tiskněte už v létě.

Pospíšit by si měl nakladatel také u knihkupců. "Knížky vydané po prvním prosincovém týdnu už knihkupci nechtějí - jednoduše na ně nemají v prodejnách místo. A to můžete mít krásnou, zajímavou publikaci - a oni raději doprodají méně zajímavý titul, který jim už leží na pultech," vysvětluje tiskař Petr Grym.

A co když je už konečně knížka na knihkupeckém pultu? Tak to už má vyhráno - tedy téměř. Když totiž začne ta pravá nákupní horečka, která se v posledních letech projevuje zhruba od prvního prosincového týdne a postupně kulminuje směrem ke Štědrému dni, v prodejnách bývá tak natěsnáno, že je občas velmi obtížné se ke knihám dostat, projít si je, zauvažovat, vybrat si. Knihkupci v téhle intenzivní fázi stojí před jedinečným problémem, který známý pražský knihkupec Jiří Seidl formuluje takto: Jak pro davy lidí vůbec dopravit knihy k zákazníkům?


Několik vánočních tipů

Tomáš Habrcetl: Fotbalové stadiony v České republice
Výpravná barevná publikace, která vychází v česko-anglické úpravě, mapuje historii a současnost fotbalových stánků. (Volvox Globator, 499 Kč)

Miloš Macourek: Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko
Knižní podoba hraného filmu, který přichází 5. prosince do kin. Převyprávěl Pavel Sýkora (Albatros, 180 Kč)

Lesley-Ann Jonesová: Freddie Mercury
Portrét zpěváka skupiny Queen, od jehož smrti 24. listopadu uplyne deset let. (BB art, 249 Kč)

Velké dějiny zemí Koruny české X. (1740-1792)
(Paseka, 640 Kč).

Milena Bartlová: Poctivé obrazy
Kunsthistorická publikace o českém gotickém deskovém malířství (Argo, 598 Kč)

Umberto Eco: Baudolino
Autor se ve svém nejnovějším románu vrací do poloviny 12. století na dvůr císaře Barbarossy (Argo, 349 Kč)

Alexandr Solženicyn: Trkalo se tele s dubem
Autobiografie ruského spisovatele (Academia, cena neuvedena)

Nejkrásnější divy světa 1, 2
(Euromedia Group - Knižní klub; 499 Kč za svazek)

(Uvedené knihy vybrala redakce)

  • Nejčtenější

RECENZE: Komedie Ženská na vrcholu předvádí, jak ukrást velrybě legraci

Proti současné domácí epidemii romantických komedií už by se mělo v Česku očkovat. Nejnověji divákovu odolnost prověří...

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

Štědrý večer přinese na ČT novou pohádku Princezna a půl království

Podle tradice připravila Česká televize pro každý ze tří vánočních dní novou pohádku. Na Štědrý večer se představí...

KOMENTÁŘ: Ani Terminátor, ani Rambo. Legendy vydrží jen jednu generaci

Kdykoli kdekoli vyhoří jasný papírový favorit, strhne se pozdvižení. Ale že by se něco takového mohlo přihodit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odlišné názory dnes někteří označují za fake news, řekl Vašut v Rozstřelu

Ve čtvrtek do kin vstoupí snímek Jonáše Karáska, který na filmová plátna přináší největší vzpouru ve vězeňské historii...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

RECENZE: Autor sází v Dějinách násilí na vlastní traumata. Znovu

Poslouchat za dveřmi se nemá, učí rodiče děti. Francouzský spisovatel Édouard Louis si však nemohl pomoct. Byl...

RECENZE: Vánoce Kubiše a Gabčíka i Zeman s octem. O čem píše Padevět

Život běží dál, dějinám i člověku navzdory, dokazuje nová kniha mikropříběhů spisovatele, nakladatele a knihkupce...

Premium

Jsem pravnuk českého génia Járy Cimrmana, tvrdí americký spisovatel Fulghum

Od svého domu v americkém Utahu odhání klaksonem medvědy, Češi ho tam však navštěvují bez problémů. Možná proto, že...

RECENZE: Už sto let odkrývají naši egyptologové taje skryté v písku

V sarkofágu kněze Neferínpua se našla myš. Mumifikovaná – nešlo tedy o náhodu. Jak a proč se tam dostala? „Je to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz