Člen fonské skupiny se pomalu dostává do transu při obřadu vúdú (z knihy

Člen fonské skupiny se pomalu dostává do transu při obřadu vúdú (z knihy Miloslava Stingla Vúdú, zombie, karnevaly) | foto: Jota

Cestovatel Stingl o černé Americe, jejích kultech, zombiích i hudbě

  • 0
Vúdú, zombie, karnevaly. Tak zní lákavý titul a zároveň stručný obsah nové knihy známého českého cestovatele Miloslava Stingla.

Miloslav Stingl: Vúdú, zombie, karnevaly (obálka knihy)

Kniha není úplná novinka. Na začátku 90. let ji vydal Miloslav Stingl pod názvem Černí bohové Ameriky. Pro aktuální edici v rámci svých spisů v nakladatelství Jota ji však rozšířil a aktualizoval. Přidanou závěrečnou kapitolou přispěla antropoložka Kateřina Mildnerová.

Miloslav Stingl se v knize zabývá dějinami a kulturou „třetí barvy Ameriky“. Tedy obyvateli, kteří byli na území patřící původně „rudým“ zavlečeni „bílými“ jako otroci z Afriky. Tento nedobrovolný exodus a formování afroamerického lidu započaly před pěti sty lety a zejména pro kulturu kontinentu měly zásadní význam.

Autor ovšem pomíjí Afroameričany žijící na území Spojených států. Zajímají jej ti, kteří tvoří podstatnou složku obyvatelstva Ameriky Střední, Jižní a ostrovů v Karibiku. Má jistě pravdu v tom, že tato tematika je v české literatuře téměř nezpracována.

Svatyně vodní bohyně Mami Wata

Nicméně zdůraznění kontaktů a vlivů jím sledované oblasti na některé lokality USA, třeba vliv karibských kultů i některých dalších kulturních projevů v Louisianě, je dobře známý a stál by za větší pozornost.

To je ale jen drobný nedostatek jinak velmi přínosné a čtenářsky vstřícně napsané knihy, která může odpovědět na řadu otázek zvláště zájemcům o světové kulturní dění.

Hudba, ale nejen ona

Je totiž zřejmé, že o afroamerické kultuře v oblastech, které Miloslav Stingl popisuje, se v centru Evropy nejčastěji dozvídáme právě přes umělecké projevy, zejména hudbu.

Cestovatel a spisovatel Miloslav Stingl

V posledních letech nejen na koncerty, ale i velké přehlídky typu festivalů Respect či Colours of Ostrava běžně jezdí nejen představitelé těch nejznámějších afroamerických stylů, jako je jamajské reggae, kubánská rumba nebo brazilská samba, ale i hudebníci z široké české veřejnosti neznámých kultur, například středoamerických Garifunů.

Informační zázemí tak Stingl v knize poskytuje právě těm, kteří se rádi o pozadí těchto uměleckých projevů dozvědí něco víc.

Miloslav Stingl ovšem zdaleka nemluví jen o kultuře. Vypráví také o historických aspektech vývoje afroamerických obyvatel a samozřejmě, jak název napovídá, i o velmi rozvinutém kultovním a náboženském dědictví. To je na mnoha místech dodnes velice živé a mnohé jeho projevy přešly v přenesené podobě do světové kultury.