Spáry stereotypu vás (ne)pohltí

Strohá každodennost, spáry stereotypu vás už zcela ovládly. Pak přichází něco, co vůbec nečekáte, něco iracionálního, tajemného a nevysvětlitelného. Scenárista Martin Němec vydává v nakladatelství Paseka svůj literární debut nazvaný Stodola.

Martin Němec je znám jako autor scénické a filmové hudby (Archa bláznů, Únos domů či Perníková věž).

Je autorem znělek k televizním cyklu Oko, Gen, Genus. Napsal scénáře k filmu Tma.

Nyní nakladatelství Paseka vydává jeho literární debut (pokud pomineme vydání novely Perníková věž podle filmového scénáře) nazvaný Stodola.

Jedná se o soubor osmnácti povídek. Na první pohled každá z nich existuje sama pro sebe, každá z nich tvoří samostatný uzavřený celek. Jenže čtenář následně zjistí, že vedle osobitého vypravěčského stylu je spojují i podobné motivy.

Jeho povídkami proplouvají syrové opilecké zpovědi, samota a únava stáří, motiv cizáctví ve světě ostatních. Svět každodennosti se najednou promění ve svět fantazie a iracionality.

Němec jako by rozjížděl hru se čtenáři. Vypráví příběh, který se na první pohled jeví jako "všední a banální", poté do něj vpraví iracionální prvky a jevy, a hle - čtenář je překvapen, či možná trochu zděšen.

Tuto techniku využívá autor často a rád. Je tomu tak i v povídce nazvané Epidemická choroba na tři, na pozadí historické povídky o putování dvou bratrů, najednou autor nastřelí scénu z televizní reality show typu.

Jeho hra se čtenáři téměř vždy vygraduje v samém konci povídek. Nechá ho, ať si konec domyslí, nepotřebuje příběh dovyprávět. Nutí tak čtenáře, aby si jednotlivosti spojoval do kompaktního celku.

Němcovým velkým pozitivem je jeho osobitý vypravěčský styl doplněný jemným humorem. Jeho debut je vcelku podařeným dílkem, i když jeho iracionální vpády do kontinuálního příběhu mohou čtenáře solidně překvapit a zmást.

Obal knihy Martina Němce Stodola.