Od padesátých let staví jasně svůj, dobře poznatelný svět. V češtině právě vychází jeden z jeho nejdůležitějších počinů, dvousetstránkové komiksové album Šílená ze Sacré-Coeur.
Jodorowsky dodal scénář, výtvarnou stránku Moebius, vlastním jménem Jean Giraud (1938–2012), Francouz, který se u nás představil už několikrát, buď samostatně, nebo ve dvojici právě s Jodorowským.
Šílená ze Sacré-Coeur patří v jejich společné bibliografii na samý vrchol. Je tu vše, co je pro jejich bohaté dílo příznačné – snad s výjimkou vědecké fantastiky, které fandil především Moebius.
Stárnoucí profesor filozofie na pařížské Sorbonně, miláček studentů Alain Mangel dostane od své ženy jednoho dne nečekaný dárek: rozvod. Jeho svět, věnovaný kompletně věcem rozumu, se začne bortit. Jeho mysticky vyladěný profil pukne – a ven se začnou drát přízraky minulosti, všechny ty usilovně vytěsňované nehezké stránky profesorovy osobnosti: komplex z otce, věčný strach z kastrace, rezignace na přirozeně proudící sexualitu.
Mangel se začne měnit. Má k ruce oddanou pomocnici, svou studentku – možná klinický případ, možná opravdovou mystičku.
Šílená ze Sacré-Coeurautor: Alejandro Jodorowsky nakladatel: Argo překlad: Richard Podaný 200 stran, 598 Kč |
Ten, který donedávna vyznával na univerzitě kult myšlení a doma se oddával pokojným meditacím, se najednou poddává kultu úplně jinému, jakémusi animálně založenému náboženskému šílení.
Iracionální vlně, která ho spolu snovou přítelkyní a jejími kumpány strhne a nese závratnou rychlostí vstříc novému světu. Do něj má Mangel vstoupit znovuzrozený, do něj má jeho milá porodit spasitele.
Příběh se samozřejmě zamotá, jak je u Jodorowského zvykem. Rovinu iracionální protne dost bolestivě rovina reality – ať jde o věci soukromé, jako je profesorův neodbytný průjem, který mu připomíná jeho tělesnost, anebo veřejné, jako jsou nároky kolumbijské narkomafie, s níž se skupinka zaplete a která naznačuje, že celá práce Mangela & spol. na spasení světa může být jeden velký podvodný byznys.
Skvělá symbióza
Autorská dvojice se při práci vyloženě bavila. Jak scénář, tak kolorovaná kresba v sobě mají záviděníhodný elán, nápad, fantazii. Moebius se drží víc skutečnosti, jeho styl má v sobě hravost plus ironii.
Zato Jodorowsky roztáčí svoji imaginaci na plné obrátky: mýty, akce, exotika, erotika, změněné vědomí, otevřené podvědomí – a jako bonus kritika konzumní společnosti, náboženství, genderových stereotypů nebo filozofování pro filozofování.
Výsledkem je strhující četba i podívaná, skvělá symbióza dvou géniů. Pro konzumenta pak poznání, že šílená může být někdy nejkrásnější – na těle i na duchu. A rozhodně nejen ta z pařížského Sacré-Coeur.