Robbe-Grillet si hraje s realitou i se čtenářem

  1:00aktualizováno  1:00
Tvůrčí principy, které Francouz Alain Robbe-Grillet prosazoval jako spisovatel i teoretik, považovali někteří už koncem 60. let za zastaralé.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: CorbisProfimedia.cz

Román Repríza je však dokladem, že i v současné době autor patří k nejvýznamnějším světovým prozaikům.

V roce 1957, kdy byly na světě dvě autorovy rané prózy Gumy a Žárlivost (česky vydané v letech 1964 a 1965), označil Robbe-Grillet tradiční způsob literárního vyprávění za nemožný.

Jako teoretik "nového románu" a autor esejů Za nový román (česky 1970) odmítá realistickou nápodobu skutečnosti a nahrazuje ji subjektivní perspektivou. Postoj k realitě, který prosazoval, je znát i ve scénáři ke kultovnímu filmu Alaina Resnaise Loni v Marienbadu (1961).

Kam dospělo Robbe-Grilletovo zacházení se skutečností v díle Repríza, vydaném v roce 2001, když o životnosti principů "nového románu" už v letech 1968 a 1969 pochybovaly i takové osobnosti jako Roland Barthes či Michel Foucault?

Toulky rozděleným Berlínem
Román Repríza nás zavádí do Berlína zničeného válkou a okupovaného vítěznými mocnostmi. V roce 1949 sem přijíždí agent francouzské zpravodajské služby. Smysl úkolu, kterým je pověřen, mu není znám, jelikož nadřízení spoléhají na jeho slepou oddanost a informovali ho pouze o nezbytných jednotlivostech. Kromě toho jej váže k Berlínu zamlžená vzpomínka z dětství.

Film Loni v Marienbadu sugestivně zachytil bloudění těžko identifikovatelné mužské postavy zámeckými sály. Jako by jeho tvůrci chtěli ponechat diváka v nejistotě a škodolibě mu odpírali rozuzlení zápletky.

V románu Repríza je agentova cesta do Berlína vyčerpávající anabází, v jejímž ztvárnění si Robbe-Grillet rovněž pohrává se čtenářem. Nečekaný přechod z jedné okupační zóny do druhé, nejistota, na kterém nádraží to vlak vlastně zastavil, či protagonistovy obavy, zda se z peronu vrací do správného kupé – to vše spolu s motivem dvojníka dle principu "ten druhý jsem já" vytváří podivný topografický prostor města, rozděleného až do roku 1989.   

Politické odlišování dobra a zla autor zpochybňuje tam, kde je řeč o "protifašistických pseudoodbojářích". Na nejlepší tradici francouzské erotické literatury se sadomasochistickými prvky navazuje pasáž o výslechu mladičké prostitutky.

Spíše než jako "papež nového románu", jak bývá Robbe-Grillet nazýván, se autor podle mínění francouzských kritiků projevil v Repríze jako kníže Modrovous, provázející čtenáře tajuplným labyrintem světnic svého hradu.

Hra, ale cynická
Milan Kundera nachází kořeny evropského románu v humorné hravosti Rabelaisova díla Gargantua a Pantagruel. Rovněž při čtení Reprízy si uvědomujeme, že umělecká aktivita, důstojně označovaná jako "literární tvorba", je především hrou.

Hra tu však stejně jako u Kundery zahrnuje i cynický rozměr a nevyhýbá se zpochybnění jakékoli svátosti včetně samotného autora-vypravěče. Pozoruhodné jsou poznámky opatřené čísly, které Robbe-Grillet vkládá do textu a vysvětluje v nich třeba užití příslušného gramatického tvaru v té či oné větě.

Počínaje 70. lety měla přičiněním komunistů Robbe-Grilletova tvorba vstup na český knižní trh zakázán. Zasekl se i přísun informací o vývoji, jejž nový román prodělával i v dílech Nathalie Sarrautové, Michela Butora či laureáta Nobelovy ceny Clauda Simona.

Díky hovorům o postmoderně se jejich tvorba těšila v 80. letech v zahraničí nemalé pozornosti. Vyzdvihována byla hlavně fragmentárnost textů a autorská sebereflexe, označovaná jako příznačný rys postmoderního umění.

Vynikající překlad
Robbe-Grillet jako autor nestagnuje, nýbrž se vyvíjí. Do próz V zrcadle vzpomínek (1984) a Angelika aneb okouzlení (1987), stejně jako do románu Repríza, završujícího trilogii románových příběhů, pronikají autobiografické prvky. Ve srovnání s chladnou anonymitou raných autorových děl obsahuje trilogie cosi jako "lidský" rozměr.

Vynikající překlad Reprízy má jen jednu malou vadu: francouzsky "Thuringe" znamená Durynsko, nikoliv "Thurinsko". Oceněníhodná je informace o autorovi i grafická úprava Borise Myslivečka. Ze současných francouzských prozaiků k nám nakladatelství Motto dováží hlavně Pascala Brucknera, Atlantis Benoita Duteurtra, nový kůň Odeonu se jmenuje Jean-Paul Dubois.

Concordia opustila francouzského klasika Sada a topí se v okrajových tuzemských záležitostech. Vydává-li Host Robbe-Grilleta, na rozdíl od ostatních zbytečně neexperimentuje. Jen dohání, co bylo zanedbáno. O to větší mu patří dík.

ALAIN ROBBE-GRILLET: Repríza
Přeložil Marek Sečkař,vydal Host, Brno 2006,192 stran, doporučená cena 229 korun.
Hodnocení MF DNES:

Autoři:

Nejčtenější

Poprvé v bondovce bude agentem 007 žena, černošská herečka Lashana Lynchová

Britská herečka Lashana Lynchová ve filmu Captain Marvel

Novým tajným agentem s označením 007 bude po Danielu Craigovi poprvé v dějinách bondovek žena a černoška, britská...

Marvel ohlásil nové filmy. Thor bude žena, ukáže se Blade i Angelina Jolie

Herečka Natalie Portmanová na festivalu Comic-Con (21. 7. 2019)

Společnost Marvel oznámila novou várku filmů a seriálů. Do komiksového světa přilákala Angelinu Jolie, která se objeví...

Oldřich Kaiser prodělal infarkt. Skončil na jednotce intenzivní péče

Oldřich Kaiser (1. března 2017)

Herec Oldřich Kaiser (64) skončil po prodělaném infarktu myokardu na jednotce intenzivní péče v jedné z pražských...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Další z rubriky

RECENZE: Akce střídá akci. Hrdinný Pérák zasáhl cíl

Z komiksu Pérák: Oko budoucnosti

Legendárního Péráka je poslední dobou všude plno. Nyní je k mání komiksové album s titulem „Pérák: Oko budoucnosti“...

Horor, nebo dětský příběh? Hodinový strojek je poučný i děsivý

Philip Pullman

Hororová povídka i poučný příběh pro děti. Autora populárního Zlatého kompasu, tak často přirovnávaného k Letopisům...

RECENZE: Úplná rodina se přežila, člověk je v háji, sděluje Petra Hůlová

Spisovatelka Petra Hůlová

Petra Hůlová podesáté knižně. Potřetí na téma vnitrorodinných vztahů. A poprvé o pekle střídavé péče.

NÁZORY: V kolika letech jste si vzali hypotéku?
NÁZORY: V kolika letech jste si vzali hypotéku?

Anonym, nechci aby věděli, děkuji 8) Uvažuji o hypotéce, byt nebo dům. Musím samozřejmě ještě šetřit aby mi ji vůbec dali. Ale radši platit 8tisíc hypotéku než podnájem. Chci se zeptat v kolika letech jste si ji vzali, na co a zda nelitujete. Je mi 26, bezdětná.

Najdete na iDNES.cz