RECENZE: Čerepková uhranula desítky mužů a do smrti hledala, jak žít
Vladimíra Čerepková v Paříži v roce 1970 | foto: Repro z knihy nakladatelství Torst
Ač se kniha tváří jako Čerepkové životopis, pojala ho Horáčková vlastně jako téměř detektivní pátrání po básnířčině osudu, jakoby v přímém přenosu se tu skládá jeden z nejšílenějších příběhů. Z nechtěného dítěte se valchou dětských domovů stane básnický zjev, jenž uhrane desítky mužů, zmizí v emigraci a do smrti hledá, jak žít.
Beatnice, alkoholička, živelPřečtěte si ukázku z knihy o Vladimíře Čerepkové |
Svoji cestu začíná Horáčková v básnířčině pařížském bytě, po její smrti se pak vydává od pamětníka k pamětníkovi, aby složila komplikovaně roztříštěné střepy v obraz, který dá smysl.
Čerepková pábila, svůj osud si na některých místech přibarvila, aby na jiných zase obrousila příliš krutou pravdu. Podobně se to má i se vzpomínkami lidí, kteří ji znali – každý má svoji vlastní paměť.
Horáčková předkládá jednotlivé verze a plete z nich nesmírně poutavé vyprávění. Tohle je nejvyšší příčka, takhle má dobrý životopis vypadat. Horáčková navíc mísí rozhovory s úryvky z dokumentů, které důmyslně frázuje, aby nenudily, sama, už poučena, vede čtenáře složkami, úředními dopisy, stížnostmi na řádící dívku i lamentacemi, kterými dětské domovy zásobovala Čerepkové matka.
Lidé, služebníci představ
„Bylo to, jako když mi v těle taje led a roste dravá ryba,“ píše Čerepková o svém dospívání v jedné dříve nepublikované básni, kterou Horáčková objevila v deskách filmaře Tomáše Škrdlanta. Dnes starý pán Čerepkovou v šedesátých letech vlastně objevil, jako student FAMU točil cvičení o dětech z pasťáku a vlastně jen souhrou náhod se mu do rukou dostaly básně, které chovanka Čerepková coby šestnáctiletá a už notně otlučená životem psala. Vzal je Františku Hrubínovi, se kterým točil, a tomu bylo jasné, o jaký talent jde – což netušila ani sama mladinká autorka, psala z vnitřní nutnosti, ne aby ji někdo publikoval.
Horáčková pátrala v archivech, na půdách dětských domovů, zpovídala Juraje Jakubiska, jenž o uhrančivé Čerepkové natočil jeden ze svých prvních filmů. Mnohokrát se setkala s bývalou manželkou Vráti Brabence Marií, s níž básnířka strávila mnoho dívčích i dospívajících let na toulkách olšanskými hřbitovy, lesem, městem i po hospodách. A také s Čerepkové francouzským přítelem Pierrem Helzelem. Zpovídala Pavla Landovského, Jiřího Stivína, Inku Machulkovou.
Vladimíra Čerepková - Beatnická femme fataleautor: Alice Horáčková nakladatel: Argo 416 stran, 398 Kč Hodnocení: 90 % |
Některé rozhovory jsou čistě dokumentární, jiné mají velkou interpretační hodnotu – třeba když filmař Lubor Dohnal říká: „Vzpomínky jsou naše stylizace a ostatní lidi strkáme do svých životů jako služebníky našich představ.“ A jiné jsou „jen“ šíleně smutné. Mistrovské je pak hlavně interview, které dala Horáčkové sama Čerepková.
Byl to vlastně poslední její rozhovor před smrtí, v němž nemluvila jen o poezii, emigraci a životě básníků, vyprávěla o svých největších bolestech a zoufalstvích, o čekání na dopisy nebo na návštěvu matky v dětském domově, o pasťácích a o tom, jak se láska k mizející mámě mísí s nenávistí – což je téma, které jinak nikdy neotvírala. A také o tom, jak jí její potřeba psát pomáhala z životní bezvýchodnosti. „Psaní je pro mě všechno, psaní mi umožnilo žít.“
Tipy z televizního programu
Recenze: Není čas zemřít 65 %, Válka světů 75 %, Vejška 60 %, Jason Bourne 65 %, Bohové Egypta 40 %, Divnovlásky 60 %, Léto All Exclusive 30 %, Noční zvířata 65 %, Holka na hlídání 50 %
Klíčová slova: Případy 1. oddělení, Specialisté, Souboj na talíři, Vinaři, Šéfka, Marie Rottrová, Indiana Jones
RECENZE: Čvančarová jako laňka. Ve Střídavce aspoň není trapno
Premium Už dávno se od české komedie nečekají zázraky, divák je vděčný, pokud mu není vyloženě stydno. A to je chválabohu...
Sting na čtvrtý pokus zahrál ve Slavkově, některým však propadly lístky
Fanoušci se konečně dočkali, hudebník Sting v neděli večer prolomil prokletí a na čtvrtý pokus oslnil Slavkov u Brna....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel herec a dabér Karel Richter. Mluvil ve Fantomasovi i Simpsonových
Ve věku 96 let zemřel Karel Richter, jeden z nejstarších českých divadelních, filmových a televizních herců, zkušený...
Tak příšerný film? Novinku Batgirl diváci neuvidí, ač stála 100 milionů dolarů
Filmové studio Warner Bros se rozhodlo, že nepředstaví veřejnosti chystaný film Batgirl, který se měl letos objevit na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřela herečka Nichelle Nicholsová, důstojnice Uhura ze seriálu Star Trek
Zemřela americká herečka Nichelle Nicholsová. Herečce a zpěvačce bylo 89 let. Proslavila se rolí komunikační důstojnice...
Svého jména už měli dost. Proč se Rowlingová nebo King rozhodli skrývat
Premium Touha po hře se čtenářem a mystifikaci, únik před realitou, obavy z přehnaného očekávání. Důvodů, proč si spisovatelé...
RECENZE: Rytíř je krutá a drsná pohádka s dojemným koncem
Rytíř není klasickým hororem, byť tíživá atmosféra neustálého ohrožení vane z každé stránky. Dá se charakterizovat jako...
RECENZE: Macek sepsal Návrat psa baskervillského. Ovšem bez hrůzy
V loni vydané knize Záhada zamčeného pokoje si Miroslav Macek jemně parodicky pohrál s osobami dvanácti známých...
RECENZE: Strhující Kód růže vypráví o ženách, které pomohly vyhrát válku
Renomovaná americká autorka Kate Quinnová zvolila za hrdinky svého rozsáhlého a hlavně strhujícího románu Kód růže tři...