Jude Law a Robert Downey jako doktor Watson a Sherlock Holmes

Jude Law a Robert Downey jako doktor Watson a Sherlock Holmes | foto: Warner Bros.

RECENZE: Nepravý Sherlock Holmes je lepší než duo inspektorek

• 1
Pro povalování u vody i večerní chvilky klidu se nabízejí holmesovský pastiš, český thriller s výraznými psychologickými prvky i krimi ze Švédska se dvěma nekonvenčními vyšetřovatelkami.

Umění v krvi 70 %

Šťastně ženatý doktor Watson najde v detektivce Američanky Bonnie MacBirdové svého starého přítele Sherlocka Holmese v depresi a omámeného kokainem. Nedokáže ho vytrhnout z letargie, což se naštěstí podaří zašifrovanému dopisu z Paříže. Francouzská krasavice, hvězdná kabaretní zpěvačka Mademoiselle La Victoire, žádá slavného detektiva o pomoc: pohřešuje se její nemanželský synek a ji kdosi na ulici napadl.

Rozvíjí se spletitý příběh o týrání dětí, ukradené antické soše a soupeření s francouzským rivalem při snaze problémy vyřešit. Kniha vydaná v nakladatelství Mladá fronta má nejen příslušné napětí, ale i výtečně popisovanou atmosféru konce devatenáctého století, pařížskými kabarety počínaje a anglickými vlaky konče.

Štvanice 65 %

Policistovi Mikovi Syrovému zabije mladý gauner přítelkyni Terezu a zmizí. Policisty jsou i Terezin otec a bratr, a třebaže všichni tři věří, že jejich kolegové učiní vše, aby vraha dopadli, rozhodnou se pátrat na vlastní pěst. Samozřejmě tajně, protože jejich postup včetně odhalení identity pachatele je porušením všech předpisů. Miko se za zločincem vydá přes půlku světa – až do Chile.

Štvanice není ani tak pozoruhodná samotným, byť příslušně atraktivním dějem jako svými psychologickými stránkami od líčení toho, co s člověkem udělá ztráta bližního, po oscilaci dobrého a charakterního detektiva mezi touhou po pomstě a úctou k zákonu. Bonusem románu českého policejního důstojníka, jenž se skrývá pod pseudonymem Martin Goffa, je menší latinskoamerický cestopis. Štvanice vyšla v nakladatelství Mladá fronta.

V bouřlivé noci 65 %

Policejní komisařky Ingrid a Stina se v další severské krimi z nakladatelství MOBA, jejímiž autory jsou Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen, potýkají se lží, chamtivostí, neochotou svědků a především se záhadou. Čí je to ohořelé tělo s vidlemi v břiše, které se nalezlo v hromadě popela, jež zbyla z jednoho statku poblíž švédského Växjö?

Nedá se zjistit ani to, zda jde o muže, nebo o ženu. Román se odvíjí po dvou vzájemně se proplétajících liniích: jedné současné ze září 2015 a druhé odehrávající se před deseti lety během dne, kdy krajinu kolem Växjö zpustošil ničivý orkán. I tehdy uhořel jeden muž. Autoři svou knihu zaplnili řadou postav vyšetřovatelů i místních obyvatel, takže chvílemi má čtenář co dělat, aby v tom zamotaném ději udržel vše v paměti. Konec ho stejně bude šokovat.