Nový Palahniuk je skvělý jen chvílemi

  13:58aktualizováno  13:58
Jméno Chucka Palahniuka není třeba sáhodlouze představovat - vždyť u nás vyšlo už šest jeho knih. Zabodoval hned svým debutem Klub rváčů.

Chuck Palahniuk | foto: Profimedia.cz

Témata knih autora vpravdě kultovního (i jeho oficiální webové stránky se jmenují The Cult) jsou čistě americká. V Klubu rváčů je to skrytá agresivita nenápadného úředníka, v Programu pro přeživší si Palahniuk bere na paškál obskurní, avšak o to nebezpečnější náboženské sekty. V Zalknutí hraje důležitou roli nákladný systém zdravotní péče.

Autor nicméně většinou nehodnotí a nesnaží se do svých románů vpašovat nějaký sociální rozměr, neřku-li apel. Jeho krédem je, že umění a životní poznání není zadarmo. Jeho hrdinové tedy prožívají spoustu utrpení, po kterém přijde jen opatrné vykoupení.

Palahniuk své knihy publikuje v pravidelném, ročním tempu, což je občas na škodu kvalitě. Jeho dosud poslední počin, román o fiktivním sériovém vrahovi Rantu Caseym, vyznívá kvůli použití vyprávěcí metody orální historie trochu jako zbytečný formální ornament - i když příběh je to místy skvělý.

S letošní novinkou by se měl vrátit starý známý Palahniuk, díky němuž budou silnější povahy jásat a slabší omdlévat. V románu Snuff, jehož vydání je ohlášeno na květen, vystupuje stárnoucí pornoherečka, která se chce do historie zapsat jako světová rekordmanka v počtu souloží za určitý časový úsek. Výdělek z filmu hodlá poukázat na konto svého dávno ztraceného dítěte, jež dala po porodu k adopci. Netuší však, že mezi šesti stovkami mužů, kteří se na natáčení budou podílet, je i její syn...

Hodně drsné povídky
Podobně silně zapůsobí na čtenáře i první stránky románu Strašidla, který se jen s dvouletým zpožděním objevuje v českém překladu. Jeho protagonisty je třiadvacet zkrachovanců s podivnými přezdívkami, kteří se na základě inzerátu slibujícího zásadní pokrok v jejich literární kariéře sejdou v opuštěném divadle, kde se budou pod vedením starého pana Whittiera v izolaci učit psát.

Místo tvůrčího zápalu však na ně čeká boj o holé přežití. Organizátor pobytu totiž zešílel a ve smrtelné agonii zničil všechny zásoby jídla. Osazenstvo divadla tedy musí najít nejen způsob, jak se vypořádat se svou tvůrčí krizí, ale i cestu, jak přežít.

Čekání na záchranu (i když operovat u Palahniuka s tímto slovem je poněkud nebezpečné) si skupina krátí vyprávěním příběhů, podobně jako si postavy z Chaucerových Canterburských povídek povídají na pouti do anglické církevní metropole. Postavy Strašidel si začínají číst své povídky už v autobuse, který je veze do divadla - a hned ta první stojí za to. Svatý Nestřeva v ní líčí, jak přišel o většinu svého tlustého střeva.

Na pouhých devíti stránkách musí čtenář několikrát přestat číst: nejdříve kvůli studu, pak ze zábavy, která se však záhy změní v hnus. Ne nadarmo autor uvádí, že veřejné čtení povídky je jen na vlastní nebezpečí. V příběhu s podivným názvem Nožba jde o mysterium, jež jako by z oka vypadlo osudům hrdinů Ukolébavky, v povídce Mezi lůzou si zase připadáme jako na návštěvě v Ellisově Americkém psychu.

Patrně nejlepší je Exodus, jehož hrdinka Cora je policejní psycholožka a náplní její práce jsou mimo jiné pohovory s dětmi, na nichž bylo spácháno sexuální násilí. K tomu, aby děti dokázaly vyjádřit, co se s nimi dělo, se v běžné policejní praxi používají látkové postavičky chlapce a dívky.

Jednoho dne Cora objedná nové panenky, ale omylem jí přijdou nafukovací latexové postavy obou pohlaví, samozřejmě s precizně vypracovanými tělesnými otvory. A Cora brzy zjistí, že její kolegové si nafukovacího chlapce a dívku nepůjčují z profesionálního zájmu či potřeby. I když se snaží figuríny všemožně ochránit, na konci jí nezbývá než s nimi uprchnout pryč...

Něco tu skřípe
Jenže i když se čtenář chvílemi opravdu skvěle baví, ve Strašidlech brzy začne cosi skřípat. Rámcový příběh umělců, kteří trpí v opuštěném divadle, je až příliš často přerušován dalšími povídkami. Děj se kupředu posouvá jen pomalu a fragmentárně, vypravěčů je možná až příliš mnoho. Každá z povídek má jiný rytmus, takže sotva se člověk začte, už jej autor nutí obrátit pozornost jinam.

Strašidla proto nemají žádnou gradaci: čtenáře prostě přestane bavit čekat na konec. Vyloženým omylem jsou pak poémy ve volném verši před každou povídkou, v nichž se rádoby básnicky shrnuje to, co nás v příběhu čeká. Básně nemají žádnou literární hodnotu a působí jen jako jakási autorova manýra.

Jako kdyby Palahniuk napsal pár vynikajících povídek a řekl si, že je škoda je vydat jen tak. Kvalitní materiál tedy obalí vatou nudné poezie a jednoduchého příběhu a výsledný produkt nazve román (z) povídek. V tomto kontextu tedy nelze říci, že by Strašidla patřila k tomu nejpovedenějšímu z Palahniukovy tvorby. Síla jeho přímočarého vyprávění se přece jen ukazuje nejlépe tehdy, když rezignuje na formální experiment a soustředí se čistě na příběh svého hrdiny.

CHUCK PALAHNIUK - Strašidla
Přeložil Richard Podaný. Odeon, Praha 2007, 368 stran, doporučená cena 279 korun
Hodnocení MF DNES: 60%

Autor:

Mohlo by vás zajímat

23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Zemřela zpěvačka Věra Bílá, romská hvězda plánovala velký comeback

Zpěvačka Věra Bílá v listopadu 2018

Ve věku čtyřiašedesáti let zemřela světoznámá zpěvačka Věra Bílá. Tento týden přitom měla zahájit plánované comebackové...

Zemřel Stanislav Zindulka, vtipný a dvorný kavalír ze starých časů

Herec Stanislav Zindulka na snímku z června 2017

Ve věku 86 let zemřel člen hereckého souboru Činoherního klubu, držitel Thálie i Českého lva Stanislav Zindulka. Zprávu...

RECENZE: Opravdu pocta Vondráčkové? Muzikál Kvítek mandragory klesl ke dnu

Jaromír Nosek a Miroslav Etzler v muzikálu Kvítek mandragory

Původní muzikál připravený na motivy písní Heleny Vondráčkové měl ve středu premiéru v Divadle Broadway. Tvůrci divákům...

Televizní rada si všimla vulgarit v seriálu Most!, žádá nápravu

Michal Isteník, Vladimír Škultéty, Martin Hofmann, Zdeněk Godla a Miloš...

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se vrátila k seriálu Most!, který se již uzavřel. Upozornila Českou televizi,...

KOMENTÁŘ: Hitler může, Jackson ne? Když se upravuje historie, končí legrace

Záběr z odebrané epizody seriálu Simpsonovi

Děda Simpson prý za svého pobytu v Evropě předváděl striptýz Adolfu Hitlerovi. To je v pořádku. Ale když jeho syn Homer...

Další z rubriky

Chci čtenáře rozrušit a zmanipulovat, aby pochyboval, hlásí de Viganová

Spisovatelka Delphine de Viganová

Co je realita a co fikce? Francouzská spisovatelka Delphine de Viganová dostává čtenáře pravidelně do úzkých a oni ji...

RECENZE: Muslimská superhrdinka chce vepřové. Ms. Marvel proti korektnosti

Z komiksu Ms. Marvel

V Česku se poprvé představuje náctiletá muslimská superhrdinka Ms. Marvel.

Českoslovenští soudruzi byli jiní než Východoevropané z filmů, stojí v knize

Švédský spisovatel Jan Guillou

Další pohled zvenčí na tuzemské události roku 1968 je tady. Po britském spisovateli Simonu Mawerovi a jeho románu...

Najdete na iDNES.cz