Monografie ukazuje Jana Švankmajera jako světového umělce

  9:22aktualizováno  9:22
Filmař, výtvarník, experimentátor, básník a "militantní surrealista". Tak vymezují autoři a editoři Bertrand Schmitt a František Dryje jednu z bezesporu nejvýznamnějšch osobností české kultury posledního půlstoletí Jana Švankmajera v předmluvě jeho monografie.
Jan Švankmajer (obálka monografie)

Obsáhlá, více než pětisetstránková kniha velkého formátu nese stejný název jako Švankmajerova výstava, jež byla k vidění od loňského října do letošního února v pražském Domě U Kamenného zvonu a nyní až do půli září probíhá v olomouckém Muzeu moderního umění: Možnosti dialogu / Mezi filmem a volnou tvorbou.

Fotogalerie

Jak je však zvykem u produkce nakladatelství Arbor vitae, nejedná se o publikaci tradičního katalogového typu. Svým obsahem a závažností textu jej daleko přesahuje. Jedná se nepochybně o nejobsáhlejší práci na švankmajerovské téma, jaká doposud vznikla.

Ani autorský okruh publikace není úplně standardní, netvoří jej výtvarní ani filmoví vědci, nýbrž osobnosti, spjaté s okruhem surrealistické revue Analogon. Většina textů je dílem francouzského básníka a esejisty Bertranda Schmitta, pohybujícího se mezi Paříží a Prahou a tamními surrealistickými skupinami.

Záběr z filmu Jana Švankmajera, který bude k vidění na připravované výstvavě v

František Dryje je jeden z nejvýznamnějších současných surrealistických básníků a publicistů, šéfredaktor Analogonu. A Ivo Purš, vlastně jediný "akademik" mezi autory, je historik, zaměřený na umění manýrismu a dějiny hermetismu, tedy oblasti, které na Švankmajera měly v různých jeho tvůrčích obdobích značný vliv.

Monografie je vystavěna chronologicky. Její nejrozsáhlejší částí je Švankmajerův podrobný komentovaný životopis z pera Bertranda Schmitta, který rok po roce seznamuje čtenáře s umělcovými tvůrčími i životními etapami a zabývá se všemi oblastmi jeho renesančního záběru.

Je rozdělen na tři etapy. První je vymezena lety 1934, kdy se Jan Švankmajer narodil, a 1970, kdy se společně s ženou Evou, též známou výtvarnicí, sblížil pod vlivem osobnosti Vratislava Effenbergera s československou surrealistckou skupinou.

Eva a Jan Švankmajerovi před zahájením 30. ročníku Rotterdamského filmového

Eva a Jan Švankmajerovi

Popisuje formativní vlivy na mladého tvůrce, který začínal jako loutkoherec. Obsáhle a v širokém kontextu se v samostatné stati zabývá jeho absolventskou prací, jíž byla hra Král jelenem, a také jeho iniciačním vstupem na pole animovaného filmu při spolupráci s režisérem Emilem Radokem (mladším bratrem slavnějšího Alfréda) na jeho nedoceněném filmu Johanes Doktor Faust.

Komentovaný životopis ve druhé fázi je ohraničen z jedné strany rokem 1971, kdy už je Švankmajer "formálně" aktivním surrealistou, a - jak jinak - rokem 1989, tedy koncem totality.

Z filmu Jana Švankmajera Něco z Alenky

Z filmu Jana Švankmajera Něco z Alenky

Kromě rozsáhlých rozborů prvních slavných krátkometrážních filmů, jako je první pocta Lewisu Carrollovi a Vítězslavu Nezvalovi Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta, pseudodokumentární mystifikace Otrantský zámek a poeovská variace Zánik domu Usherů, se Schmitt do hloubky věnuje i Švankmajerovu celovečernímu debutu (a v zahraničí zřejmě jeho nejznámějšímu filmu vůbec) Něco z Alenky, ve které po surrealistickém způsobu propojil klasické téma s vlastními prožitky.

"Moje Alenka možná není adaptací té Carrollovy, je to její interpretace utkaná z mého vlastního dětství se všemi jeho zvláštními obsesemi a úzkostmi," říká režisér.

Součástí popisu této životní etapy pak jsou dvě další studie, Puršova, zabývající se Švankmajerovu vztahu k odkazu rudolfinského manýrismu, jehož reflexí je snaha vybudovat osobní "kunstkameru", tedy sbírku všemožných předmětů, skládaných do neobvyklých souvislostí, bez ohledu na jejich "objektivní" hodnotu, a Dryjeho více než stostránkový rozbor Švankmajerova poměru k surrealismu zejména v oblasti filmového umění.

Z filmu Spiklenci slasti

Z filmu Spiklenci slasti

Závěrečný chronologický blok dovádí Švankmajerův životaběh do současnosti. Ukazuje jej jako široce respektovaného, stále tvůrčího i tvořícího umělce, jehož vrcholná fáze je lemována úspěšnými celovečerními filmy Lekce Faust, Spiklenci slasti, Otesánek, Šílení a Přežít svůj život.

Každému z nich je věnován odpovídající prostor, psaný ovšem nikoli stylem standardního psaní o filmech, nýbrž spíše formou filozofického, uměnovědného a skoro až básnického rozboru.

Jan Švankmajer: ilustrace z knihy Biče svědomí (Eva Švankmajerová a Vratislav

Ilustrace z knihy Biče svědomí

Nezapomíná se ani na Švankmajerovu výtvarnou práci, v níž k nejrůznějším objektům přibývají například i výborné knižní ilustrace na bázi koláží. Závěrečný oddíl knihy je pak věnován textům samotného Jana Švankmajera, mimo jiné jeho postřehy k filmové tvorbě, ale i další typická surrealistická disciplína, totiž záznamy vlastních snů.

Monografie Možnosti dialogu / Mezi filmem a volnou tvorbou samozřejmě vyšla, jak je u nakladatelství Arbor vitae zvykem, ve sličné výtvarné podobě (Pavel Zelenka, Tereza Pavelková), a to v samostatném českém a anglickém vydání. Není divu. Kolik dalších tak výrazných umělců v současné době může česká kultura světu nabídnout?

Autor:

Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

KVÍZ: Jak znáte seriál Nemocnice na kraji města a jeho tvůrce?

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji...

Seriál Nemocnice na kraji města patří k televizním legendám. Časy, kdy ho sledovaly miliony lidí, aby pak druhý den...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Záchranářská Linka poradí, kam volat, ale častěji vzlyká

Ze seriálu Linka

Lékařská Sanitka už tu byla, pilotní Hasiči taky, o policejních ságách nemluvě. Takže zbývalo veškeré složky...

La Putyka zestárla. Málem jsme letos úplně skončili, přiznává Rosťa Novák

Z generálky představení Black Black Woods

Nechybělo mnoho a oslava deseti let Cirku La Putyka by byla tím posledním, co by novocirkusový soubor okolo Rosti...

Další z rubriky

RECENZE: Když bílí muži vraždili své indiánské ženy kvůli ropě

Nejbohatší národ  světa. Indiánský kmen Osedžů vydělal díky ropě ve své...

Je záhadou, že si toho příběhu nevšiml Quentin Tarantino a nenatočil podle něj svůj nejlepší film. Začínal by jako...

RECENZE: Jiná Alena Mornštajnová. Tichá, citlivá, skvělá

Alena Mornštajnová

Alena Mornštajnová (1963) je v české literatuře doma sice teprve sedmým rokem, ale zvládla už úspěch, na který jiní...

RECENZE: Salvy smrti v Brně. Američan vystihl okupaci věrohodně

Brno

Představa, že Američan napíše o tom, co se dělo za nacistické okupace v Brně, vypadá absurdně. Nicméně Thomas...

Najdete na iDNES.cz