Když komiks staví na hlavním nádraží

  0:01aktualizováno  0:01
Smogem hustým tak, že by se dal krájet, pokračuje autobiografická fabulace dvojice Jaroslav Rudiš - Jaromír Švejdík. Bývalý výpravčí Alois Nebel, hrdina stejnojmenné komiksové trilogie, se vydává do samého srdce železných tepen.

Pohledy orlů i holubů z pražského "hlaváku" - hlavního nádraží - sledujeme pokračování životů z nádraží i léčebny Bílý Potok.

"Tohle by měl vidět ten Hrabal...," říká před čmáranicemi na nádražních záchodcích jedna z vedlejších postav. Z celé knihy ještě silněji než z dílu předchozího dýchá obdiv k síle, rychlosti a nostalgii, jimiž železnice autorské dvojici tak imponuje.

Dálky a touhy, historii diktovanou duněním pražců i setkání s hrabalovsky zapomenutými osudy autoři smršťují pod jedinou modrou čepici. Kromě Nebela samého, který si cestou na hlavní nádraží plní svůj dávný sen, se vracíme i k záhadnému polskému vrahovi Němému; a možná naposled, neboť se zdá, že byl umlčen navždy.

"Obyčejní" cestující, míhající se halou jako mravenci, však nejsou důležití, stejně jako nějaký sytý "děj". Nebel, mimo svou stanici a svůj stereotyp jaksi bezdomovecky ztracený, se setkává především s osobními příběhy, s dalšími opuštěnci, jejichž koleje vedly jen jedním směrem, se ztroskotanci, s pankáči i se stíny pasažérů, kteří se už ze své cesty nikdy nevrátili.

Lidé dávno mrtví - jedni fyzicky a jiní duševně - proudí Nebelovou halucinační mlhou a procházejí nádražní halou, zatímco ti "živí" odcházejí. A kdo jednou odejde, už se nevrací.

Kolejnice jsou pupeční šňůrou, pro jiného zas cestou poslední; avšak železnice není jen zastaralým dopravním prostředkem - je ztělesněním řádu, který se (spolu s Nebelovou příčetností) v dnešním uspěchaném věku kamsi vytrácí.

"Ten nejlepší biják ale je koukat se za jízdy z okna, počítat sloupy a číst z návěstidel," svěřuje se po cestě Alois Nebel.

Hustou, světlotemnou kresbou Jaromíra Švejdíka (známějšího coby Jaromír 99 z kapel Priessnitz nebo Umakart) proplývají ostré kontury upravených fotografií i místy vyhrocená linorytecká stylizace.

Kresebné inspirace, zřejmé z předchozího dílu, se ještě prohlubují. Místo vraždících psychopatů, kteří se v amerických pekáčích prohánějí po silnicích kultovního noiru Franka Millera Sin City, se vraždící psychopati projíždějí po jesenickém pohraničí v polském maluchovi.

Zdlouhavé historizující pasáže však zavánějí zbytečnou rešeršérskou ješitností a textové vpisky zase neochotou nebo neschopností organičtějšího včlenění do příběhu.

Melodramatické tempo vyžaduje od čtenáře trpělivost a soucit, avšak nepodaří-li se autorům ve třetímu dílu spojit rozprocházkované motivy do působivého propletence, hrozí celé trilogii, že se rozplyne v mlze.

Autoři:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

Vychází deník jedenáctiletého chlapce, který přežil pochod smrti

Děti v nacistickém koncentračním táboře u polské Osvětimi krátce po osvobození...

Taussigovi měli vlastně štěstí. Do Osvětimi je transport dopravil koncem listopadu 1944. Neprošli selekcí a spalovací...

RECENZE: Když si slečna učitelka myslí, že žije svá nejlepší léta

Záběr z filmu Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, který v roce 1969 vznikl dle...

Knihu Muriel Sparkové Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, kterou nyní v překladu Martina Pokorného vydal Prostor,...

RECENZE: Když David Bowie slouží jen jako marketingové lákadlo

Spisovatel Jean Michel Guenassia

O osudovém vlivu Davida Bowieho na holky píše spisovatel Jean-Michel Guenassia.

Najdete na iDNES.cz