RECENZE: Mamon, vulgární kšefty, politika. Hod mrtvou labutí je rozkoš

  6:53aktualizováno  6:53
Kdo je Ondřej Hübl? Textař, scenárista, kreativec, ročník 1976. Ale to není důvod, proč si zapamatovat jeho jméno. Takových je dnes jako máku. Hübl je čerstvě také prozaik, autor sbírky „nekorektních povídek“ složených pod atraktivní titul Hod mrtvou labutí. Povídek, o kterých je třeba mluvit.

Miroslav Krobot je jedním z hrdinů povídek Hod mrtvou labutí. Právě ta stála za námětem právě vznikajícího seriálu Zkáza Dejvického divadla. | foto: Česká televize

Proč? Především proto, že autor si z reklamního byznysu vzal do své literatury to nejlepší: bohatý slovník, svižný a pružný styl, drzé fantazie a poněkud bizarní témata. Dejvické divadlo nedostane grant, takže rozjede prodej hrnců. Režisér Líbezný ze Státní opery je málem zavražděn, protože „przní“ Wagnera. Naivní hipstersky stylizovaná dvojka z pražské Letné se stane obětí byznysu s africkými sirotky.

Má na román

Prostě mamon, vulgární kšefty, popkultura, politika. Samozřejmě vždy z té odvrácené strany: kriticky a výsměšně. Počíhat si na mediálně atraktivní kousek reality za bukem, zardousit, vykuchat a ukázat světu, jak to tam uvnitř všechno hnije.

Hübl se psaním evidentně dobře baví. A jde mu od ruky. Jeho povídky se skvěle čtou. Co na tom, že sbírka nedrží moc pohromadě, protože každý kus je typově docela jiný. Vlastně drží pohromadě právě onou růzností: dystopie ze světa, který ztratil poslední lidský prvek; obrázky ze života uctívačů prázdných gest a mrtvé formy; nesmiřitelný střet avantgardy a staromilství, zarámovaný v milostném mnohoúhelníku.

Hod mrtvou labutí

autor:

nakladatel: Druhé město

268 stran, 299 Kč

Hodnocení­: 80 %

Na podobnou notu a podobným stylem píše dneska třeba Petr Stančík. Současné české literatuře dávají oba potřebný elán, novátorství, radost. A čtenáři rozkoš jak z textu, tak z očekávání. Ondřej Hübl má jasně na román. Na velký román.

Autor:

Nejčtenější

Přetočte poslední řadu Hry o trůny, žádají v petici statisíce fanoušků

Záběr z předposledního dílu seriálu Hra o trůny

Více než sedm set tisíc lidí z celého světa už podepsalo petici, která žádá producenty seriálu Hra o trůny, aby právě...

GLOSA: Leoš Mareš na koncert v O2 areně přivedl i Freddieho Mercuryho

Leoš Mareš 16. května 2019 v pražské O2 areně

Po roce je Leoš Mareš opět v O2 areně. Ve čtvrtek v Praze absolvoval první ze série tří koncertů. Měl vyprodáno a...

Eurovizi vyhrál favorizovaný Nizozemec, Lake Malawi skončili jedenáctí

Duncan Laurence z Nizozemska ve finále Eurovize 2019.

Příští ročník Eurovize se díky vítězství Duncana Laurence bude konat v Nizozemsku. Česká kapela Lake Malawi si vedla...

Čeští Lake Malawi jdou do finále Eurovize, o vítězství se utkají v sobotu

Albert Černý z Lake Malawi 14. května 2019 v semifinále Eurovize. Kapela si zde...

Do sobotního finále Eurovize postoupily obě favorizované zpěvačky reprezentující Řecko a Kypr, dále zástupci Běloruska...

Poslední smích, slzy i nostalgie. Skončila Teorie velkého třesku

Promo k deváté řadě seriálu Teorie velkého třesku

Po dvanácti letech zmizela parta teoretických fyziků a jejich praktických partnerek z komediálního seriálu Teorie...

Další z rubriky

Americká manželství i justiční systém prověřuje oblíbenkyně Winfreyové

Spisovatelka Tayari Jonesová

Co může rozdělit manželství? Nevěra, hádky nebo snad smrt? Zajisté. V případě nové knihy spisovatelky Tayari Jonesové...

RECENZE: Pouhý popis mrtvého do života nevrátí. Ani na papíře

Spisovatelka Viktorie Hanišová

Nejdřív Anežka (2015), pak Houbařka (2018) – a teď Rekonstrukce. Spisovatelka Viktorie Hanišová (1980) vyslala za...

RECENZE: Zápletkou Grófka neoslňuje, poetikou ano

Spisovatelka Lenka Horňáková-Civade

Touha po svobodě a sebeurčení zmítá duší osmnáctileté hrdinky nejnovějšího románu spisovatelky Lenky Horňákové-Civade...

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz