Dítě Stasi
Jednoho dne roku 1975 je u zdi ve východním Berlíně nalezena mrtvá mladičká dívka. Stopy naznačují, že utíkala netradičně: ze Západu na Východ. Hrdince románu Davida Younga, nadporučici kriminální policie, se to nezdá. Jenže do vyšetřování vstoupí podplukovník tajné policie, který ji nutí přijmout tuto verzi, načež se žena vzbouří a roztočí kolotoč napětí, dohadů a hrůzy.
Dítě Stasiautor: David Young nakladatel: JOTA překlad: Eva Brožová |
Young prošpikoval svou prvotinu o jednom spiknutí řadou reálných poznatků ze života tehdejší NDR – všudypřítomnou Stasi s jejími nechutnými praktikami a udavači počínaje a brutálním zacházením s mladistvými delikventy konče.
Režimu oddaná žena trpce zjišťuje, že zdaleka nežije v nejlepší zemi, zvláště když se zkomplikuje i osud jejího manžela kvůli stykům s církevními kruhy a jí hrozí vyhazov. Ale žena se nevzdá, nakonec se jí podaří spletitou hádanku rozluštit. Byť za cenu neuposlechnutí rozkazu a série mrtvých, jejichž množstvím Young rozhodně nešetří.
Moskva
Štědrý den roku 1985. U kremelské zdi na Rudém náměstí leží zmrzlé tělo chlapce zbaveného krve, vlasů i ochlupení. Sovětský svaz má nového vládce, Michail Gorbačov chystá změny, jež mnohé vysoce postavené osobnosti přinejmenším iritují. Do této atmosféry přijíždí major britské tajné služby s nepříjemnými zážitky z rozbouřeného Severního Irska, jenž byl na velvyslanectví víceméně uklizen. Naštěstí pro velvyslance, jehož patnáctiletá dcera náhle krátce po nálezu na Rudém náměstí zmizí. Major se pouští do pátrání po jejím osudu se zoufalou vervou, plný vzpomínek na nedávno zesnulou vlastní dceru.
Moskvaautor: Jack Grimwood nakladatel: Kniha Zlín překlad: Martina Neradová |
A je to pátrání stejně nebezpečné jako v podání Jacka Grimwooda strhující.
Autor zabydlel knihu silnými a uvěřitelnými postavami: jednonohým afghánským veteránem, nyní mafiánem, starou žebračkou, jež ze zbytků svíček vyřezává voskové andílky, majorkou a jejím dědečkem. Dějově proplétá tehdejší sovětskou přítomnost s návraty ke stalingradské bitvě či k tažením na Berlín, kam vedou stopy nynějších zločinů. I tady je mrtvých jak v Shakespearově tragédii, a jestli vyvrcholení působí překombinovaně, proč ne – vždyť jsme v románu.