Báseň mě musí zaskočit, tvrdí čerstvě sedmdesátiletý Pavel Šrut

  12:46
Pavla Šruta sice proslavil melancholický text k písni Michala Prokopa Kolej Yesterday, ale především je to vynikající básník a autor knížek pro děti. V sobotu oslavil sedmdesátku, ale jak říká v rozhovoru, slavit ani bilancovat nebude.

Básník, překladatel, fejetonista, autor knih pro děti a písňových textů Pavel Šrut oslavil v sobotu 3. dubna sedmdesátiny. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

I když by se mu bilancovalo asi dobře - rozverná knížka Lichožrouti o pojídačích ponožek, kterou sestavil s ilustrátorkou Galinou Miklínovou, se loni stala nejlepším titulem pro děti a mládež. Ostatně jako lichožrout Padre na půdě plné lichých ponožek si prý Pavel Šrut někdy připadá.

Je sedmdesátka na básníka hodně, nebo málo?
Sedmdesátka u básníka? K tomu, aby psal dobře, potřebuje jenom jedno: věřit v poezii. Musí být docela samozřejmě přesvědčený, že psát básně má smysl. Vlastně ještě víc: že bez nich nemá jeho život smysl. Třeba pro mě nejsilnější básně napsal Jaroslav Seifert až po sedmdesátce. A Karel Šiktanc je píše po osmdesátce.

O pražském jaru

"Rozhodně jsem nevěřil na nějaký socialismus s lidskou tváří, ale užíval jsem si to prolamování cenzury, ten celonárodní cvrkot."

Pavel Šrut

Budete bilancovat, nebo to výročí spíš tiše přejdete?
Všichni moji blízcí vědí, že se vyhýbám každému slavení. A oslavám vlastních narozenin zvláště. Proč slavit něco, na čem nemám žádnou zásluhu? Někdy jsem myslel na to, že se zeptám rodičů, jestli si vzpomínají na tu chvilku, kdy to se mnou počalo... No nezeptal jsem se. Ale kdyby jim při tom bylo pěkně, to by tedy důvod k oslavě byl. Takže neslavím a nebilancuju. Já už jsem dvakrát bilancoval - když mi bylo třicet a pak v padesáti. Takovou kocovinu bych nikomu nepřál. Teď se místo bilancování dívám kousek dopředu. Ale jen kousek. Protože velké plány by zase vedly k zpětnému bilancování, a to ke kocovině. A tak dále, pořád dokola.

Karlu Srpovi k padesátinám jste kdysi napsal: "Pálím v noci svoje spisy/ komín dostal záhul/ nevěřím jim jako kdysi/ dyť mě vzaly na hůl." Chystáte se i teď něco spálit?
To byla doba, kdy přátelé oslavenců chystali samizdatové sborníky. Už si nevzpomínám, kdo mě o příspěvek požádal, ale asi jsem zrovna něco pálil. Teď nemám co pálit. Buď píšu tak úsporně, nebo mi všechno tisknou tak úporně... Nevím, čím to je. V zahradním domečku ve Zdicích, kde většinou píšu, i na podpal v kamnech používám pepo.

Z vašich posledních knížek, pro děti i pro dospělé, je znát melancholie. Máte ji rád?
Pro mě je melancholie příjemné citové rozpoložení. Žádný stav duše. Čas při ní hezky plyne, smutek povznáší, ženy krásní. A u psaní je to taky trik, finesa. Na pozadí té takzvané melancholie líp zadrnčí náhlý vtip, slovní hříčka, ironie, absurdita. Tam se cítím doma. Osel Ijáček z Medvídka Pú je samá křivda a stýskání, ale mě rozesměje víc než deset Enšpíglů. Ostatně Ijáček měl, jak víme, víc kamarádů než Enšpígl.

Třeba knížka Pan Kdybych hledá kamaráda, kterou jste nedávno vydali s Galinou Miklínovou, je příběh o stáří a osamělosti a pokusech z té samoty vyjít. Je to vůbec knížka pro děti?
Ta je přece právě pro děti! I když není o dětech. Je o potřebě přátelství - a o samotě. A tou trpí děti víc než dospělí.

Pavel Šrut a Galina Miklínová na besedě s dětskými čtenáři

Pavel Šrut a Galina Miklínová na besedě s dětskými čtenáři

Vnímáte psaní pro děti a psaní poezie "dvoukolejně", jako dvě oddělené oblasti, k nimž jinak přistupujete?
Nějak se přirozeně stalo, že jsem byl od začátku "vícekolejný". Částečně z chuti zkoušet něco nového, a možná ještě víc kvůli obživě. Právě překlady, knížečky pro děti a písňové texty mě držely finančně i jinak nad vodou za té nekonečné nenormalizace. Psaní básní je myslím vždycky tak trochu "samizdatové". Ani pro slávu, ani pro peníze - ani pro početnější čtenáře. Pokud je to "kolej", tak po ní rychlík nesviští. Leda tak vaše vlastní lokálka... Ale to samé se už nedá říct o psaní pro děti nebo o písňových textech. Tam už musíte myslet na to, koho vezete a kam. Jenže aby ta knížka pro děti nebo písnička byly dobré, musím se při psaní sám bavit a překvapovat, nebo dokonce - sám o sobě se něco dozvídat. Prostě neznat předem jízdní řád.

Proslavil jste se hlavně jako autor písňových textů pro Michala Prokopa, Vladimíra Mišíka a další. Mají pro vás stejnou váhu jako básně?
Teď odešel do tiskárny z nakladatelství Galen soubor více než 150 písňových textů nazvaný Už ráno začal večírek. Může za to editor Jan Šulc. Je to jeho nápad, jeho málem archivářské úsilí. Jsem zvědav, jak takovou knihu přijmou čtenáři - tedy ne-posluchači. Bez hudby a bez zpěváka, až na jisté výjimky samozřejmě, působí písňový text tak nějak osiřele. Prostě mu něco chybí. Proto bych nechtěl "specifickou váhu" textu určeného pro uši srovnávat s tím, kterému stačí jen tiskařská čerň. Knihám textů by se asi mělo postaru říkat zpěvníky.

Ukázky

HLUBINA BEZPEČNOSTI
Dlouhé roky krátké dny
Žijeme lásko pod skleněným zvonem
Dojemně nazí před sebou
Jakož i před zákonem

Zaživa na nás roste tráva
Na tomto jiném světě
Nehybný rybník opadává
A zároveň kvete

NEJKRÁSNĚJŠÍ BÝVAJÍ NA ÚTĚKU
Nejkrásnější bývají
na útěku od muže
lehounce přiopilé

Nejkrásnější bývají
na útěku od muže
v modravém kouři chvíle

Nejkrásnější bývají
na útěku od muže
když říkají si: kdo ví?

Nejkrásnější bývají
na útěku od muže
k jinému Novákovi

NEJKRÁSNĚJŠÍ BÝVÁ PŘI LOUČENÍ
Nejkrásnější bývá
při loučení
když je to jenom nakrátko

Říká se tomu oklika

Čím víc už vlastně
chce být tam
tím víc se k tady přimyká

Z výboru Nejkrásnější bývají na útěku.
Milostná i nemilostná poezie 1967-2007.
Vydala Paseka

Skoro půlstoletí píšete básně - v čem jsou jiné než na začátku?
Není to celých padesát let. Vždycky jsem měl několik roků buď dobrovolnou, nebo i trochu vynucenou pauzu. Poezii neumím psát pravidelně, měsíc co měsíc, rok co rok. Není to můj denní chleba, spíš nějaký citový úraz. Něco se mi musí přihodit v osobním životě, nejlépe nějaké neštěstí. To pak vyvolává cosi jako chemickou reakci, pro kterou musím najít slova a krátké řádky. Jo, když jsem začínal, tak jsem "chtěl psát". A moc. Teď mi žádné chtění nepomůže. Báseň mě musí zaskočit. Nečekaně, jako ze zálohy. Jedině tak má pro mě cenu. Pak je básnička to, čemu říkám krásné setkání. S čím? S něčím zapomenutým. S podvědomím? Sám nevím. A už ten stav, to setkání, vědomě nevyhledávám. Radši se schovám za kalambúr, paradox, vtip, slovní hříčku.

Ještě píšete básně na pivní účtenky a tácky?
Kdepak, už dávno ne. Přestal jsem pít pivo. A k vínu, aspoň v lepších nálevnách, se účtenky nepodávají.

Patříte ke generaci, která se narodila za války a dospívala v těžkých 50. letech. Vnímal jste ty dobové okolnosti, nebo vám dětství nezkazily?
Padesátá léta pro mě, kluka a pak puberťáka, byla vlastně dobrá doba. Vyrůstal jsem v takzvané reakcionářské rodině a měl jsem - a mám - dva skvělé sourozence. Bratr je o šest let starší, sestra o čtyři mladší než já, tak jsme si "předávali zkušenosti", zážitky a knihy. Já po bráchovi zdědil všechny foglarovky, mayovky a rodokapsy. To byla moje ideologie. A do usínání mi předla rušička Hlasu Ameriky nebo Svobodky, kterou se táta večer co večer snažil vyladit. Takže mě kolektivní pionýrování a svazákovství zcela minulo. Měl jsem pár podobných kamarádů, odbyl jsem si školu a všechen volný čas jsem strávil s merunou, s knížkou nebo na kole.

Když do Prahy vtrhly sovětské tanky, bylo vám osmadvacet. Čekal jste je?
Rozhodně jsem nevěřil na nějaký socialismus s lidskou tváří, ale užíval jsem si to prolamování cenzury, ten celonárodní cvrkot. Pořád se něco dělo. Moudřejší lidi doma - a ti chytří zvenku - věděli, že si to Brežněv nenechá donekonečna líbit. Ale tanky? S tím asi nepočítal nikdo. Jen můj starší anglický kamarád Alfred Dubs, dnes člen Horní sněmovny, mi při loučení v Londýně ráno 20. srpna 1968 řekl: "Nevracej se, počkej. Oni na vás vlítnou!" Vrátil jsem se. Vlítli.

Magnesia Litera 2008 - Pavel Šrut

Magnesia Litera 2008 - Pavel Šrut

Po srpnu prošla vaše poezie výraznou proměnou, stala se prostší, úspornější, méně zanícenou. Byl to důsledek osobního hledání, nebo spíš tlaku doby?
Právě srpen 68 byl tak zásadní zásah do života, to přepadení ze zálohy, jak jsem o tom mluvil v souvislosti s "okamžikem básně". Mohl jsem to jedině přepít nebo nějak v krátkých řádcích zaznamenat. A tak jsem od září do půlky listopadu 68 jen pil, pak jsem si půjčil chatu v jedné opuštěné chatařské kolonii a zase jsem půldruhého měsíce jen psal. Do Prahy jsem se vrátil s rukopisem sbírky Červotočivé světlo. Ta stačila díky Karlu Šiktancovi, tehdy ještě řediteli nakladatelství Mladá fronta, koncem roku 1969 vyjít. Vzápětí i jeho vyhodili a spadla klec pro všechny mé básnické přátele - Kabeše, Wernische, Grušu, Brouska -i pro mě. To Červotočivé světlo byla ještě jaksi "pravá" poezie. Plná zámlk, nedořečenosti, složitých obrazů. Vyžadovala tichou spoluúčast čtenáře. Pak jsem sám sebe přesvědčil, že s tímhle psaním je v samizdatu konec. Že není čas na metaforu a ticho. Na absurditu normalizace jsem odpovídal krátkými, rýmovanými básničkami z hospod a z ulice, ironií, paradoxem, smutnou groteskou. Nebylo to zrovna hledání. Spíš osobní a vlastně skupinový pocit, kterému dal Josef Kroutvor nálepku "česká groteska". Patřil sem i Wernisch a z malířů třeba Nepraš, Sopko, Plíšková.

Říkáte, že na metaforu nebyl čas. Nemáte ji rád?
"Nedůvěřuj metafoře!" jsem si napsal s vykřičníkem do své samizdatové poetiky. Bylo to přihlášení k věcnosti, k oproštěnému, nebásnivému vidění. Metafora ovšem dokáže rychlou zkratkou ozářit nečekané souvislosti. Je to záblesk, oslnění. Vítězslav Nezval tomu říkal "krátké spojení" - a právě on metaforu zneužíval. Pomáhala mu zkrášlovat lež. I proto jsem se jí zbavoval. I když třeba při překladu básní Dylana Thomase luštění jeho metaforických obrazů mělo pro mě obrovskou magii.

Právě jste vydal výbor z milostné lyriky Nejkrásnější bývají na útěku. Považujete se za romantika?
Ten výbor má vročení 1967-2007 a je milostný i nemilostný. Zdálo se mi, že právě na tomhle tématu se dá nejlíp ukázat proces proměny vztahů k osobnímu světu. A také proměny stylu. A ty zbytky romantika ve mně jakožto melancholickém ironikovi si myslely, že na med veršů o lásce přilákám pár čtenářských včeliček a možná i nějakého čmeláka. Vida, hloupá metafora!

Pavel Šrut

Básník, překladatel, fejetonista, autor knih pro děti a písňových textů se narodil 3. 4. 1940. Studoval anglistiku a hispanistiku na FF UK, první báseň mu vyšla v roce 1960.

Za normalizace nemohl publikovat. Za básnický výbor Brožované básně dostal Cenu Jaroslava Seiferta, za knihu Lichožrouti Magnesii Literu.

Dvakrát byl zapsán na Čestnou listinu IBBY (Mezinárodního sdružení pro dětskou knihu): roku 1992 za knihu Kočičí král a znovu roku 2006 za knihu Verunka a kokosový dědek.

O peníze nikdy neprosím, říká Vojtěch Dyk. O2 arénu chystá jinak než kolegové

  • Nejčtenější

Zemřela Maggie Smithová, profesorka McGonagallová z Harryho Pottera

Ve věku 89 let zemřela britská herečka Maggie Smithová. Celosvětově se v posledních letech proslavila především jako představitelka profesorky Minervy McGonagallové z velepopulární série filmů o...

27. září 2024  15:17,  aktualizováno  15:53

Nový Harry Potter budí kontroverze, lobbuje se za obsazení Voldemorta

Premium

Přípravy seriálové adaptace knižní série o Harrym Potterovi jsou v plném proudu. Společnost HBO vyhlásila casting na trojici hlavních postav, tedy Harryho, Rona Weasleyho a Hermionu Grangerovou....

28. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U první role mi změnili jméno a Milena už mi zůstala, vzpomíná Steinmasslová

Premium

Na jaře získala Českého lva za svou dosud poslední filmovou roli milující a oddané matky, která ve filmu Němá tajemství bojuje za svého syna postiženého vážným úrazem mozku. Podařilo se jí také...

1. října 2024

Poslední Simpsonovi? Nový díl seriálu vyděsil diváky a zklamal Toma Hankse

„Poslední díl Simpsonových“ – to se dozvěděli diváci, kteří sledovali úvodní epizodu aktuální řady populárního amerického seriálu. Začátek dílu okamžitě vyvolal bouřlivé reakce na internetu....

1. října 2024  12:54

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel Kris Kristofferson, legenda country hudby. Zářil i ve filmech

Ve věku 88 let zemřel americký zpěvák, herec a skladatel Kris Kristofferson, který patřil k legendám americké country hudby. Poslední chvíle strávil v klidu, obklopen nejbližšími ve svém domě na...

30. září 2024  6:35

RECENZE: Film Prokletí Salemu potvrzuje prokletí adaptací knih Stephena Kinga

50 %

Do rozsáhlé série filmových adaptací románů Stephena Kinga přibyla další. V produkci streamovací služby Max vzniklo další zpracování knihy Prokletí Salemu, které bohužel kopíruje neduhy většiny...

4. října 2024  16:50

RECENZE: Coldplay už nemají odvahu přijít s „normální“ písničkovou deskou

Premium

Album Moon Music britské kapely Coldplay je exemplárním příkladem toho, jak to dopadá, když se hudebníci ze všech sil a vlastně kontraproduktivně drží „konceptu“. A ten jim přeroste přes hlavu...

4. října 2024

RECENZE: Nejlepší důvod, proč sledovat Taneční, poskytuje Saša Rašilov

60 % Premium

Špičkový tanec a úchvatné róby předvádějí v Tanečních zejména dámy, ale největší ozdobou seriálu Novy je muž, ústřední (anti)hrdina ve skvostném podání Saši Rašilova, který jinak standardní rodinnou...

4. října 2024

Ital našel před lety ve sklepě podivný obraz. Teď se ukázalo, že jde o Picassa

Prohledávání skládek a zapadlých sklepů se může vyplatit, i když to mnohdy trvá desítky let. Dokazuje to příběh z jihu Itálie, kde v šedesátých letech jeden z místních drobných obchodníků objevil...

4. října 2024  8:16

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...