Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

RECENZE: Tróju brání i Adam Plachetka, spásu přináší americká hvězda

  18:55
Dobývání Tróje Řeky, trojský kůň, hrdinný Aeneas a jeho láska ke královně Dido. Tyto příběhy vypráví mnoho uměleckých děl. Vídeňská státní opera v těchto dnech uvádí operu Trójané od Hectora Berlioze.

Brandon Jovanovich jako Aeneas a Joyce DiDonato jako Dido v Berliozových Trojanech ve Vídeňské státní opeře | foto: Michael Pöhn

U nás je téměř neznámá, také ve Vídni nepatří k nejhranějším – naposledy tam byla uvedena roku 1976. Vlastně není divu. Večer trvá i s přestávkami pět hodin a v opeře jsou náročné úkoly pro sólisty, sbor i orchestr. Berlioz toto své dílo, inspirované Vergiliovým eposem, nikdy v úplnosti neslyšel, za jeho života byla (roku 1863) uvedena jen část. Teprve v druhé polovině 20. století slavili Trójané comeback, o nějž se zasloužil i Rafael Kubelík, jenž je uvedl už roku 1940 v Brně, a poté roku 1957 v londýnské Královské opeře Covent Garden a následně i roku 1973 v newyorské Metropolitní opeře.

Opera má dvě části – Dobytí Tróje a Trójané v Kartágu – a v centru každé z nich stojí velká ženská postava. V první je to věštkyně Kassandra, jejímž neblahým proroctvím v Tróji nikdo nepřikládá váhu, a v druhé královna Kartága Dido, která se zamiluje do trojského hrdiny Aenea, jenž ji ale opustí, aby splnil své poslání a v Itálii založil nové centrum moci.

Hector Berlioz: Trójané

Dirigent: Alain Altinoglu

Režie: David McVicar

Scéna: Es Devlin

Vídeňská státní opera, 26. října 2018

Hodnocení­: 70 %

Kromě postavy Aenea obě části nic nespojuje, postavy tedy nemají čas se vyvíjet a množství různých odboček a baletních čísel poněkud oslabuje dramatický spád. Trójané prostě následují model takzvané velké opery, módní hlavně v první polovině 19. století a ohromující mohutnými davovými scénami, pochody, baletem, výpravou a námětově čerpající z často přelomových událostí lidských dějin. Berliozovo umění se nejvíce projevuje v orchestrální zvukomalbě, ostatně tenhle autor byl především vynikající symfonik. Vrcholem opery je scéna milostného vzplanutí Aenea a Didony na pozadí přírodní bouře, skoro jakýsi francouzský elegantní protipól k Tristanovi a Isoldě... Ale také některé monology, zvláště obou hlavních ženských hrdinek, v sobě mají velkou emocionální sílu.

Ve Vídni Trójany uvádějí téměř bez škrtů, se všemi tanečními čísly – a přesto (nebo právě proto) dílo zjevně táhne. Při představení 26. října (což je shodou okolností státní svátek Rakouska) bylo divadlo beznadějně vyprodáno a ovace nebraly konce. Kladem inscenace Davida McVicara je řemeslná zručnost, postavy jsou precizně vedeny, také pohyby sboru nepůsobí až tak nahodile a komicky jak to někdy bývá.

Záporem je ale slabá divadelní fantazie. Režisér nevymyslel pro dávný mýtický svět nic jiného, než že obyvatelé Tróji připomínají Berliozovy současníky včetně uniforem – jsou modré, zatímco útočící Řekové mají červené. Trojský král Priamos tak trochu připomíná Napoleona III. Proč, není jasné. Kdyby Trójané a Řekové měli úbory křižáků či vojáků třicetileté války, vyšlo by to nastejno. Podobné povrchní transfery v čase už člověk viděl mockrát, ve většině případů účinek díla neposilují, hlubší smysl mu nedávají.

Trojský kůň je složen z koleček, drátů a trubek – tak průhledných, že by schované řecké bojovníky muselo být vidět. A na pouhý abstraktní symbol je zase příliš konkrétní. Vrací se v závěru v podobě jakéhosi obřího strašáku, jež se zjeví umírající královně Didoně namísto siluety Říma: jemu, a nikoli Kartágu, patří budoucnost. Lépe dopadla druhá část, v níž režisér Kartágo nezasadil do konkrétní doby, ale vytvořil spíše symbolickou scenérii evokující africké království. Nicméně Trójané volají po nějakém mimořádném nápadu, moderně pojatém efektu hodném velké francouzské opery. Ten ale inscenace nenabízí, a tak vypadá prázdně.

Opojný orchestrální zvuk

Produkci naštěstí pozvedá, respektive její druhou část, americká mezzosopranistka Joyce DiDonato v roli Didony. Pěvkyně známá z kinopřenosů z Metropolitní opery i z recitálu, který měla v Praze roku 2013, do postavy milující i zuřící královny vložila všechno své inteligentní herectví a pěvecké mistrovství. V každém gestu, i v tom nejzoufalejším a nejpatetičtějším, je pravdivá, nikdy nepřehrává. Přirozeně vibrujícím hlasem dokáže vyjádřit bezpočet odstínů, královně dává vášnivou sílu i jemnost, to vše bez jakéhokoli přepínání, bez ztráty barvy a kontroly nad hlasem. Každý tón je přesně a pevně posazený.

Něco podobného se už bezezbytku nedá říct o představiteli Aenea, americkém tenoristovi Brandonu Jovanovichovi. Vzezřením každopádně připomíná statného a statečného hrdinu, a neméně statečně se snaží chopit této těžké role, jež má v sobě kromě francouzské grácie i něco z hrdinných italských či německých tenorových rolí. Jovanovich se svůj mocný hlas snaží zkáznit, aby zvláště v milostné scéně zněl subtilně, ale ona preciznost v zacházení s tóny, při níž má posluchač jistotu, že každý tón si precizně sedne, není zdaleka tak samozřejmá, jako u jeho kolegyně. Italská sopranistka Anna Caterina Antonacci, která v první části zpívá Kassandru, pak s Joyce DiDonato může soutěžit jen v jevištním výrazu, pěvecky je fádnější, její hlas nemá tu nosnost a barevnost, jakou by měl mít.

Fotogalerie

Toto jsou tři hlavní postavy, v opeře jich však vystupuje mnohem víc. Pro českého diváka je samozřejmě zajímavé, že do role snoubence Kassandry Choreba byl obsazen Adam Plechetka, pro nějž je to nová úloha. Není až tak malá, jeho scéna s Kassandrou je poměrně rozsáhlá a dlužno dodat, že na rozdíl od některých jiných rolí, do nichž se Plachetka pouští, mu tahle sedí lépe; do jeho noblesního barytonu se může vrátit pro něj typická barva a vřelý zvuk, s nímž se Chorebus, jenž rovněž nevěří neblahým věštbám, snaží uklidnit zoufalou Kassandru. Z dalších sólistů asi nejvíc utkvěla v paměti Margarita Gritskova, ruská pěvkyně s příjemným měkkým mezzosopránem, která zpívala sestru Didony Annu. V roli kněze Panthea se objevil mladý slovenský basista Peter Kellner, který je od září členem ansámblu Vídeňského státní opery.

Kromě Joyce DiDonato stál za poslech i výkon sboru a orchestru, který vedl francouzský dirigent Alain Altinoglu, současný hudební ředitel opery v Bruselu. Zvuková kouzla, jež Berlioz coby mistr instrumentace vložil do díla, se v této produkci díky dirigentovi a lahodnému, štíhlému orchestrálnímu zvuku rozpoutala naplno a notně přispěla k vylepšení dojmu.

  • Nejčtenější

Zemřel komik El Risitas. Španěl proslulý záchvaty smíchu, který bavil internet

Ve věku 65 let zemřel španělský komik Juan Joya Borja, známý také pod přezdívkou El Risitas neboli „Smějící se muž“. Na...

Sport není nadřazen kultuře. Zaorálek čeká od 17. května rovné podmínky

Od 17. května by měly být nastaveny rovné podmínky pro návštěvy kulturních akcí, uvedl ve čtvrtečním pořadu Rozstřel od...

KOMENTÁŘ: Pirátský soudní paradox. Proč by měl Šarlatán platit náhradu škody

Premium Do finále Oscarů se český Šarlatán sice neprobojoval, zato se však dostal až k soudu. A dost možná tam stráví více času...

Nejdřív se jim smáli, ale duo Ben & Mateo ovládlo český YouTube

Z vysmívaného projektu Ben & Mateo vyrostl během pandemie teenagerský fenomén tuzemského YouTube, na němž jejich klipy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaorálkovi vadí, že by kulturní akce byly fakticky možné jen s PCR testy

Ministr kultury Lubomír Zaorálek kategoricky nesouhlasí s tím, aby kultura byla oproti ostatním znevýhodněna tím, že...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Jaromír Nohavica přesouvá koncerty v O2 universu na příští rok

Po dvou přesunech v roce 2020 se chystané koncerty písničkáře Jaromíra Nohavici v pražském O2 universu neuskuteční ani...

V rámci akce Šance pro kulturu zahrají Chinaski na Křižíkově fontáně

V úterý 11. května proběhne v areálu Křižíkovy fontány na pražském Výstavišti koncert kapely Chinaski, Pavla Šporcla a...

Začalo to láskou k Nine Inch Nails, vzpomíná polská zpěvačka Shagreen

Devětadvacetiletá polská zpěvačka a skladatelka Natalia Gadzina, vystupující pod pseudonymem Shagreen, vydala druhé...

RECENZE: Písničky zpěvačky Girl In Red bolí, zároveň však dokážou povzbudit

Severský přístup k popu je jedinečný, okamžitě rozpoznatelný. Snoubí se v něm smutek chladných rán i večerů s...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...