V Berlíně opět hraje slavné divadlo, v němž zpívala i Destinnová

  17:55aktualizováno  17:55
Instituce spojená s berlínskou třídou Pod lipami teď po mnohaleté rekonstrukci zahájila běžný operní provoz. Zvolila k tomu barokní operu od Claudia Monteverdiho. Ve slavném divadle kdysi zpívala Ema Destinnová, Soňa Červená a někteří další čeští pěvci.

Max Emanuel Cencić jako Nero a Anna Prohaska jako Poppea v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey | foto: Bernd Uhlig

Historie tohoto divadla sahá do čtyřicátých let 18. století, kdy budovu nechal postavit pruský král Friedrich II. Veliký, sám milovník umění a virtuos na flétnu. Ve své době to bylo největší evropské divadlo, které v průběhu dějin sice měnilo názvy, vždy si však drželo špičkovou uměleckou pověst. Tak jako jiné berlínské památky i operu potkal tragický osud na konci druhé světové války. Dostala zásah při bombardování v únoru 1945 a byla vážně poškozena. V 50. letech ale opět povstala z trosek.

V době železné opony byla Staatsoper unter den Linden první scénou NDR a platila i za nejvýznamnější „západní“ scénu bývalého východního bloku. Kromě Soni Červené tu vystupovali například Ludmila Dvořáková nebo Antonín Švorc. Později, po pádu železné opony i Dagmar Pecková a Magdalena Kožená. Sjednocení Německa otevřelo před divadlem nové perspektivy. Měla je podpořit i rozsáhlá rekonstrukce, která začala roku 2009 a původně byla naplánovaná na tři roky. Jenže stavební práce se z nejrůznějších důvodů protahovaly a rozpočet narůstal. Vše doprovázely ostré diskuse, kritika předražené akce narůstala. Rekonstrukce, během níž soubor hrál v Schillerově divadle, nakonec trvala až do letoška a náklady vzrostly z plánovaných 235 na 400 milionů eur.

Začátkem října byla budova slavnostně otevřena, ale pak se opět uzavřela kvůli závěrečným úpravám. Operní provoz začal až teď. Vedení divadla nasadilo téměř současně dva kusy – Humperdinckovu Perníkovou chaloupku a operu italského barokního skladatele Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey.

Světle růžová fasáda divadla září do daleka, ale na první pohled ještě stále není vše hotovo. Vstupenky se například prodávají v mobilní buňce postavené vedle divadla. Také zadní vchod pro zaměstnance připomíná stále spíše vstup na staveniště. Uvnitř vše září a voní novotou, střízlivý šarm divadla působí přívětivě a vyzařuje z něj nenápadná elegance. Akustika je, zdá se, vynikající. Představení 10. prosince bylo i pro mnohé Berlíňany první příležitostí, kdy do „svého“ divadla po dlouhé době opět vstoupili. Nejen zahraniční návštěvníci, ale i domácí diváci se procházeli interiéry, rozhlíželi se, obdivovali, fotografovali. 

Mezi barokem a současností

Státní opera Pod lipami bude mít bezesporu čím dál větší umělecké ambice. Inscenace Korunovace Poppey jim v mnoha ohledech dostála. Toto dílo bylo určené pro karnevalové Benátky 17. století, v nichž v té době již hrála veřejná divadla, přístupná každému, kdo zaplatil. Zpracovává epizodu ze života římského císaře Nera, jenž zahořel vášní ke krásné ženě jménem Poppea a zapudil kvůli ní svou choť Ottavii. V současnosti se hraje poměrně často, letos v létě ji v Salcburku uvedl John Eliot Gardiner v polokoncertní podobě a s naší sopranistkou Hanou Blažíkovou v roli Poppey.

V Berlíně operu uvádějí scénicky, a je to dobře, protože tento kus, v němž je vážná dějová linka  odlehčována komickými výstupy vojáků, sluhů a chův, přímo volá po jevištním dění. Režisérka Eva-Maria Höckmayrová se vyvarovala prvoplánové aktualizace i barokního kýče. Na zešikmené, zlatavé ploše vytvořila bez dalších kulis a rekvizit inscenaci, v níž vše stojí a padá se vztahy mezi postavami, pohybujícími se někde mezi barokem s současností.

Všichni aktéři jsou po celou dobu přítomni na jevišti, snad proto, že v době karnevalu se vše odehrává před očima všech. I tělesné vášně, které se v inscenaci názorně předvádějí. Nepůsobí ovšem samoúčelně, vždyť smyslnost vyzařuje z Monteverdiho hudby. Tu mají v rukou dirigent Diego Fasolis a soubor Akademie für alte Musik Berlin, který hraje s velkou zvukovou kultivovaností a krásou. Jelikož Monteverdiho původní rukopis se nedochoval, existuje možnost, že do díla později zasahovali i jiní autoři. Každé hudební nastudování vyžaduje tedy muzikologickou přípravu a je tak trochu originálem. Fasolis ostatně podrobně vysvětluje v tištěném programu, proč využil i hudbu jiných dobových autorů, například Franceska Cavalliho.

Fotogalerie

Ze zpěváků jednoznačně dominuje chorvatský kontratenorista Max Emanuel Cencić v roli Nera. Pěvec, jenž před pár lety koncertoval i v Praze, má bohatý zvuk i výrazový rejstřík a také jevištní charisma - ať už je v paruce nebo holohlavý. Rakouská sopranistka Anna Prohaska, která je jako jediná na jevišti v soudobém – a hodně sporém – kostýmu, zaujme spíš herecky. Hraje skutečnou „potvoru“, protivnou, lehkomyslnou, toužící po královské koruně a neuvažující o důsledcích svých činů. Její hlas ale postrádá barvu, je fádní, v paměti neutkví. Z řady dalších postav vynikl zvláště britský tenorista Mark Milhofer ve vděčné ženské roli chůvy Arnalty, a také basista Franz Josef Selig jako Nerův učitel Seneca, císařem dohnaný k sebevraždě.

Opera končí krásným milostným duetem Nera a Poppey bez jakéhokoli stínu, ale režisérka si během něj neodpustila narážku na chmurnou budoucnost. Skutečnou Poppeu totiž Nero později ukopal k smrti. A tak Nero odchází dozadu, zřejmě pro změnu s milencem, a Poppea se začíná chvět nervozitou.

Berlín má tedy opět kromě Deutsche Oper a Komische Oper divadlo navazující na tradici dvorské opery. Sluší se dodat, že členem ansámblu je i basista Jan Martiník, který je tuto sezonu obsazen například do Dona Giovanniho, Bohémy, Kouzelné flétny nebo Falstaffa. V lednu provede za klavírního doprovodu Alexandra Starého v Apollonově sále Schubertův písňový cyklus Zimní cesta.


Nejčtenější

Dvě promarněné epizody, tvrdí fanoušci Hry o trůny čekající na krev

Hra o trůny - plakát k 8. řadě

Konec je zase o něco blíž, HBO odvysílala druhou z šesti epizod závěrečné řady seriálu Hra o trůny. A soudě podle...

Ministr kultury odvolal ředitele Národní galerie a podal trestní oznámení

Generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt

Ministr kultury Antonín Staněk odvolal ředitele Národní galerie Praha Jiřího Fajta a Muzea umění Olomouc Michala...

KVÍZ: Jak pečlivě jste zatím sledovali seriál Hra o trůny?

Carice van Houtenová v páté sérii ságy Hra o trůny

V Západozemí se vše blíží do finále. Vyzkoušejte si, co si ještě po téměř dvou letech od premiéry předchozí série Hry o...

Zemřel herec Jaroslav Kepka, hrdina pohádky Rumplcimprcampr

Jaroslav Kepka v pohádce Rumplcimprcampr (1997)

Ve věku 83 let zemřel herec Jaroslav Kepka, známý mimo jiné z pohádek Rumplcimprcampr či Nesmrtelná teta. Zprávu...

Nejdelší komiks. Tři hodiny trvá, než svou hru dovedou Avengers do konce

Záběr ze snímku Avengers: Endgame

Minule zbyly ze světa jen trosky, takže superhrdinové musí ve finále série nazvaném Avengers: Endgame zavést opět řád....

Další z rubriky

VIDEO: Účastnil se SuperStar, teď Štěpán Urban v klipu sází na erotiku

Zpěvák Štěpán Urban

Finalista SuperStar Štěpán Urban představuje první autorský singl Candy doprovázený mírně kontroverzním klipem. Ten...

OBRAZEM: Už bez masek. Drsňáci Hollywood Undead se nebojí ani elektroniky

Koncert kapely Hollywood Undead  v pražské Tipsport Areně (18. dubna 2019)

Přirovnávají je k Limp Bizkit i KoRn. Američtí drsňáci Hollywood Undead dali svou kombinací rapu, rocku a metalu v...

Víc než „vostrej rokenrol“. Nová deska Hudby Praha zazní na křtech celá

Michal Ambrož a Hudba Praha (Metronome festival, 25. června 2016)

Michal Ambrož a Hudba Praha vydávají novou studiovou desku stejného jména. V podstatě koncepční album líčí v deseti...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz