Smetanova Prodaná nevěsta měla premiéru 11. října večer v Národní opeře v Paříži.

Smetanova Prodaná nevěsta měla premiéru 11. října večer v Národní opeře v Paříži. | foto: ČTK

Smetanova Prodaná nevěsta v Paříži je operou z jiné planety

Vidět české opery v zahraničí bývá poučné. Bohužel v náš neprospěch. Nejinak tomu bylo i se Smetanovou Prodanou nevěstou, která po 80 letech zazněla v Paříži na scéně Palais Garnier.

Nejde ani tak o režii. Belgičan Gilbert Deflo a výtvarník William Orlandi zůstali víceméně věrni tradici, a člověk tak aspoň může zase jednou vidět v Prodané nevěstě pouť. Za venkovskou návsí je totiž vidět ruské kolo a horská dráha, postavy si občas přinesou balonek či jiné pouťové suvenýry.

Výtvarnému řešení nelze upřít poutavost, inscenace není zahlcena triviálními "nápady", na druhou stranu není ani příliš invenční. Režisér si s vedením postav příliš hlavu nelámal, spolehl se spíše na aranžmá. Režijní koncepcí by tak Paříž moc nepřevýšila Prahu.

Jenže jakmile dojde na sólisty a orchestr, člověk se ocitne na jiné planetě. Národní opera údajně pátrala, zda by se v Česku nenašli zpěváci, kteří by měli hlas a byli schopni ztvárnit hlavní role. Nenašla nikoho. Jediným Čechem tak zůstal tenorista Aleš Briscein, který už v Paříži působí několik let.

Jeník byl pro něj první hlavní rolí na světové scéně a je potěšitelné, že zpíval velmi jistě. Představitelka Mařenky Christiane Oelze nemá velký hlas, ale zpívala tak měkce a jímavě a hrála tak přirozeně a zapáleně, že se jí žádná česká sólistka nemůže přiblížit. Podobně Franz Hawlata by u nás neměl konkurenci. Jeho Kecal, to byla studie chytráka a suveréna, nepřehrávaná, zazpívaná naprosto dokonale.

Vašek v podání Christopha Hombergera nebyl klackovitý primitiv, spíše těžkopádný dobrák. Také oba rodičovské páry zpívaly výborně, našinec vlastně po bůhvíjak dlouhé době slyšel profesionálně sezpívaný a sladěný sextet Rozmysli si, Mařenko. A češtinu všichni zahraniční zpěváci zvládli skvěle.

Další lekcí byl orchestr vedený Jiřím Bělohlávkem, který svou první Prodanou nevěstu paradoxně nastudoval pro Paříž. Je smutné, že kdo chce slyšet v této opeře nejen zahrané noty, ale také odstíněný, vypracovaný přednes a hru, která má obrovský tah, musí jet do Francie.

Ostatně celé představení mělo úžasnou energii. Zatímco při nedávné pražské produkci, která se k uzoufání vlekla, si člověk říkal, ať už je konec, v Paříži byl konec coby dup. A klidně se mohlo začít znova od začátku.

BEDŘICH SMETANA - Prodaná nevěsta
Národní opera Paříž, Palais Garnier. Dirigent Jiří Bělohlávek, režie Gilbert Deflo. Premiéra 11. října.
Hodnocení MF DNES: 70 %