Ale konkrétně. V sobotu se začalo typickými nositeli regionálně akcentovaných tradic - Xistra hraje hudbu z Galicie, Muzykanci opomíjené písně z horských oblastí v jihozápadním Polsku. Soubor Cubanísimo složený z kubánských emigrantů naproti tomu působil, jako by na Respect zabloudil cestou na kšeft v baru. Vlezlá komunikace s publikem by nevadila tolik jako místy až humpolácké hraní rezignující na nuance, jimiž je jinak kubánská hudba pověstná.
V Anglii sídlící soubor Alaap se zpěvákem Channim Singhem patří k průkopníkům spojování indických a pákistánských tradic s popem. Ve srovnání se svými následníky - například Fun-Da-Mental, které jsme v Praze mohli vidět v dubnu - znějí Alaap vlastně pořád velmi tradičně. Každopádně měli velký ohlas: diváci tancovali a rytmicky pohupovali deštníky.
Brazilská zpěvačka Lilian Vieirová si publikum znavené nepřízní počasí i nekonečnými přestávkami mezi jednotlivými koncerty získala hned první písní. Se souborem Zuco 103 však vstoupila na pódium skoro v jedenáct večer a po několika skladbách se muselo končit. Škoda, neodolatelné námluvy samby s elektronickou taneční hudbou mohly být vrcholem letošního Respectu.
Nedělní program se vydařil podstatně víc: dramaturgie byla vyrovnanější, pauzy snesitelnější - a taky nepršelo. Zahajovali východoslovenští Bartošovci, kteří jsou na Respectu častými hosty; ti udržují romský folklor v naprosto syrové podobě. Pak přišel soubor Bandar-neshinan Bushehr Ensemble se zpěvákem Mahmoudem Jahanem; tady se prolínal arabský pop s tradiční perskou hudbou, sebemenší vliv západní hudby tu nenajdeme.
Respect - ethnic & world music festival |
Pořádaly agentura Rachot, Respekt a Hlavní město Praha |
Pražský hrad, 15. a 16. června |
Indický zpěvák Bapi Das Baul klade důraz především na celkové hudební vyznění a přitažlivost svých písní; pro sólování tu není místo. „Jeho“ skupiny Baul Bishwa a Senses se prolínají: v průběhu vystoupení prostě přibyl syntezátor a sampler a z tradičně pojatého souboru se stala moderně znějící taneční parta, aniž to cokoli změnilo na podstatě - předávání pozitivních emocí. Bapi Das Baul ostatně hned na začátku zdůrazňoval: „Tohle není jen hudba, ale i přístup k životu.“
Publikum, které na Respect chodí, má evidentně podobné pocity.
Skupina Cubanísimo, která na festivalu Respect vystoupila v sobotu 15. června 2002. |
Tóny Indie. Skupina Senses vychází z tradic potulných indických hudebníků. |