RECENZE: Píseň o zemi s Peckovou je kuriozita bez orchestru

  17:56aktualizováno  17:56
Opojná symfonická skladba na texty z čínské poezie, líčící životní požitky i strasti, lásku stejně jako smrt, to je Mahlerova Píseň o zemi. Vlastně je to autorova další rozměrná symfonie, v níž dva lidské hlasy, tenor a mezzosoprán, ještě posilují účinek.

Mezzospranistka Dagmar Pecková | foto: Lucie Robinson

Provést ji není snadné, existuje však i její komorní verze, kterou načal Arnold Schönberg a teprve v 80. letech minulého století dokončil německý skladatel Rainer Riehn. A právě tu nyní vydal Supraphon. Síly spojilo pod vedením dirigenta Petra Altrichtera patnáct špičkových hudebníků, mezi nimi například houslista Jakub Fišer, hobojista Vilém Veverka, klavírista Karel Košárek nebo Jaroslav Tůma, který hraje na harmonium a celestu. Pro pěvecké party byli přizváni tenorista Richard Samek a mezzosopranistka Dagmar Pecková.

Fotogalerie

Výsledek je rozpačitý z několika důvodů. Předně kvůli transkripci. Nic proti ní ani proti jejímu natočení, samozřejmě. Ostatně i ona má svou diskografii.

Schönberg ji chtěl vytvořit hlavně z provozních důvodů, aby mohl Píseň o zemi uvést s menším aparátem, a tedy i nižšími náklady. A jak to u různých úprav bývá i tato něco z původní skladby lépe nasvětluje či odkrývá a trochu tím vypovídá o autorovi, respektive autorech, ale o něco podstatného zase původní záměr ochuzuje.

Takže na jedné misce vah jsou zvýrazněné detaily a melodické linky a celkově až impresionistické zjemnění. Na druhé misce leží nedostatek mahlerovské fyzické síly a vůbec symfonického účinku, a to přesto, že Mahler v tomto díle pracuje s instrumentací celkově vzato poměrně zdrženlivě.

Obsadit sólové party, hlavně tenorový, je v Písni o zemi obtížné v původním i upraveném znění. V tom druhém možná ještě víc. Když už se hraje komorně, mělo by se tím spíše komorně i zpívat. A to by chtělo zpěváky s lehčími hlasy a s perfektní technikou schopné výrazových nuancí.

Gustav Mahler: Píseň o zemi

autor: ,

Vydavatel: Supraphon

Hodnocení­: 60 %

Richard Samek však zpívá jen silou a ztěžka, často na hraně hlasových možností. Nejmarkantnější je to v části O mládí, v níž má vykreslit křehký a hravý obrázek porcelánového pavilonku.

Dagmar Peckové, která má s Mahlerem nemalé zkušenosti, se víc daří výraz přizpůsobovat, pracovat s jeho temnou barvou, ale někdy ztrácí kontrolu nad vibratem a hlas nezní zcela vyrovnaně. A hlavně, člověku čím dál víc chybí zvuk skutečného symfonického orchestru.

Témata: Dagmar Pecková

Nejčtenější

Poprvé v bondovce bude agentem 007 žena, černošská herečka Lashana Lynchová

Britská herečka Lashana Lynchová ve filmu Captain Marvel

Novým tajným agentem s označením 007 bude po Danielu Craigovi poprvé v dějinách bondovek žena a černoška, britská...

Oldřich Kaiser prodělal infarkt. Skončil na jednotce intenzivní péče

Oldřich Kaiser (1. března 2017)

Herec Oldřich Kaiser (64) skončil po prodělaném infarktu myokardu na jednotce intenzivní péče v jedné z pražských...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

KOMENTÁŘ: Mizerných dvě stě tisíc korun je dělí od nesmrtelnosti

Moderátor Marek Eben uvedl 29. června 2019 zrestaurovaný film Spalovač mrtvol...

Seznam je to úctyhodný a zároveň smutný. Úctyhodný, protože obsahuje jména našich velkých filmařských mistrů; smutný,...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Další z rubriky

Karle, zpívej! Nemluv! vzkázal mi Forman, vzpomíná jubilující Gott

Karel Gott ve videoklipu k písni Srdce nehasnou

Slaví narozeniny, píše paměti. Čerstvý osmdesátník Karel Gott je v jednom kole. V rozhovoru pro iDNES.cz zavzpomínal...

Národní hostí Domingovu soutěž ve zpěvu, Česko má jedinou naději

Plácido Domingo dirigoval Mozartova Dona Giovanniho ve Stavovském divadle.

Vzešly z ní takové hvězdy jako tenoristé Rolando Villazón, Joseph Calleja a José Cura, mezzosopranistka Joyce diDonato...

GLOSA: Prvnímu dni Colours vládly ženy… a Radek Pastrňák z Buty

Florence + The Machine - Colours of Ostrava 2019

Úvodní program 18. ročníku festivalu Colours of Ostrava se nesl ve znamení velkých ženských hlasů. Středeční nabídka...

Najdete na iDNES.cz