Někteří členové Rudovouse jsou už mírně alergičtí na jméno Toma Waitse. Toho jim totiž většina novinářů – ať v dobrém či ve zlém – předhazuje už od vzniku kapely v první polovině 90. let. Jenomže i kdyby se uprotestovali, k Waitsovi má Rudovous skutečně blízko. A vůbec nemusíme jít jen po tak povrchních znacích, jako je chraplavý hlas zpěváka a zároveň bubeníka Martina Čížka.
Kdybychom chtěli najít "českého Waitse", museli bychom si ho nejspíš sestavit z jednotlivých dílků jako skládačku lego. Musel by mít kus hračičkovství Jablkoně, mudrlantství Jana Spáleného, šíleného kutilství Jiřího Konvrzka, hospodského pábitelství Vaška Koubka... a také leccos z Rudovouse.
Zejména Čížkovu textovou absurdní poetiku, ale také lásku celé kapely k představování prvků typických pro konkrétní žánry v úplně jiném světle. A v neposlední řadě sebeironii a nadhled. Ten, s nímž Čížek uprostřed mezihry písničky Šíp z nového alba nelíčeně prohlásí: "To je kýč jak bič, ty vole." Takhle sestavený Waits by ostatně byl nejspíš "waitsovštější" než originál.
Ale nechme teorií. Fanoušek Rudovouse si každopádně na novém albu přijde na své. Vyděsí ho možná jen (což byl určitě trochu škodolibý záměr) úvodní píseň Ukradená, "totální popáč", který by se od minuty mohl vřadit mezi roztomilé odrhovačky kalibru Muchomůrek bílých.
Jinak album představuje kapelu takovou, jak se už léta prezentuje. Ostatně nejednu z písniček bude posluchač znát už roky. Příliv je letitým hitem kapely, téměř jakousi její znělkou. Podle písničky Koláčem k tobě se jmenovala první demonahrávka z roku 1996, na níž byly už i písně Orchestrion a Kominická.
To, čím se novinka odlišuje od všeho, co Rudovous doposud nahrál (kromě zmíněného dema tedy ještě oficiální debut S Čížkem po funuse z roku 2002), je množství hostů a využití starých analogových elektronických nástrojů (včetně populárního thereminu), které sbírá baskytarista kapely Martin Černý.
To ale rozhodně není změna zásadní. To nejpodstatnější na Rudovousovi, a to sympatická šramlovitá uvolněnost, ochota namíchat v jedné písničce třeba zvuky české hospody, židovské svatby a kalifornské pláže a naprostá originalita vidění světa Martina Čížka zůstalo na svém místě. V případě kapely tohoto typu je to dobře.
Rudovous: Krankoty
vl. náklad, čas 49:00
Hodnocení iDNES.cz: 80 %