Festival začne 12. května a potrvá do 3. června. Jeho zahájení Českou filharmonií je podle vedení festivalu symbolické. „12. května 1946 Česká filharmonie poprvé v historii festivalu provedla se svým tehdejším šéfdirigentem Rafaelem Kubelíkem Mou vlast. Počet uvedení tohoto díla tímto orchestrem na Pražském jaru se za osmdesát ročníků vyšplhal na neuvěřitelných šedesát šest provedení včetně repríz. Svěřit zahájení 80. ročníku Pražského jara tomuto orchestru bylo jasnou volbou,“ zdůrazňuje ředitel festivalu Pavel Trojan.
Česká filharmonie 80. ročník rovněž uzavře, a to monumentální Symfonií č. 8 od Gustava Mahlera, přezdívanou „Symfonie tisíců“. Koncerty 2. a 3. června bude dirigovat Semjon Byčkov, který ke spolupráci pozval zahraniční i domácí sólisty.
Debuty z Ameriky
Poprvé ve své více než stotřicetileté historii vystoupí v České republice Chicagský symfonický orchestr. Debutovat na Pražském jaru budou Bostonský symfonický orchestr a Göteborští symfonikové. Vrátí se Londýnský symfonický orchestr, tokijský NHK Symphony Orchestra a Vídeňští symfonikové, které povede jejich nový šéfdirigent Petr Popelka. Z předních dirigentů se v Praze objeví Jaap van Zweden, Andris Nelsons, Antonio Pappano nebo Fabio Luisi.
Podle dramaturga Josefa Třeštíka by jedním z objevů příštího ročníku měla být rezidenční umělkyně Pražského jara, moldavsko-rakousko-švýcarská houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja. „Ta sice již v České republice vystoupila, festival ji však představí ve zcela jedinečných projektech, jež odrážejí její neortodoxní, novátorský přístup k hudbě a k formě koncertu,“ upřesňuje.
Kopatchinskaja přijede s orchestrem Camerata Bern a klavíristou Joonasem Ahonenem. Na třech koncertech představí svůj talent nejen jako houslistka v projektu Time & Eternity (Čas a věčnost), ale také jako performerka v herecké rovině v roli Pierrota ve slavném a ve své době skandálním hudebně-dramatickém pásmu Pierrot lunaire rakouského skladatele Arnolda Schönberga. Poslední večer své rezidence věnuje hudbě českého skladatele Luboše Fišera.
Zrno, plevy a oheň
Již po čtvrté Pražské jaro uspořádá pod názvem Prague Offspring projekt soudobé hudby, pro nějž vzniká pět nových skladeb českých a slovenských autorů. Festival oslovil Haštala Hapku, Jana Ryanta Dřízala, Barboru Tomáškovou, Pavla Šabackého a Slavomíra Hořínku, jehož kompozice Zrno, plevy a oheň vzniká pro frankfurtský Ensemble Modern. Ten se na tři následující ročníky stane po Klangforu Wien novým rezidenčním souborem Prague Offspring.
Ze souborů staré hudby se v českém debutu na Pražském jaru představí mimo jiné francouzský soubor Ensemble Correspondances s tvorbou Jeana-Baptisty Lullyho. V podání Concentus Musicus Wien a pod taktovkou Tomáše Netopila zazní Mozartovo Requiem.
Po velkém úspěchu loňského prvního ročníku chystá Pražské jaro opět rodinný den Pražského jara s názvem SpringTEEN. Program věnovaný dětem od útlého věku až po náctileté bude znovu hostit areál Anežského kláštera Národní galerie Praha.
Prodej vstupenek na všechny koncerty bude zahájen ve středu 23. října 2024 v 11 hodin na webu www.festival.cz.