GLOSÁŘ: Nejen Chalupáři a Arabela. Fišer složil i Kříž. Rozezněla ho bosá virtuoska

  17:15
Nekonvenční houslistka Patricia Kopatchinskaja na Pražském jaru mimo jiné připomněla, že Luboš Fišer složil i jiné věci než znělky k seriálům. A Chicago Symphony Orchestra vnesl světlo do temné Mahlerovy symfonie.
Patricia Kopatchinskaja a klavírista Joonas Ahonen na pražskojarním koncertě v...

Patricia Kopatchinskaja a klavírista Joonas Ahonen na pražskojarním koncertě v Rudolfinu | foto: Jan Kantor

Patricia Kopatchinskaja, jíž Pražské jaro letos svěřilo hned tři koncerty v Rudolfinu, patří k interpretům klasiky, kterým nestačí pouhé hraní, ale přidávají si k němu další poutáky. Nigel Kennedy chodil za pankáče, Pavel Šporcl za piráta s šátkem… Z Moldavska pocházející, v Rakousku a Švýcarsku vystudovaná Kopatchinskaja mimo jiné hraje bosa a nosí svérázné kostýmy.

To samo o sobě ale ještě o ničem nevypovídá ani v dobrém, ani špatném slova smyslu. Výsledný dojem vždy závisí na tom, nakolik jsou tyto atributy prostředkem, či samoúčelným cílem.

Každopádně potěšilo, že Kopatchinskaja je příznivkyní českého skladatele Luboše Fišera (1935-1999) a že mu věnovala i část své umělecké rezidence na Pražském jaru. Fišera širší veřejnost může znát hlavně jako autora filmové a televizní hudby, třeba k seriálům Chalupáři, Arabela nebo Černí baroni, ale Fišer se řadí i k našim významným představitelům moderních hudebních směrů.

A způsob, jakým Kopatchinskaja provedla na prvním večeru jeho skladbu Crux, vzniklou dva roky po srpnové okupaci, bylo technicky i výrazově fascinující. K navození pološíleného, bolestného obrazu zkázy stačily Fišerovi sólové housle hrající zneklidňující variace nad opakujícími se a postupně zesilujícími údery tympánů a v závěru i zvonů. V živelném podání Kopatchinské dosáhla skladba živočišně dramatického efektu.

Jinak ale první večer, který Kopatchinskaja sama sestavila, připomínal jakýsi mix všeho možného, v němž se prolínala moderní hudba od Franka Martina či Karla Amadea Hartmana s úpravami hudby Guillauma de Machauta a J. S. Bacha, a dokonce s lidovými písněmi v podání polských folklórních zpěvaček v krojích.

Pravda, když si člověk přečetl tištěný program, tak se dověděl, „co tím chtěl básník říci“, ale výsledek i tak připomínal školní pásmo. Interpretaci si naštěstí šlo užívat - kromě skladby Crux především Hartmannova Concerta funèbre pro housle a smyčcový orchestr.

Prvoplánový pierot

Nejočekávanější byl druhý večer. V jeho druhé půli se totiž Kopatchinskaja z houslistky proměnila v herečku a chopila se role pierota ve slavné skladbě Arnolda Schönberga z roku 1912 Pierrot lunaire (Náměsíčný pierot), v níž pierot do atonální hudby přednáší „náměsíčné“ básně Alberta Girauda.

Dle autorových instrukcí, jež si lze ověřit i na nahrávce z roku 1940 pod taktovkou samotného Schönberga, nemá interpretka ani zpívat ani mluvit, spíš něco mezi tím, nedržet tóny, ale zpěvavě kolísat nahoru a dolů. Kopatchinskaja, oblečená do kostýmu pierota, se ale této původní představě spíš vzdalovala, vlastně jen mluvila, navíc ne moc zřetelně a nebylo ji (ze 14. řady) dobře slyšet.

A pak, i když zrovna takovéto dílo může být vykládáno různě, celý koncept performance (v programu nebylo uvedeno, kdo jej připravil, patrně ale sama Kopatchinskaja), vyhlížel při vší impulsívnosti interpretky a při vší její snaze o pantomimické žertíky dost prvoplánově. Když třeba přišla řeč na rudou barvu, tak pódium prostě zalilo červené světlo… Také úvodní hledání správných not mezi rozházenými listy papíru za zvuků hudby 18. století nedávalo valný smysl.

Sympatičtější než celý Pierrot lunaire byla laškovná herecká etuda, kterou v první polovině koncertu předvedli Kopatchinskaja a klarinetista Reto Bieri na krátkém dílku Daria Milhauda Jeu (Hra). Vrcholem večera nicméně bylo provedení skladeb Příběh vojáka od Igora Stravinského a Kontrasty od Bély Bartóka.

K nim můžeme rozhodně přiřadit i další skladby Luboše Fišera z třetího večera, který byl přímo nazván Pocta Luboši Fišerovi. Kopatchinskaja spolu s pianistou Joonasem Ahonenem vybrali jeho Sonátu pro housle „In memoriam Terezín“, Sonátu pro housle a klavír „Ruce“ a Sonátu pro klavír č. 3. Hvězda večera opět hrála s téměř divadelní okázalostí, ale bravurně, se všemi kontrasty a jemnostmi. Výtečný byl i pianista.

Zrozená pro modernu

Kopatchinskaja na koncertě ještě odbočila do minulosti k Sonátám č. 8 a č. 4 pro housle a klavír od Ludwiga van Beethovena. Někteří houslisté a houslistky (třeba Anne-Sophie Mutterová) se suverénně pohybují v klasice i moderně, Kopatchinské však v klasice housle jakoby nezněly, nezpívaly...

Naplnit obsahem a citem prostou linku klasika může být zkrátka někdy těžší než pronikat do složitých struktur moderní hudby. Aspoň mně tento Beethoven v uších nezůstal… Na rozdíl od Nokturna Johna Cage, které houslistka zahrála jako přídavek.

Výsledek třídenní umělecké rezidence Patricie Kopatchinské nebyl jednoznačný. Jasně se ale ukázalo, že moderna má v této ženě jedinečnou zastánkyni, která svým stylem, kombinujícím špičkovou hru s někdy až divokým pódiovým projevem dokáže publiku rozkrýt emoce obsažené v této hudbě.

Deprese, která povznáší

Zcela jednoznačný byl naproti tomu dojem z koncertu Chicago Symphony Orchestra, jenž vystoupil v úterý v Obecním domě. Jeho provedení Symfonie č. 6 Gustava Mahlera se stalo dosavadním orchestrálním vrcholem festivalu.

Čtyřvětá symfonie, kvůli pochmurnému charakteru nazývaná „Tragická“, trvá půldruhé hodiny a před hudebníky staví výzvy i záhady – spory se vedou třeba o pořadí druhé a třetí věty. Největší otazník se vznáší nad drtivým účinkem díla, který je v rozporu s pocity, jež Mahler při komponování musel prožívat – zrovna se oženil s Almou, narodila se mu první dcera, byl ředitelem Dvorní opery ve Vídni. Spekuluje se tedy o chmurných předtuchách…

Nicméně i v tomto případě záleží na interpretaci. A holandský dirigent Jaap van Zweden dokázal ze vší temnoty doslova vykřesat světlo – orchestr hrál vláčně a měkce i v nejponurejších a nejrobustnějších pasážích, i ta nejdrtivější fortissima zněla svítivě a hlavně, celkový výkon byl ukázkou toho, jak se dá i v největším obsazení muzicírovat vlastně komorně, lehce a zřetelně.

Věty dirigent zachoval v původním sledu, takže ta jediná relativně „oddechová“, Andante moderato, přišla na řadu jako třetí a posluchač si mohl od vší tesknoty trochu „vydechnout“ až po delší době než při opačném pořadí. Ale vůbec to nevadilo. Toto byla interpretace, při níž člověk nedýchal nikoli kvůli návalu deprese, nýbrž krásy a ušlechtilosti.

Jsem asi jediný, komu se v Survivoru nezmenšil žaludek, říká vítěz Pája

Nejčtenější

Zemřel hudebník Pavel Trefil, baskytaristovi kapely Bypass bylo 46 let

Zemřel baskytarista skupiny Bypass Pavel Trefil. Na sociální síti o tom informoval frontman kapely Vilém Čok. Hudebník zemřel v pátek, podle slov zpěváka na selhání krevního oběhu. Ještě před týdnem...

Free Palestine, skandovalo se na Rock for People na koncertu kontroverzního tria

Rapová formace Kneecap v první den festivalu Rock for People v Hradci Králové podpořila Palestinu a kritizovala Izrael. S názory kontroverzního severoirského tria souzněla většina publika, jehož část...

RECENZE: Imagine Dragons v Letňanech servírovali hudební ekvivalent smažáku

Premium

Areál pražského letiště v Letňanech opanovala americká kapela Imagine Dragons. Zpropagovala v loňském roce vydané album Loom a potěšila fanoušky všech generací. Jejich koncert občas připomínal...

Sestry byly agresivní, o iluze jsem brzy přišla. Spisovatelka o životě v klášteře

Premium

Spisovatelka Petra Dvořáková ve své nové knize Návrat ukazuje život řádových sester v klášteře. Psala podle vlastních zkušeností, do řádu vstoupila ve 14 letech. O čtyři roky později ji vyhodili....

Bartoška? S nehorázným politikem se vypořádal pohotově, vzpomíná Malkovich

Premium

Od naší zpravodajky v Berlíně Když vejde do místnosti, budí přirozený respekt. Pověst herce, který se odlišuje svým intelektem a ironií, Johna Malkoviche nepředchází nadarmo. Je k tomu však třeba dodat ještě jedno: činí tak...

Otravné aktualizace klasiků? Na streamu si lze vybrat podle gusta

To, co pro milovníky filmů a seriálů představuje třeba Netflix, může být pro fanoušky opery a klasiky TV Medici. Poskytuje útočiště i těm, které v divadlech rozčilují současní operní režiséři se...

15. června 2025  17:20

Konzul na útěku. Jak StB v Akci Monaco přivedla dva muže na popraviště

Premium

Projekt režiséra Dušana Trančíka Akce Monaco líčí jednu z nejúspěšnějších akcí Státní bezpečnosti, která na přelomu 40. a 50. let za pomoci sovětských poradců dostala do kleští francouzský konzulát v...

15. června 2025

GLOSA: Linkin Park nadchli. A zpěvačka Emily stříhala dohola většího chlapečka

Premium

K sobotnímu dni festivalu Rock for People lze ve stručnosti říci jen toto: přebasovaný zvuk do značné míry pokazil vystoupení jednoho z headlinerů Biffy Clyro a Linkin Park se představili ve skvělé...

15. června 2025  10:24

TELEVIZIONÁŘ: Jiskřiví Lemmon a Garner se ukážou jako dva exprezidenti v divočině

Komedie Mí drazí Američané, kterou v neděli nasadí stanice Warner TV, těží z nezvyklé situace a jiskřivého hereckého tandemu. Dva bývalé prezidenty Spojených států představují Jack Lemmon a James...

14. června 2025  16:40

RECENZE: Michal David (ne)předčil Billie Eilish, repertoár v O2 areně ale dřel

Premium

Do pražské O2 areny se Michal David vrátil oslavil své 65. narozeniny. První ze dvou letošních koncertů na originálním kulatém pódiu uprostřed haly trval přes dvě a půl hodiny. Osvědčené hity i...

14. června 2025  9:47,  aktualizováno  14:41

Zemřel hudebník Pavel Trefil, baskytaristovi kapely Bypass bylo 46 let

Zemřel baskytarista skupiny Bypass Pavel Trefil. Na sociální síti o tom informoval frontman kapely Vilém Čok. Hudebník zemřel v pátek, podle slov zpěváka na selhání krevního oběhu. Ještě před týdnem...

14. června 2025  14:36

Překonal Michal David rekord O2 areny? Míst bylo nakonec méně, než sám tušil

Na pátečním koncertě Michala Davida zazněla z úst samotné ústřední hvězdy slova o takovém počtu diváků, že by tím učinil nový návštěvnický rekord naší největší haly. Ten přitom jen necelé dva týdny...

14. června 2025  14:33

GLOSA: Mysleli, že je to známka punku. Sex Pistols na Rock for People vzbudili rozpaky

Premium

Vrcholem pátečního dne festivalu Rock for People v Hradci Králové mělo být vystoupení skupiny, která funguje pod jménem Sex Pistols ft. Frank Carter. Neboli britské punkové legendy, ovšem bez...

14. června 2025  14:27

Axl Rose, Alanis Morissette nebo Iggy Pop? Po pár pivech berou stylové bariéry za své

Sezona letních hudebních festivalů se nezadržitelně blíží. Kromě tuzemských stálic koncertních pódií pod širým nebem si letos fanoušci užijí i vystoupení světových hvězd. Do Česka přijedou kromě...

14. června 2025

Pro ty, kteří se umějí zastavit. Petr Soukup se na Zlatých hodinkách přehrabuje myslí

Básník, stand-up komik a textař Petr Soukup společně s hudebníkem Denisem Sovou nahrál a vydal hudebně-literární projekt Zlatý hodinky. Jde o EP s šesti skladbami, v nichž se mluvené slovo vznáší nad...

13. června 2025  16:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jak dostat 50 tisíc fanoušků v jednu chvíli domů? Rock for People ladí taktiku

Park 360 na hradeckém letišti bude už třetí den praskat ve švech. Vyprodaný Rock for People, na který si letos najde cestu až 50 tisíc fanoušků, má co dělat, aby zvládl odbavit davy, které v jeho...

13. června 2025  16:11

Chci, aby lidé jezdili na festival, ne na hvězdu, říká promotér Rock for People

Premium

Festival Rock for People, jedna z největších hudebních akcí u nás, přináší rockovou radost už třicet let. K letošním narozeninám mu v Hradci Králové zahrají i třeba legendární Sex Pistols. A také...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.