Album je už druhé v pořadí a pro nás je potěšitelné, že bude pokřtěno 26. června na pražské Štvanici v rámci festivalu Respect, jehož jsou Adams s Camarou jedněmi z hlavních hvězd. Nahrávka s názvem Tell No Lies vyšla u labelu Petera Gabriela Real World, u nás výhradně distribuovaného společností Indies Scope.
Souvztažnost (západo)africké hudby a blues je zhruba v posledním desetiletí tématem odborných muzikologických prací, debat mezi muzikanty i publicisty, ale - naštěstí - také vítaným východiskem k přímé hudební tvorbě. Album Tell No Lies patří bezpochyby mezi doposud nejlepší příklady tohoto trendu.
Blues vs. Afrika
|
Vedle Adamsových akustických i elektrických kytar jsou dominantním instrumentem alba jednostrunné africké housle ritti, na které je Camara skutečný virtuos, v jeho rukou zní i dvoustrunné africké banjo kologo, třetím hlavním interpretem alba je perkusista Salah Dawson Miller s bohatým arzenálem arabských bubnů, bubínků a chřestidel.
Nejzábavnější zřejmě album bude pro milovníka afroamerického blues. Odkazy na něj jsou všudypřítomné, ovšem jsou uváděny do neobvyklých souvislostí. Zvláště tam, kde jde o evidentní citáty stylu jednotlivých bluesmanů (nemůže jít o náhodu, na to je Adams až příliš vzdělaný a "civilizovaný" hudebník).
A tak je písnička Tonio Yima postavena na minimalistickém riffu jako od Johna Lee Hookera, Kele Kele (No Passport No Visa) kytarovou stavbou i rytmickou složkou vychází z nezaměnitelného stylu Bo Diddleyho, Fulani Coochie Man už i názvem, evokujícím jeden z největších hitů Muddyho Waterse Hoochie Coochie Man, vzdává poctu tomuto králi chicagského elektrického blues. A třeba Banjul Girl stojí na kytarové figuře, jaké nezaměnitelně hrával Hubert Sumlin za zády svého principála Howlin´Wolfa.
Zcela zásadní pro Adamsovu a Camarovu hudbu ale je, že nad těmito ohlasy i Evropanovi více než povědomé hudby znějí melodie, znějící nám i přes jistou inflaci africké hudby pořád ještě mile exoticky. A v této kombinaci zcela originálně.
Samozřejmě, některé písně se přiklánějí k africké melodice i rytmice ještě blíže, blíže ke stylu typického pouštního blues (třeba hned úvodní Sahara, nezakrývající ve svém ranku hitové ambice). Ani v nich ale dokonalé jiskření mezi oběma přístupy neustává a jeden styl neválcuje druhý. A právě tato vyváženost, spojená s maximální dotažeností a skladatelskou i interpretační invencí, činí z alba Tell No Lies obrovský posluchačský zážitek, který naštěstí dostane pointu i v podobě živého provedení.
Justin Adams & Juldeh Camara: Tell No Lies
Real World/Indies Scope, čas 53:52
Hodnocení iDNES.cz: 90 %