GLOSA: Písničky je lepší nenafukovat. Ať jsou od Beatles či od klasika

  16:55aktualizováno  16:55
Středeční koncert České filharmonie lákal zejména na jméno basbarytonisty Adama Plachetky, ale pod taktovkou Jakuba Hrůši toho přirozeně nabídl mnohem více. Našemu pěvci patřila zhruba čtvrthodinka.

Adam Plachetka a Jakub Hrůša na koncertě v Rudolfinu | foto: Petra Hajská

Tolik času zabraly čtyři písně Franze Schuberta, instrumentované ve třech případech Maxem Regerem (Gruppe aus dem Tartarus, Prometheus, Im Abendrot) a v jednom Hectorem Berliozem (Erlkönig). Tyto úpravy dnes nelze považovat za více než kuriozitu. Schubert písním určil klavírní doprovod, ovšem další skladatelé je nezřídka přešívali do opulentnějšího tvaru, často na přání operních pěvců. Některé úpravy možná ve své době přispěly k popularizaci písní, ale dnes působí vyumělkovaně.

Ani Reger, ani Berlioz přes všechno své instrumentační umění písně rozhodně nevylepšili. Klavírní part se svou strohou výstižností je totiž u Schuberta nenahraditelný a jeho rozpuštění do orchestru způsobí to, že z geniálních miniatur se stane jakási průměrná kantáta či opera balancující na hraně sentimentality. Asi jako když písničky Beatles hraje a lká symfonický orchestr.

Výjimečné podání může tyto úpravy aspoň částečně ospravedlnit. Plachetkův atraktivní hlas a jeho spíše operní než intimní přednes se jistě může hodit k dramatičtějším písním, jako je Prometheus nebo Erlkönig (Král duchů). Nicméně ani tyto dvě písně, ani dvě další nevyzněly tak jedinečně a odlišeně, že by si člověk interpretaci navždy zapamatoval. Navíc Plachetkovo úsilí o intenzivní výraz třeba v Králi duchů už bylo na hraně a hlas nepůsobil jako přirozeně uvolněný.

Opomíjený skladatel

Mnohem více utkvěl v paměti „zbytek“ programu. Miloslav Kabeláč je stále opomíjený český symfonik dvacátého století, a tak lze uvítat, že zazněla jeho téměř půlhodinová skladba Mysterium času, komponovaná v temných padesátých letech. Ve velkém výrazovém oblouku vykresluje jakýsi zvukový obraz nekonečného plynutí času, jehož řád nemůže jedinec narušit. V podání Hrůši a orchestru vyzněla skladba přístupně, s velkou vnitřní silou a gradací.

Z hlediště se zdálo, že hudebníci Hrůšu respektují v každém pečlivě připraveném gestu, což dodalo na účinku i (v porovnání s Kabeláčem) notoricky známé Fantastické symfonii od Hectora Berlioze. Nevyzněla jako vnějškově efektní skladba, k čemuž autor dozajista dává nejednu příležitost, ale spíš jako vskutku romantická niterná výpověď. Pro našeho mladého dirigenta, který od této sezony stojí v čele Bamberských symfoniků, to byl rozhodně úspěšný večer.

  • Nejčtenější

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

RECENZE: Komedie Ženská na vrcholu předvádí, jak ukrást velrybě legraci

Proti současné domácí epidemii romantických komedií už by se mělo v Česku očkovat. Nejnověji divákovu odolnost prověří...

Štědrý večer přinese na ČT novou pohádku Princezna a půl království

Podle tradice připravila Česká televize pro každý ze tří vánočních dní novou pohádku. Na Štědrý večer se představí...

KOMENTÁŘ: Ani Terminátor, ani Rambo. Legendy vydrží jen jednu generaci

Kdykoli kdekoli vyhoří jasný papírový favorit, strhne se pozdvižení. Ale že by se něco takového mohlo přihodit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odlišné názory dnes někteří označují za fake news, řekl Vašut v Rozstřelu

Ve čtvrtek do kin vstoupí snímek Jonáše Karáska, který na filmová plátna přináší největší vzpouru ve vězeňské historii...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Jsou to pořád Tata Bojs, ale snažíme se posunout, říkají členové kapely

Kapela Tata Bojs vydala vinylovou reedici alba Biorytmy z roku 2002 a pracuje na novém materiálu. Některé z písniček...

RECENZE: Herbie Hancock kromě špičkového jazzu nabídl i porci humoru

Vystoupení Herbieho Hancocka by vlastně mohlo sloužit jako iniciační koncert pro všechny, kteří si s jazzem právě...

Pražské jaro neotevře Má vlast. Berlínští filharmonici uvedou Mahlera

Pražské jaro odtajnilo program svého 75. ročníku. Jubileum oslaví s umělci, kteří na festivalu v minulých letech...

Iron Maiden: Milníky heavymetalové legendy dekádu po dekádě

Britští Iron Maiden patří k největším stálicím světové heavymetalové scény. Kapela, kterou vede zpěvák Bruce Dickinson,...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz