Nebyl tu jen Bratříček aneb hudební vzpomínky na tragický rok 1968

  • 28
Píseň Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka patří k nejvýraznějším hudebním symbolům vztaženým k událostem ze srpna 1968. Ale nebyl to jen tento výrazný protestsong, který tehdy a v letech následujících rezonoval. Připomeňte si písně, které se tak či onak vztahují k tíživé době.

Karel Kryl: Bratříčku, zavírej vrátka

Titulní skladba jediného Krylova československého alba je vševypovídající. Stejně tak osud desky, kterou sestavil Jiří Černý z písní, které pouštěl ve své rozhlasové hitparádě Čtrnáct na houpačce. Nejdřív zakázali Houpačku, potom se kvůli dobové předpodělanosti rozhodli album nevydat v Supraphonu. Ve vydavatelství Panton pro oblíbenost desky několikrát objednali její dolisování, až to nakonec ředitel z Loděnic odmítl s tím, „že se kvůli ‚Bratříčkovi‘ nenechá zavřít“. Takovou sílu má hudba.

Marta Kubišová: Modlitba pro Martu

Modlitba původně neměla s tragickými srpnovými událostmi nic společného. Kubišová ji nazpívala 24. srpna 1968. „Pamatuju si, že to mezi lidmi bylo později známé a na ulici mě poplácávali po ramenou, jaká je to krásná písnička,“ říká. Skladba samotná přitom vznikla ještě před okupací a původně patřila do seriálu Píseň pro Rudolfa III. Jenže co naplat, když zpíváte „ať mír dál zůstává s touto krajinou“ a krajinou se zatím prohánějí cizí tanky, lidé si to přeberou po svém.

Synkopy 61: Válka je vůl

Zcela jednoznačné poselství nesla i píseň Válka je vůl, ač kapela Synkopy 61 nahrávku dokončila už v lednu 1968 a ve stejném roce ji vydala na singlu. Ale v době, kdy studená válka byla na svém vrcholu a na obou stranách se řinčelo zbraněmi, bylo toto téma na stole neustále.

Pavel Novák: Jděte domů

Naprosto neomylnou obžalobou násilného vniknutí cizích vojsk do Československa lze spatřit v písni Jděte domů, kterou v roce 1968 napsal a nahrál Pavel Novák. „Šel natrhat kvítí snad matce či dívce své, v tom viděl, jak se řítí obludy nestvůrné. Vzal kámen a bránit své květy chtěl, s prostřílenou hrudí klesnul mezi květy před vražednou řadou děl.“ Co dodat.

Petr Ulrych: Zachovejte klid!

Další z výpovědí, které jsou takříkajíc přímo na komoru a nelze si je vyložit nijak jinak, je skladba Petra Ulrycha Zachovejte klid! „Zbývá mi jenom píseň, a proto zpívám jděte pryč, jděte pryč, pravdu nezničí tanky, my máme pravdu a vy jenom bič, zradu a bič.“ Původní verzi Ulrych spontánně nahrál hned 21. srpna. Později vznikla ještě nahrávka s kapelou Atlantis.

Karel Kryl: Veličenstvo kat

Ještě jednou Kryl, protože na poli protestongů u nás těžko najde konkurenta. Přitom mnohé jeho písně sice nesou poselství obalené do spousty metafor, zároveň však fungují i samy o sobě. To platí i o skladbě Veličenstvo kat, která se u táboráků hrála i dávno po revoluci, protože je to prostě a jednoduše působivá píseň.

Tatjana Hubinská: Strhnite masky

I na Slovensku vznikaly protestsongy. Skladbu Strhnite masky napsali Ivan Vašica a Kamil Peteraj a zpěvačce Tatjaně Hubinské kariérně strhla vaz. Zatímco v 60. letech ještě projela kus západní Evropy, v nastupující normalizaci vadily jednak její anglicky zpívané písně, jednak skladby jako Strhnite masky nebo Roztvorili sa nebesá, které obě vznikly v době okupace. K hudbě už se Hubinská nevrátila a zemřela v ústraní v roce 1999.

Olympic: Želva

Rok 1968, to nebylo jen Pražské jaro a jeho násilný konec. Šlo také o rok plný hudebních novinek. Kupodivu až tehdy vyšlo první „elpíčko“ Olympiku, tedy kapely, která hrála od roku 1963. Želva a další písně ze stejnojmenné debutové desky byly nahrané v od jara do podzimu 1967 a o rok později přišlo jejich optimistické vyznění docela vhod.

Blue Effect: Slunečný hrob

Dnešní posluchač má skladbu Slunečný hrob spojenou nejvíc asi s filmem Pelíšky, ve skutečnosti s její anglickou verzí Sunny Grave vyhrál Blue Effect soutěž na 2. československém beatovém festivalu v prosinci 1968. Což je mimo jiné i důkaz, že pár měsíců po sovětské okupaci některé věci ještě fungovaly dobře. Zpívat anglické texty bude o pár let později nemyslitelné.

The Beatles: Back in the U.S.S.R.

Když tato píseň vyšla v listopadu 1968 jako úvodní skladba Bílého alba, musel si snad každý myslet, že šlo o odkaz na srpnovou okupaci. Tím spíše, pokud se nahrávku podařilo propašovat k posluchačům v Československu. Jenže ve skutečnosti jde pouze o McCartneyho parodii na píseň Chucka Berryho Back in the U.S.A. Ale u svých odpůrců se Beatles zase jednou zapsali jako „prosovětští“ levičáci.

Karel Gott: Kam tenkrát šel můj bratr Jan

Sice až o pár let později (konkrétně v roce 1978) přišel Karel Gott s coververzí písně All By Myself od Erica Carmena. Jakkoliv lze vést polemiku o tom, zda Zdeněk Borovec český text skutečně věnoval Janu Palachovi, stačí se zaposlouchat a kdo chce, ten tam spojitost najde. A lidé chtěli, číst mezi řádky patřilo za minulého režimu k základním dovednostem. A píseň je jedním z důkazů, že Gott možná dovedl dobou proplout, ale rozhodně nebyl prorežimní.