Vojtěch Procházka je znám především jako klavírista a jeden z autorských pilířů oceňované kapely Vertigo Quintet (nositele ceny Anděl za jazzové album roku 2005 a nominované na tutéž cenu za rok 2008). Momentálně žije v norském Oslo a ve svém triu spolupracuje s norskými hudebníky Adrianem Myhrem (kontrabas) a Tore Sandbakkenem (bicí). Jejich první společné album nese název Amoeba´s Dance.
Vojtěch ProcházkaČeský klavírista se narodil roku 1981. Absolvoval Vyšší odbornou školu Jaroslava Ježka v Praze. V letech 1997 a 1998, během svého pobytu v Houstonu, v Texasu, byl členem Lamar HS Orchestra. Studoval klasickou interpretaci u Ivany Girsové, improvizaci u Stanislava Máchy a Davida Dorůžky a skladbu u Karla Růžičky st. Spolupracuje s významnými osobnostmi české jazzové scény, jako jsou David Dorůžka, Karel Růžička jr., Petr Zelenka, Jaromír Honzák. Od roku 2004 je členem Vertigo Quintetu, s nímž nahrál všechna tři alba. Po studiích v Paříži studuje a žije v současné době v norském Oslo a kromě tria s norskými spoluhráči Tore Sandbakkenem a Adrianem Myhrem se v triu s houslistkou Harpreet Bansal a tablistou Andreasem Bratliem věnuje indické hudbě. |
Repertoár alba je rovnoměrně rozdělen mezi Procházkovy vlastní skladby a originálně uchopené verze skladeb jiných autorů, jako je Kurt Weill, Paul Motian či Ornette Coleman. Dvěma skladbami připomíná Procházka tvorbu pozapomenutého newyorského klavíristy Herbieho Nicholse (1919 - 1963).
"Nichols je podle mě naprosto jedinečná osobnost v historii hudby," řekl Procházka vloni kulturnímu magazínu UNI. "Těžko ho s někým srovnávat: byl strašně originální a měl naprosto osobitý, jemný a plně rozvinutý styl. Nahrál v zásadě jen několik sessionů z období asi tří let, což je hrozně malý výsek z jeho života a drtivá většina jeho díla je proto nenahraná. Napsal přes dvě stě skladeb, z nichž velká část je ztracená, věnoval se všem stylům a formám, spoustu svých skladeb i otextoval," přiblížil osobnost zapomenutého hudebníka.
"Například Herbie a Cecil Taylor se znali, Herbie se kamarádil taky s Monkem, ale z nějakého důvodu nikdy neprorazil a celý život nakonec hrál dixieland, striptýzové bary a děsné kšefty, aby se uživil. Mě jeho hudba ohromně baví, každý den v ní nacházím něco nového," vyznal se ze svého vztahu k Herbiemu Nicholsovi Vojtěch Procházka.
Album Amoeba´s Dance bylo nahráno za jediný den, vloni 17. května, ve Studiu Svárov ve spolupráci s renomovaným zvukařem Lukášem Martinkem. Mix provedl August Wanngren ve studiu We Know Music v Kodani a mastering Gene Paul ve studiu DB Plus v New Yorku. Obal alba je dílem grafika Aleše Najbrta a norského fotografa Andrease Ulva.
Jaké je album Amoeba´s DanceVojtěch Procházka na albu propojil skladatelsky i interpretačně dva rozdílné hudební světy, ve kterých se ale (on i jeho spoluhráči) zjevně cítí zcela doma. Postbopové "divočiny", sahající až k freejazzovému přístupu (např. úvodní pianistův Freebop, závěrečná Una Muy Bonita Ornettea Colemana a svým způsobem i oba kousky Herbieho Nicholse), na druhé straně polohy intimnější, impresionistické až romantické, tedy ty, které jsou bližší výrazu Procházkova nejznámějšího působiště Vertigo Quintetu (markantním příkladem je krásná Procházkova skladba River, ale i podání Weillovy Liebeslied). Výborně se daří i okamžiky, kdy trio oba výrazy propojuje jako v Procházkově skladbě Sketch, začínající jako čirá improvizace, postupně ale rozvinuté a vygradované, přestože její nálada zůstává poklidná a emoce cítíme spíše pod povrchem. Album je výborně "naaranžovanou" výkladní skříní mimořádně talentovaného a hráčsky disponovaného hudebníka i jeho nadstandardně citlivých spoluhráčů. |