Server virtually.cz je pravicově laděný a jeho šéfredaktorkou je Jana Dědečková, bývala členka Rady České televize za ODS v době televizní krize v roce 2000. Prvním Nohavicovým příspěvkem byla píseň Kdybych byl ředitel. - čtěte Nohavica začal glosovat na webu. O železnici i o fotbalistech
Aktuální song je Nohavicovou radou, kterak správně vybírat munici, chce-li "výtržník", jak Nohavica zpívá, "házet rajče nebo vejce na nějakého hloupého strejce". Zdůrazňuje, že je třeba se vyvarovat vejcí nakřáplých a čokoládových, stejně jako málo zralých rajčat. Takové rajče totiž, je-li "tvrdé jako pingpongový míček, neudělá správný flíček".
Na konci písničkář přichází s nástinem matematického řešení problému, kterak správně určit typ "projektilu". Radí: "Sečti výšku a, hmotu b a tlak c, násob koeficientem rizika, poděl váhou politika." Tečkou je konstatování, že celý život je tancem mezi vejci (tak ostatně zní název písně) a že je to tak dobře.
Nohavica svou písní reaguje na předvolební mítinky ČSSD, které provázely incidenty s házením vajec. Akce na pražském Andělu se proměnila doslova ve vaječnou střelnici. Podobný protest na předvolebním mítinku Česko nepamatuje. - čtěte Paroubka a vedení ČSSD trefily v centru Prahy desítky vajec
Tanec mezi vejciKdyž chceš házet rajče nebo vejce Je to nevyzpytatelná hmota Když už teda výtržníku jdeš na to Kupuj áčka, můžeš i béčka S rajčaty je stejná potíž Rajče tvrdé jako pingpongový míček Proto dřív, než jdeš do akce Chce to klid, říkali epikurejci |
Minirecenze písněV historii neexistuje příliš mnoho písničkářů ani jednotlivých písní, reagujících střelhbitě na aktuální témata a zároveň dosahujících větší umělecké úrovně. Ani Jaromír Nohavica není výjimkou. Z jeho dosavadních "častušek" se bezpochyby nejlépe chytil Milionář, komentující televizní soutěž, jejíž popularita před lety zachvátila republiku. Další slavná píseň, reflektující společenskou událost, byl protestsong Už zase bijou naše děti, jenž sice měl chvályhodný účel, byla z něj cítit i písničkářova vnitřní potřeba jednoznačně říci svůj názor na policejní masakr na CzechTeku, hudebně a stavbou textu ovšem padal hluboko pod Nohavicův vysoký průměr. A podobně je to i s písněmi, které aktuálně "hrne" na virtually.cz, včetně Tance mezi vejci. Hudební složka je u jeho nejdůležitějších písní, tedy převážně balad 80. i 90. let, možná poněkud nenápadná, ale i tím podstatnější a velmi chytře vystavěná. V těchto "na koleně" skládaných písničkách jí Nohavica evidentně nevěnuje skoro žádnou pozornost a používá "první dobrou", což může zafungovat pouze u hudebních géniů, kterým písničkář určitě není (což by jistě sám podepsal). Ruku v ruce s rychlostí, ve které zjevně byla složena hudba, jde i výstavba textu. Ten není vždycky nafrázovatelný beze švů, lze v něm narazit na jisté nedomyšlenosti (třeba "matematický vzorec", který de facto nesouvisí s předchozími slokami, přesto je uvozen slovem "proto") a i některé rýmy (v tisku-stisku apod.) jsou na Nohavicu přece jen trochu laciné. Jaromír Nohavica se rád odvolává na Karla Kryla jako na svůj vzor. Jestli s ním má něco skutečně společného, je to občasná potřeba být aktuální a vtipný. A tato potřeba jde zcela proti těžko zpochybnitelnému faktu, že nejlepší písně obou autorů jsou naopak velmi vážné. Někteří lidé by se prostě neměli pokoušet za každou cenu vtipkovat. Byť mohou být v zákulisí stokrát zábavnými kumpány. |