Většina posluchačů bere Mekyho Žbirku jako muzikanta a písničkáře, kterému učarovali a život definovali The Beatles. Jeho staronový hit dokazuje, že to není úplná pravda.
Zatímco loni trávil čas nahráváním ve slavných studiích Abbey Road a oslavami šedesátin, v Praze se mladý producent Ollie Torr a Žbirkův syn David z kapely Up Against It! začali vrtat v méně známé části Žbirkovy tvorby z období osmdesátých let. Nadchla je hlavně písnička Slávou opitý, kterou Žbirka v roce 1986 nahrál na závěr své desky Chlapec z ulice. Nikdo nepočítal, že z ní někdy bude hit. Současný remix, jenž měl symbolicky premiéru v SuperStar, už však nasadila slovenská rádia a vzbuzuje nadšení.
Písnička překvapí dobovou atmosférou, působí jako perfektní retro a k tomu má finále v dubstepovém duchu.
"Věci, které jsme s Lacem Lučeničem dělali v osmdesátých letech, nejsou tak známé. Je to odvrácená tvář mojí tvorby," vzpomíná na tu dobu Žbirka.
22. října 2012 |
Jeho posluchači tehdy nadšení pro novovlnné kapely jako Heaven 17, Human League nebo Depeche Mode příliš nesdíleli. "Mně a Lacovi Lučeničovi říkali: Co jste to udělali? Proč je tam automatický bubeník? A co ten zvuk?" vzpomíná Žbirka, který tehdy v rámci změny jedinkrát za svou kariéru odložil dokonce i své brýle a nasadil čočky. I to mu nemohli mnozí fanoušci odpustit.
Za vše můžou vzpomínky
Až po letech zní najednou píseň Slávou opitý aktuálně. Všechno začalo vydáním kompletního boxu se všemi Žbirkovými nahrávkami, který dostal k loňským šedesátinám a který začali mladí hudebníci náruživě poslouchat.
"V té krabici je spousta skladeb, jichž mi bylo vždycky líto, ale nechtěl jsem je lidem nutit. Oni je začali nečekaně vytahovat. A já jsem vděčný, že se díky nim někdo dozví, že jsme dělali i něco jiného," říká spokojeně Žbirka.
Na výsledku se podepsaly i dobové nástroje. "Slyšel jsem Ollieho s Davidem, jak se spolu baví o klávesách DX7 jako o hrozné raritě. Tak jim říkám: ale ty já mám na chatě. Koukali na mě jak na blázna a musel jsem pro ně hned jet." Když v nástroji našli i všechny původní zvuky, které Lučenič v osmdesátých letech pro Žbirkova "elektropopová" alba vytvořil, bylo rozhodnuto. Slávou opitý nebude poslední z oprášených písní z dob, kdy Žbirka nebyl "beatlesák".