RECENZE: Samson a Dalila v New Yorku. Vášeň vzplála o přestávce

  18:55aktualizováno  18:55
Biblický příběh siláka Samsona a svůdné Dalily byl dalším představením, které odvysílala do světových kin Metropolitní opera. Místo exotické smyslnosti však převládal chlad.

Roberto Alagna jako Samson a Elina Garanča jako Dalila v Metropolitní opeře | foto: Ken Howard

Zhudebnění starozákonní látky francouzským skladatelem Camillem Saint-Saënsem (1835 - 1921) v sobě nese poměrně nápadné stopy oratoria, které autor původně zamýšlel napsat, než se rozhodl pro operu. Druhé dějství, v němž se Dalila pokouší vymámit ze Samsona tajemství jeho síly, je obklopeno dvěma akty s výraznou účastí sboru a víceméně statickým, nedramatickým charakterem. To je výzva pro režiséra i výtvarníka.

Camille Saint-Saëns: Samson a Dalila

Dirigent: Sir Mark Elder

Režie: Darko Tresnjak

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha, 20. října 2018

Hodnocení­: 65 %

Inscenace, pod níž je podepsán americko-srbský režisér Darko Tresnjak, však – aspoň v kině – působí jako banální kombinace naleštěného pozlátka hraničícího s historickým kýčem a moderní scénografie. Spojením obou však nevznikne silný divadelní výraz. Se sbory, dlouho stojícími na scéně, se režisér nijak nevyrovnal. Dělají se obvyklá „operácká“ gesta, jako je podávání ruky, poplácávání po rameni a podobně. Zkrátka divák musí pochopit, že „jsme v tom zajetí spolu“. Tanečky a lezení po stěně, jež měly ve třetím dějství znázorňovat bakchanálie v chrámu boha Dagona, by spíchly i české regionální scény, a za méně peněz. Nějaký skutečný estetický klíč inscenace postrádá.

Pokud někdo vnesl do představení trochu ohně, tedy kromě orchestru pod vedením Marka Eldera, byl to tenorista Roberto Alagna v roli Samsona. Právě on účinkoval v historicky prvním kinopřenosu přenášeném do českých kin. To se psal rok 2007 a Alagna zpíval Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie. Jeho způsob zpěvu nebyl nikdy výjimečně ukázněný a je takový pořád: tón sem, tón tam, někdy se hlas málem zlomí. Jenže na rozdíl od některých jiných tenoristů se u Alagni posluchač může aspoň zachytit přirozené emoce; to, co jde z jeho hrdla, není jen duté hulákání. 

Navíc na jevišti do role vždy nějak vpluje a člověk mu, respektive dotyčnému hrdinovi, věří. A pak, francouzština je mu vlastní a její kontury teprve dávají opeře velký díl kouzla. Ještě více se daly rozeznat ve zpěvu francouzského barytonisty Laurenta Naouriho v roli velekněze.

Fotogalerie

Málokdo, pro nějž francouzština není mateřština, ji dokáže dokonale napodobit, ani Elina Garanča v titulní roli to neumí – při veškerém svém perfekcionalismu. Dalila je efektní úloha pro mezzosoprán, opera s ní do nemalé míry stojí a padá. Garanča, stejně jako ve všech dřívějších přenosech, byla maximálně disciplinovaná a nedělala chyby. Vše bylo pěvecky i herecky krásně vybroušené a doslova „zasazené“ do nádherného kostýmu tak, až to vlastně bylo neskutečné – a umělé. Garanča zosobňuje typ „chladná mrcha“, proč ne. Pak však není jasné, proč ji režisér nutil, aby v závěru předstírala, že ji vlastně mrzí, že Samsona zradila. Přesvědčivě to nevyznělo.

Vášeň na divadle je zkrátka složitá věc a v opeře zvlášť. V přenosu na okamžik zničehonic vzplála během přestávkového programu, při vzpomínce na nedávno zesnulou Montserrat Caballéovou. Režie přenosu nabídla kratičkou, již starší ukázku z koncertu v Metropolitní opeře, na němž španělská diva s José Carrerasem zpívala závěrečný duet milenců jdoucích na smrt z opery Andrea Chénier. 

S realitou či „dramatickou pravdou“ to samozřejmě nemělo do činění zhola nic. Mladý tenor dvorně asistoval korpulentní dámě. A přece po posledních tónech začali tleskat i někteří diváci v kině.


Nejčtenější

RECENZE: Stoprocentní hecíř Habera a jeho věrní málem zbourali O2 arenu

Pavol Habera a Team 9. června 2019 v pražské O2 areně

Pavol Habera s kapelou Team je opět na turné. Nemají novou desku, nemají žádné výročí, jen byl po třech letech zase čas...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

KVÍZ: Jak znáte seriál Nemocnice na kraji města a jeho tvůrce?

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji...

Seriál Nemocnice na kraji města patří k televizním legendám. Časy, kdy ho sledovaly miliony lidí, aby pak druhý den...

Další z rubriky

Když jsme přilétali, vítaly nás tanky a stíhačky, vzpomínají Beach Boys

Zpěvák Mike Love je posledním ze zakládajících členů Beach Boys, kteří stále...

Legendární Beach Boys u nás hráli předloni a předtím samozřejmě v roce 1969 na koncertech v Praze, Bratislavě a Brně. A...

Tříbarevná hra. Na Smetanově Litomyšli ožije tragický osud židovské malířky

Letošní 61. ročník Smetanovy Litomyšle se koná od 13. června do 7. července.

Koncertem České filharmonie večer začne v Litomyšli 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Během...

RECENZE: Pěvkyně bojovala s přírodními živly. Ale nejen s nimi

Sopranistka Olga Peretyatko při svém vystoupení na festivalu Smetanova Litomyšl

K půvabům i rizikům „podširákových“ festivalů patří příroda. Své o tom vědí i v Litomyšli, kde již několikrát museli...

Najdete na iDNES.cz