RECENZE: Unavený Domingo a ještě sebevražda. Špatný den v Metropolitní

  16:55aktualizováno  16:55
Z kinopřenosů, které letos nabízí Metropolitní opera, patřil Verdiho Nabucco k těm nejočekávanějším. Slavné dílo a k tomu ještě Plácido Domingo v titulní roli... Ani taková kombinace však ještě nemusí zaručit úspěch.

Plácido Domingo jako Nabucco v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Nabucco poprvé v Metropolitní opeře zazněl až roku 1960 a poté se vrátil zase až roku 2001 z iniciativy dirigenta Jamese Levina. Pod jeho taktovkou se tehdejší produkce, kterou vytvořil režisér Elijah Moshinsky, nyní znovu hraje.

V Nabuccovi doslova explodovala invence třicetiletého Verdiho. Ač se nejedná o jeho první operu, teprve toto dílo fakticky odstartovalo jeho strmou kariéru. Příběh o osvobození Židů z babylonského zajetí, okořeněný rodinnými problémy, ambicemi, láskou a žárlivostí, připomíná ve Verdiho hudebním zpracování smršť ohnivých hudebních čísel, která strhávají rytmickou vitalitou, melodickou invencí a přímočarou emocionálností.

Tato smršť svým způsobem smetla i samotný děj, sice relativně sevřený, ale z hlediska psychologické věrohodnosti zdaleka ještě ne tak propracovaný jako pozdější Verdiho díla. Zacházet s texty, potažmo s jejich autory se Verdi teprve měl učit.

Giuseppe Verdi: Nabucco

Dirigent: James Levine

Režie: Elijah Moshinsky

Přímý přenos z Metropolitní opery, kino Světozor, 7.ledna 2017

Hodnocení­: 60 %

A nejen s texty, i s hlasy. Nadšení, vášeň a energie z vokálních partů přímo tryská. V případě Abigaille, domnělé dcery babylonského krále Nabucca, dokonce extrémně. Verdi part přetížil nároky do té míry, že každá zpěvačka se s ním v podstatě vydává na sebevražednou misi. V Metropolitní opeře se výzvy chopila ukrajinská sopranistka Liudmyla Monastyrska, která před pěti lety nadchla v kinopřenosu Verdiho Aidy technickou ukázněností, vášnivou lyrikou a přirozeností zpěvu.

To vše se ale od té doby kamsi ztratilo, nejspíš vinou nevhodně voleného repertoáru. A teď ke všemu tahle „zabijácká“ role. Monastyrska se sice se do tónů mocně opírá, snaží se rozpoutat spektakulární vulkanický zvuk, což se jí občas i daří, ale soprán, pokud má mít vůbec v téhle roli šanci na přežití, by měl v celém rozsahu připomínat pevný masív bez puklinky. A Monastyrské se onen masív při zpěvu už začíná drolit, spodní část mizí úplně. Člověk měl pocit, že slyší hlasovou sebevraždu v přímém přenosu.

Show ukradl sbor

Moc dobré to ale nebylo ani s Plácidem Domingem v barytonové roli Nabucca. Jistě, je nutné smeknout před pěvcem, jenž zanedlouho oslaví 76.narozeniny, za jeho výdrž, za to, že vůbec fyzicky dokáže zvládnout v běžném divadelním provozu takovou roli, běhat po schodech, lehat si na zem... Otázka ale je, jaký to má vlastně umělecký smysl. Stokrát opakovaný argument, že když Domingo začínal v zarzuelách jako baryton, může po celoživotní kariéře tenora začít zpívat barytonové role v operách, je mylný. Domingo není baryton, nemá jeho barvu, jeho hutnost a navíc už zjevně nemá ani fyzické síly, které by potřeboval, aby roli „udýchal“, výkon ho očividně stál velkou námahu. Navíc ztvárnit autoritativního vládce pohybujícího se mezi triumfem a pádem, ba šílenstvím, na to je Domingo zkrátka příliš jednotvárně milovnicky laskavý...

Fotogalerie

Smíšené pocity zanechali i představitelé dalších rolí. Basista Dmitrij Beloselskij jako velekněz Zachariáš začal impozantně, hlas zněl krásně, dokud se neukázalo, že místo efektních hlubokých tónů se ozývá jen neurčité chrchlání. Bez rušivých problémů prošli večerem jen představitelé dvou menších rolí, Jamie Bartonová jako Nabuccova právoplatná dcera Fenena a tenorista Russel Thomas jako její nápadník Ismael. Show si tak pro sebe ukradl sbor, který si svůj největší „hit“ Va pensiero po velkém aplausu zopakoval. A jistěže orchestr, řízený neúnavným Jamesem Levinem.

To úplně poslední, co v tomto kinopřenosu zaujalo, byla inscenace. Je jistě absurdní podsouvat Nabuccovi, zrozenému v 19.století a odehrávajícímu se v šestém století před naším letopočtem, pozdější politické i jiné souvislosti. Řešení, které zvolila Metropolitní opera, je ovšem zase opačný extrém. Mohutné kulisy na točně, pěvci dělající gesta odstrašující ve své prázdnosti, přiklusávající a odklusávající bojovníci, to všechno bylo spíš úsměvné než aspoň trošku dramaticky pravdivé. Nabucco rozhodně nepatří k nejlepším produkcím Metropolitní opery.


Nejčtenější

RECENZE: Stoprocentní hecíř Habera a jeho věrní málem zbourali O2 arenu

Pavol Habera a Team 9. června 2019 v pražské O2 areně

Pavol Habera s kapelou Team je opět na turné. Nemají novou desku, nemají žádné výročí, jen byl po třech letech zase čas...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Kabát i na turné ke třicetinám sází po čertech na jistotu

Kabát, Po čertech velký turné, Ostrava, 8. června 2019

Člověk nemusí být ani skalní fanoušek, aby z proslovů mezi jednotlivými skladbami většinou poznal, jaká bude...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

Další z rubriky

V chrámu klasiky budou znít hity muzikálů jako Whisky, to je moje gusto

Květa Fialová a Olga Schoberová coby Tornádo Lou a Winnifred ve filmu...

V pražském Obecním době, svatostánku klasické hudby, budou znít populární melodie z českých filmů a muzikálů. Koncert...

Garbage do Prahy nepřijedou. Pořadatel nabízí slevu na slovenský koncert

Kapela Garbage

Kultovní americká kapela Garbage, která se v pondělí 24. června měla po dlouhých letech vrátit do Prahy, nakonec...

RECENZE: Pěvkyně bojovala s přírodními živly. Ale nejen s nimi

Sopranistka Olga Peretyatko při svém vystoupení na festivalu Smetanova Litomyšl

K půvabům i rizikům „podširákových“ festivalů patří příroda. Své o tom vědí i v Litomyšli, kde již několikrát museli...

Najdete na iDNES.cz