RECENZE: Drogy si newyorská „Zbloudilá“ nepíchá, ale zato padla do kýče

  18:55aktualizováno  18:55
Trochu připomíná Meryl Streepovou a navíc zpívá, přirozeně lépe než Božská Florence. Řeč je o německé sopranistce Dianě Damrau, která v kinopřenosu z Metropolitní opery ztvárnila titulní roli ve Verdiho La traviatě.

Juan Diego Flórez jako Alfredo a Diana Damrau jako Violetta v inscenaci Verdiho La traviaty v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Zmínka o podobě se slavnou filmovou hvězdou ostatně padla i v přestávkovém rozhovoru, který tentokrát jako moderátorka vedla mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. Damrau, která loni koncertovala na Pražském jaru, dokázala, že i do jedné z nejobehranějších oper se dá vložit vlastní osobitost. O přestávce se dokonce svěřila, že toto je inscenace jejích snů.

Giuseppe Verdi: La traviata

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

Režie: Michael Mayer

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha 15. prosince 2018

Hodnocení­: 75 %

Připusťme, že děj aspoň není přesazen do nějakého současného nočního klubu, kde by si všichni píchali drogy, že kurtizána z 19. století Violetta Valéry (odtud název opery La traviata, znamenající něco jako „padlá žena“ či „zbloudilá“) má na sobě dobový kostým a působí jako skutečná oběť okolností v době dlouho před ženskou emancipací. Režisér Michael Mayer, který se nedávno docela dobře vypořádal se soudobou operou Nica Muhlyho Marnie, však nedokázal tentokrát rozvést myšlenku, kterou si předsevzal, totiž že celý děj se odehrává retrospektivně, v představách umírající Violetty.

Když ponecháme stranou fakt, že vzpomínání umírajících hrdinů na šťastnější chvíle patří k nejoblíbenějším režijním klišé, tak Mayerovi z celé koncepce zbyla jen postel, jež celé představení překáží na jevišti, a křiklavě barevné a zdobené kostýmy, které jako by pocházely z nějaké filmové či televizní pohádky. V opeře by se snad hodily do Rossiniho či Massenetova zpracování příběhu o Popelce, ale v tragickém dramatu kurtizány působí jako zosobnění kýče. Oč promyšlenější, působivější byla vysoce stylizovaná, vší dekorativnosti zbavená inscenace režiséra Willyho Deckera, kterou Metropolitní opera před časem rovněž odvysílala do kin. Prostě jde o důkaz, že „tradiční“ a „moderní“ režijní pojetí vlastně neexistuje, existují jen povedené a nepovedené produkce.

Když gesta nejsou zbytečná

Tu nynější, nepovedenou, naštěstí Damrau ozvláštnila svým temperamentem. Její Violetta působí mladistvě, skoro ještě jako dovádivé dítě plné života, který ale nahlodává smrtelná nemoc. Je to herectví, v němž divák čeká na každé další gesto, každý další záchvěv obličeje, neboť žádný pohyb není zbytečný a předvídatelný ve smyslu prázdné okázalosti. Také její kulatý, plný hlas doslova kypí energií. A zatímco jiné sopranistky jsou rády, když part vůbec uzpívají, Damrau perfektní technika umožňuje hrát si s dynamikou a výrazem a zvládnout pěvecky obtížný přechod od nevázané zábavy a frivolnosti v prvním dějství až po tragickou velikost v závěru.

Fotogalerie

Další hvězdou večera byl tenorista Juan Diego Flórez v úloze Alfreda, který se Damrau rozhodně vyrovnal – i když hlavně pěvecky. Tenorista známý z řady dřívějších přenosů předváděl vskutku nádherné bel canto. Člověk si naplno užíval uvolněného, kultivovaného zpěvu, plynule přednášených frází bez rušivých kazů. Flórez potvrdil, že i jako čtyřicátník stále vyzrává a svůj repertoár, v minulosti stavící hlavně na Rossinim, si může dále rozšiřovat. Jevištně zaujal hlavně svou elegancí, zahrát zlom mezi ohnivou láskou, zuřivou žárlivostí a poté lítostí se mu moc nedařilo; režisér se navíc asi ani nesnažil ho k tomu nějak přimět. Flórez spolu s Damrau nicméně zvedl úroveň i hodnocení večera tak o deset procent. Naproti tomu barytonista Quinn Kelsey jako Alfredův měšťácký otec svou roli víceméně odstál a aspoň v kině se zdálo, že není pěvecky zcela ve formě, jeho hlas zněl příliš strnule, připomínal jednotvárné dunění.

V přestávkovém programu dostal velký prostor kanadský dirigent Yannick Nézet-Séguin, nový hudební ředitel Metropolitní opery, která do něj zjevně vkládá velké naděje. La traviatu každopádně připravil výborně. Anita Rachvelishvili si navíc popovídala s Annou Nětrebko, s níž právě zkouší inscenaci opery Adriana Lecouvreur od Franceska Ciley. Do kin poběží 12. ledna a vedle obou dam se v ní představí i tenorista Piotr Beczala.


Nejčtenější

Přetočte poslední řadu Hry o trůny, žádají v petici statisíce fanoušků

Záběr z předposledního dílu seriálu Hra o trůny

Více než sedm set tisíc lidí z celého světa už podepsalo petici, která žádá producenty seriálu Hra o trůny, aby právě...

GLOSA: Leoš Mareš na koncert v O2 areně přivedl i Freddieho Mercuryho

Leoš Mareš 16. května 2019 v pražské O2 areně

Po roce je Leoš Mareš opět v O2 areně. Ve čtvrtek v Praze absolvoval první ze série tří koncertů. Měl vyprodáno a...

Čeští Lake Malawi jdou do finále Eurovize, o vítězství se utkají v sobotu

Albert Černý z Lake Malawi 14. května 2019 v semifinále Eurovize. Kapela si zde...

Do sobotního finále Eurovize postoupily obě favorizované zpěvačky reprezentující Řecko a Kypr, dále zástupci Běloruska...

Poslední smích, slzy i nostalgie. Skončila Teorie velkého třesku

Promo k deváté řadě seriálu Teorie velkého třesku

Po dvanácti letech zmizela parta teoretických fyziků a jejich praktických partnerek z komediálního seriálu Teorie...

Někde tu jsi a potutelně se usmíváš. Národní se loučilo s Postráneckým

Národní divadlo se rozloučilo se zesnulým Václavem Postráneckým (15. května...

V Národním divadle se veřejnost i přátelé naposledy poklonili herci Václavu Postráneckému. Své slovo herci a kolegovi,...

Další z rubriky

Potměšilí hosté na koncertech připomenou nedožité narozeniny Petra Hapky

Hudební skladatel Petr Hapka zemřel v listopadu 2014.

Skladatel Petr Hapka by v těchto dnech oslavil pětasedmdesáté narozeniny. Nedožité jubileum letos připomíná série...

V Poděbradech Forman rošťačil s Havlem. Teď tu zazní Amadeus s orchestrem

Z Formanova fillmu Amadeus: Tom Hulce jako Mozart.

Hlavním tahákem festivalu Soundtrack Poděbrady zaměřeného na filmovou hudbu bude projekce oscarového snímku Amadeus s...

Na rádia působím jako infekce, tvrdí slovenský zpěvák Peter Lipa

Peter Lipa

V Česku je vnímaný hlavně jako jazzman, ale nejen touto hudbou je živ pětasedmdesátiletý slovenský zpěvák Peter Lipa....

Najdete na iDNES.cz