Na albu Takhle ve mně vyjou vlci, které kytaristka a zpěvačka Martina Trchová natočila se svými stálými spoluhráči, kytaristou a aranžérem Patrikem Henelem a kontrabasistou Radkem Polívkou, naplňuje protagonistka obsahem dnes už poněkud zaprášený termín "městský folk".
Ukázky z alba najdete zde |
Na rozdíl od například experimentálněji tvořící Žofie Kabelkové (recenze jejího posledního alba zde) nebo šansonověji "nastavené" Jany Vébrové (recenze debutu zde) se Trchová pohybuje spíše v teritoriu klasičtějšího folku, jen lehce napájeného jazzem či blues, což je ostatně dáno i základním "strunným" obsazením, které je sice místy doplněno najazzlými dechy Bharaty Rajnoška nebo typicky jablkoňským perkusivním "harampádím" Petra Chlouby.
Chlouba se na albu ostatně neobjevuje náhodou. Producentem alba je totiž leader Jablkoně Michal Němec. A je skoro s podivem, nakolik dokázal vlastní rukopis udržet na uzdě a ve studiu skutečně plně sloužit písním Martiny Trchové. Až na pár detailů, ve kterých se pomyslně a v pozitivním slova smyslu odkopává - nejvýrazněji v Kulhavém valčíku, a to ještě hlavně díky přizvání dalšího člena Jablkoně, fagotisty Johnnyho Jůdla.
Název zcela vyzrálého alba Takhle ve mně vyjou vlci je pro sdělení Martiny Trchové docela příznačný. Její písničky v textech, které se dvojjedině snoubí s hudební složkou, mají vyloženě noční náladu, vyjadřují jistou tíseň, ale i naději, spojenou s očekáváním rána.
Ne, Trchová netrpí intelektuálními depresemi, na ty je v sedmadvaceti už pubertě odrostlá a není ani zdaleka žádná "stará mladá". Její nejistota je postojem vnímavého člověka, který ví, že ne všechno se ve světě jeví takové, jaké to ve skutečnosti je. A že je ideální se (k) tomu postavit bez póz.
Martina Trchová: Takhle ve mně vyjou vlci
Indies MG, čas 36:38
Hodnocení iDNES.cz: 80 %