Laibach zahraje 31. března v kyjevské koncertní hale Bel Etage. Název koncertu Eurovision má odkazovat na populární hudební soutěž, kterou v roce 2022 Ukrajina vyhrála. Kvůli válečnému stavu se však letošní ročník nemůže konat na jejím území. Uspořádá ho Velká Británie.
„Zatímco se zbytek Evropy připravuje na oslavu své myšlenky svobody a solidarity 9. května v Liverpoolu, Laibach přiveze Eurovizi zpět na Ukrajinu – tam, kam patří, a kde se právě teď odehrává jediná skutečná a reálná vize Evropy,“ uvedl pořadatel. Výtěžek z koncertu půjde na ukrajinskou charitu.
Laibach je jedním z nejpozoruhodnějších a zároveň nejkontroverznějších těles, které se na hudební scéně pohybují. Vznikl v roce 1980 ve slovinském hornickém městečku Trbovlje. Spíše než o tradiční hudební skupinu jde o volné sdružení, jehož cílem není jen hudba, nýbrž gesamtkunstwerk, v tomto případě hudba, vizuál a také virtuální stát NSK, vydávající vlastní pasy.
Během let se v Laibach, což je mimochodem německý název města Lublaň, vystřídalo mnoho hudebníků. Jména ale v tomto případě nejsou důležitá, skupina se navenek prezentuje jako anonymní kolektiv – vier personen, tedy čtyři osoby. Používá rovněž pseudonymy Eber, Saliger, Dachauer a Keller, což jsou jména filozofů.
Hudebně se kapela od syrových industriálních počátků postupně přes wagnerovsky pompézní a přitom ponurou elektronickou hudbu propracovala až k svébytnému pohledu na taneční muziku, kterýžto vývoj ostatně už v roce 1983 naznačila v manifestu 10 bodů dohody.
V její diskografii nalezneme i svébytné reinterpretace skladeb kapel Beatles, Rolling Stones, Queen nebo Europe, kdy Laibach dekonstruují originál a pak jej znovu sestaví a zasadí do zcela nového kontextu. V zásadě se tak dá mluvit o zcela nových písních, které si z originálu berou vždy jen určitý detail.
Stejně důležitou roli jako hudba hraje u Laibach i celková prezentace, grafické ztvárnění obalů desek a plakátů. Mísí se v ní až k parodii hypetrofované výrazové prostředky nazikunstu a socialistického realismu a vůbec rétorika totalitních systémů.
I díky tomu byli Laibach v minulosti nařčeni ze sympatií k fašismu či nacismu, na což reagovali svým typickým nicneříkajícím stylem: „Jsme fašisté, asi jako byl Adolf Hitler malíř.“ Kapela ze zásady odmítá podávat vysvětlení, jak přesně který svůj umělecký počin myslí, a nechává vše na příjemcích, aby si nabízené přebrali podle svého.
V roce 2015 Laibach jako vůbec první „západní“ hudební uskupení koncertovali v KLDR – stalo se tak u příležitosti 70. výročí osvobození Severní Koreje od koloniální nadvlády Japonska. Z akce vznikl dokumentární snímek Den osvobození a také album The Sound Of Music, které hudebně vychází ze známého muzikálu Za zvuků hudby.