"Ivana měla na zpívání vždycky talent. Svoje schopnosti v této oblasti prokázala už několikrát v různých divadelních a filmových rolích," říká Kraus.
O tom, že Chýlková má mimořádné pěvecké nadání nepochybuje ani textař Michal Horáček: "Ivana mě zaujala v televizní Manéži Bolka Polívky, kde jsem v jejím podání slyšel písničku Šaškové počmárání. Ačkoliv jsem ji předtím od různých interpretů slyšel nejméně dvacetkrát a nikdy předtím se mi nijak moc nelíbila, tentokrát jsem díky Ivaně konečně objevil její kouzlo," upřesnil pro Idnes Horáček.
Ačkoliv Horáček o umění Chýlkové hovoří pouze v superlativech, zajímavé je, že o nabídce pro ni zpočátku vůbec neuvažoval. Původně totiž měla desku natáčet Ester Kočičková. " S Ester jsme se neshodli na celkovém aranžmá desky. To ale neznamená, že mezi námi došlo k nějakému konfliktu," dodal textař.
Chýlková pro Horáčka na novou desku spolu s se slovenskou zpěvačkou Szidi Tóbias nazpívala sérii šansonů. Textař nevylučuje další spolupráci s Ivanou. V kuloárech se mluví o tom, že by někdy v budoucnu případně otextoval celé její album. O tom však neuvažuje: "Zásadně odmítám komerční strategii některých umělců, kteří si pro natočení svých nových desek přímo najímají textaře. Pro mě osobně je nejdůležitější nejdříve slyšet zkomponovanou hudbu a až poté se rozhoduji, zda pro ní budu skládat slova. Volba interpreta stojí až na dalším místě."
Podle Krause by však byla škoda, kdyby Chýlková v pěvecké dráze nepokračovala a nepokusila se o něco vlastního: " Pokud najde chuť a inspiraci a rozhodne se jít touto cestou, určitě neudělá krok do neznáma. Kromě šansonů jsem od ní slyšel i některé roy rockové a popové skladby a velmi se mi líbily."
Nové "cedéčko" Tak to chodí bylo poprvé oficiálně představeno ve čtvrtek na slavnostním křtu v pražské restauraci Červená tabulka. Kromě autorské dvojice a Ivany Chýlkové byli také přítomni méně známí šansoniéři František Segrado a Szidi Tóbias. Akce se zúčastnil i Horáčkův přítel a zároveň autor hudby k většině jeho textů Petr Hapka, který se tentokrát na skladbách desky nijak nepodílel.
Recenze - Horáček, Svoboda a šansony |
Richarda Müllera, Hanu Hegerovou nebo Janu Kirschner si lidé pamatují také z předchozích desek Petra Hapky a Michala Horáčka. Nyní k nim přibyla jména František Segrado, Szidi Tóbias či Jarda Svoboda, která se uvedeným hvězdám přinejmenším vyrovnají. Může za to nové šansonové album Tak to chodí, kterým proudí rozmanitá hudba a které vznikalo více než tři roky. Mediálně nejznámější postavou projektu Tak to chodí je Michal Horáček, autor všech textů. Jeho partnera Petra Hapku pro tentokrát zastoupil Jarda Svoboda z kapely Traband. Hlavně Svoboda orientoval Horáčka na nové zpěváky. Ten jim pak skládal muziku přesně na tělo. A šansoniérské osobnosti vdechly jiskru písňovým příběhům. Valach František Segrado dal písni Praha prostý úžas ze stověžaté matičky i kritický lidový postřeh. Efektní slogan "na Hradě vítězí pravda a podhradím chodívá bůh" mu uvěříte. Jistě, Praha magická Vladimíra Merty nebo Madam Praha Vlasty Třešňáka jsou asi hlubší songy, ovšem Horáčkova, Svobodova a Segradova Praha má neodolatelné kouzlo naivního obrázku, malovaného bývalým havířem z Frýdku, jenž přijel "dobýt" metropoli. Segradův všeobjímající, vřelý hlas sálá nekonečnou dobrotou ve skladbě Něco hezkého, i když zpěvák vlastně vytýká politikům, že nejsou posly žádných dobrých zpráv. Skočná, folklorně bodrá muzika vtiskla písni lidovkový rozměr a nadlehčila ji jako voňavý polštář. Herečka a zpěvačka Szidi Tóbias je nejvýraznějším ženským protipólem Segradova hlasu. V písni Kirké hraje nešťastnou bohyni-nymfomanku, která "zaklíná chlapy do prasat", ale vášeň i nadpozemská síla ji nakonec vede k citové prázdnotě. Tóbias se vcítí do postavy, až běhá mráz po zádech, vystihne Kirké pouhým šepotem, a když zvýší hlas, jde z něho hrůza. Ani ve výběru zpěváků Ivany Chýlkové, Věry Nerušilové nebo Milana Vykočániho se tvůrci projektu nespletli. Snad jen Chýlková, která přesně trefila lehkou notu písně Yetti, zvolila v šansonu Tak to chodí příliš velký odstup. Je částečně vypravěčkou i účastnicí děje, jakoby lehkou holkou, která z pavlače komentuje běh světa. "Žít se chce a žíti nelze. Řekneš to mně nebo Helze? Čekáme tě na poschodí. Tak to chodí, tak to chodí..." Jarda Svoboda, sám výtečný šansoniér s plačtivým akcentem hlasu, si zazpíval šviháckou píseň Pátek podvečer. Zabarvil ji svižnou, lehce orientální muzikou, zatímco Horáčkův starší text Obchodníci s deštěm opletl bujnými dechy a rockovým rytmem. Svobodovy exotické hudební příměsi se na desce neruší s úsporným, tichým doprovodem písní Nemůžeš usnout nebo Tak dobře, ještě chvíli, zatímco biblické podobenství Deset spravedlivých obklopují dramatické, tajemné zvukové kulisy. Citlivě vybalancovaná deska, kterou vedle Svobody aranžoval Jan Spálený a Milan Vyskočko-Vykočáni (z kapely Szidi Tóbias), má mnoho rozměrů. Je to vlastně defilé rozmanitých šansonových postav, zpívajících své příběhy. Jejich barvitosti odpovídá hudební pestrost, rozprostřená od valčíku k jazzu či klezmeru. Pokud by Tak to chodí byl hudební film, odehrával by se nejspíš ve slovanské, německé i židovské Praze třicátých let. Určitě by to bylo něco hezkého - ostatně jako celá tahle deska. Vladimír Vlasák |
MICHAL HORÁČEK, JARDA SVOBODA Tak to chodí CD, 42 minut, vydala firma B&M Music/Universal Music. |
Jan Kraus se svou životní partnerkou Ivanou Chýlkovou. |