RECENZE: Green Day a jejich notně vyčichlá hra na punk

Green Day koncertovali v Praze. (29. června 2010) | foto: David Neff, MAFRA
Hlídací kočka
Vstupenky Vám chytím vždycky. Pohlídám přednostní prodeje, vstupenky na poslední šanci, začátek prodeje, slevy i konání akce.
Green Day to svého času dokázali dvakrát. V roce 1994 s úspěšným albem Dookie pomáhali rozpoutat neopunkovou horečku, a když se s postupem let zdálo, že jejich pramen generující neodolatelně chytlavé melodické písničky vysychá, kontrovali v roce 2004 další komerční bombou American Idiot. Výsledek? Osm milionů prodaných výlisků, hity jako American Idiot, Jesus of Suburbia nebo Wake Me Up When September Ends.
Hattrick se nicméně nekonal, nekoná a konat asi nebude, neboť s dalšími deskami to s Green Day šlo opět spíš z kopce a na novince Father of All Motherfuckers je nejzajímavější její název. Jinak je tahle kratičká, sotva půlhodinová koláž muziky nevzrušivá a ukrutně vyčichlá
Green Day už dávno nemohou operovat s přízviskem „punk“, nehledě na to, že mnozí žánroví puristé jim tuto škatulku odpírali od začátku.
Nicméně, měli alespoň částečně pel teenagerské rebelie, uměli napsat chytlavé písničky, dokázali natočit alba, která se strefila do momentální nálady.
Co z toho zbylo na novince? Stručně a přísně řečeno zhola nic. V přímém přenosu sledujeme trápení se, upachtěnou snahu natočit desku ne proto, že „chci“, ale proto, že „musím“.
Father of All Motherfuckers je k uzoufání nudná sbírka béčkových stran singlů, zmatená a bezkoncepční koláž nedodělků. Není dobré, když rozpaky vzbuzuje už otevírák, který by měl být výkladní skříní alba.
Green Day se v něm nezmůžou na nic víc než na pár ožvýkaných kytarových riffů a plytkou melodii, která by otravovala i v sebehloupější americké teenagerské komedii, kde s hudebním doprovodem věru nedělají žádné štráchy.
Green Day nikdy neměli ambice hrát náročnou muziku, ale dosud jsem z nich neměl pocit, že jim stačí psát podkres k filmům, kde spolu pohlední lidé chtějí spát, leč osud jim pod nohy klade rozličné překážky, až si ve finále konečně zasouloží.
Dál to není lepší. Opravdu si lámu hlavu, kde zpěvák Billie Joe Armstrong, bubeník Tré Cool, baskytarista Mike Dirnt a kytatista Jason White, který se stal regulérním členem v roce 2012, potratili smysl pro sdělné a energické písničky. Protože to, co se odehrává na desce, je zoufale pitomé už po několika minutách.
Father of All MotherfuckersGreen Day |
Titulní skladba štve už po třetím poslechu, podobně i druhá Fire, Ready, Aim a sotva se jakžtakž chytnete u opravdu „neotřele“ nazvané Oh Yeah!, čeká vás Meet Me on the Roof, jejíž ústřední melodická linka je svěží asi jako recept na „ratatule“ od Jiřího Babici. Jdeme dál, I Was a Teenage Teenager je vtipná a chytlavá jen názvem, jinak je to opět pitomý popěvek, k němuž by se kapela ve svých vrcholných okamžicích nikdy nesnížila.
Poslouchat novou desku Green Day je opravdu utrpení. Proč je tu dýchavičný rokenrolový revival Stab You in the Heart? Proč to celé zní tak strašně mdle a zaprášeně? Proč prakticky u každé skladby po několika vteřinách přesně víte, jak se bude vyvíjet a že skončí přesně tak marně a suše, jak začala?
Těžko říct. Každopádně touhle deskou Green Day nejspíš definitivně potvrdili, že doby, kdy ve svém žánru platili za vlajkonoše, jsou nenávratně pryč.
Hlídací kočka
Vstupenky Vám chytím vždycky. Pohlídám přednostní prodeje, vstupenky na poslední šanci, začátek prodeje, slevy i konání akce.
Tipy z televizního programu
Recenze: Harry Potter a Princ dvojí krve 70 %, Můj muž to dokáže 35 %, Hotel Transylvánie 3: Příšerózní dovolená 40 %, Chlap na střídačku 0 %, Rumový deník 60 %, Pravidla mlčení 55 %, Co jsme komu zase udělali? 55 %, Hanebný pancharti 70 %, Láska na špičkách 40 %, Cirkus Bukowsky 75 %, Furiosa: Sága Šíleného Maxe 85 %, Spojenci 50 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Děcko (seriál), Janek Ledecký, James Bond, Limity
GLOSA: Moderátor Leoš Mareš uspořádal show v O2 areně. Proč?
Zpěv od Leoše Mareše čekat nemůžeme, to ví moc dobře i on sám. Jeho vystoupení v O2 areně mohlo být alespoň výpravnou audiovizuální show, výsledek však připomínal něco mezi lunaparkem a provinční...
KOMENTÁŘ: Proč Vlny nemohly u kritiků vyhrát a kam zmizel Hurikán
Sedm titulů včetně jednoho krátkého animovaného a jedné televizní série bodovalo na Cenách české filmové kritiky. Uspělo tak jen pět celovečerních děl pro kina, ač se volilo z 67 dlouhometrážních...
{NADPIS}

{POPISEK}
Ceny filmových kritiků vyhrála Amerikánka, z herců Kaiser a Beretová
Nejlepším filmem uplynulého roku je podle Sdružení české filmové kritiky Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral tři sošky, dvě připadly celovečernímu hranému debutu Veroniky...
RECENZE: Fantom temného kraje, král Šumavy a dámských ložnic
Výtečnou filmařinu, nikoli však naprosté zjevení typu Dukly 61 přináší trilogie Král Šumavy: Fantom temného kraje se po dvou letech dostává z platformy Voyo na obrazovky televize Nova.
{NADPIS}

{POPISEK}
Nejtěžší scénu Studny jsme natáčeli jako první. Měl jsem z ní strach, říká herec Červenka
Asi žádná jiná epizoda seriálu se tak výrazně nezapsala do divácké kolektivní paměti jako Studna z 30 případů majora Zemana. Na jejích základech teď staví nový seriál z produkce Voyo. Promluvit o něm...
Jako kluk jsem nebožtíkům navlékal ponožky a kreslil rakve, říká herec Krejčík
Natáčí filmy a seriály, září v divadle, píše knížky, dabuje a splácí půjčku za zámek, v němž už asi nikdy bydlet nebude. Koupili ho v dezolátním stavu spolu s bývalým partnerem Matějem Stropnickým,...
Sochy jako barvy v prostoru. V Museu Kampa vystavují dílo Tomáše Rajlicha
V pražském Museu Kampa v sobotu začíná výstava Barvy v prostoru sochaře a minimalistického malíře Tomáše Rajlicha. Nabízí symetrické a barevné sochy z let 1964 až 1969. Právě barva byla v té době v...
Země zmítaná válkou. Stivínová a Matásek se objeví v moderní verzi klasiky
Do současného světa zmítaného válkami se přenesou diváci v historické budově Národního divadla, pokud navštíví zdejší aktuální novinku Oresteia. Její text napsal Robert Icke na základě klasické...
Holly Johnson, zpěvák hitů z filmu Bony a klid, vystoupí v září v Praze
Britská hudební legenda a frontman skupiny Frankie Goes to Hollywood, jejichž skladby Relax a The Power of Love se díky filmu Bony a klid u nás staly hity, Holly Johnson zavítá do Prahy. Zahraje 29....

Rodinný dům, Rakousko, Semmering
Waldstrasse, Steinhaus am Semmering, Semmering, Rakousko
4 500 000 Kč