GLOSÁŘ: Probuzený umrlec a hvězdná chvíle s Leonardem Bernsteinem

  18:55aktualizováno  18:55
Festival Dvořákova Praha má za sebou první dva koncerty. Po pátečním provedení Dvořákovy kantáty Svatební košile následovalo vystoupení rakouského souboru Camerata Salzburg a houslistky Hilary Hahnové.

Houslistka Hilary Hahnová zazářila na koncertě souboru Camerata Salzburg. | foto: Petra Hajská

Svatební košile nepatří k nejprováděnějším Dvořákovým vokálně-instrumentálním dílům, a právě proto si zaslouží, aby zazněly hned na úvod Dvořákovy Prahy. Podkladem k dílu se stala pochmurná Erbenova balada o dívce, jež svým rouháním vyvolá z hrobu umrlce a před děsivým koncem ji zachrání jen upřímné pokání a ranní rozbřesk, ukončující vládu temných sil. Místo jejího těla jsou nakonec roztrhány jen košile. 

Fotogalerie

Děsivý noční úprk podivné milenecké dvojice Dvořák vylíčil možná uhlazenějšími, harmoničtějšími prostředky, než by člověk čekal s ohledem na literární předlohu, ale jeho melodická invence je i v tomto díle nevyčerpatelná a skladba rozhodně má ducha nejen ve smyslu strašidla, ale i ve významu oduševnělosti, s níž ústí do smíření. Dílo v Dvořákově síni Rudolfina nastudoval dirigent Jakub Hrůša s Českou filharmonií, který zjevně v úsilí o větší spád zvolil živější tempa a celkově dramatičtější pojetí. Skvělý v deklamaci byl Český filharmonický sbor Brno, jenž se ve skladbě podílí na vyprávění příběhu.

Tři sólové party byly obsazeny domácími pěvci, patřícími k tomu lepšímu na naší pěvecké scéně, která velký výběr neposkytuje. Nejlépe se poslouchal tenorista Richard Samek, jehož hlas zněl příjemně a vroucně, nesl se přes orchestr a i když Dvořák nechává umrlce „mluvit“ spíše jako roztouženého než zlověstného milovníka, pěvec se do něj správně snažil vložit i něco jako úlisnost. Kateřině Kněžíkové zní nejlépe vyšší tóny, ale part dívky by chtěl i hutnou střední polohu a v ní je soprán Kněžíkové matnější, takže často zůstal skrytý za orchestrem (z 16. řady v přízemí). 

Nejrozpačitější dojem zanechal Svatopluk Sem jako vypravěč. Zajímavá kovová barva jeho barytonu zasvitla jen občas, hlavně v závěru, když mohl zpívat v plném forte vyšší tóny, jinak zněl šedě a téměř unaveně, a také zanikal za orchestrem. Tento problém jde však i na vrub dirigenta, který mohl zvuk orchestru krotit. Navíc, i když vypravěč je víceméně nezúčastněná figura, tak Sem jakoby víc komunikoval s notovým pultem než s publikem, až to chvílemi působilo, že part pořádně nezná.

Dvořák ze Salcburku

V sobotu patřila Dvořákova síň souboru Camerata Salzburg. Zlatým hřebem večera byla Bernsteinova Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí. Disputace několika starověkých osobností o lásce je zvukově atraktivní, hráčům nabízí spoustu příležitostí k předvedení technických kvalit a zvláště v závěru nezapře ve svých rytmech autora West Side Story. 

V sólovém partu se zaskvěla Hilary Hahnová, která narychlo nahradila indisponovanou Janinu Jansenovou. Přesto si se souborem, který vedl dirigent Daniel Blendulf, padla do noty a byla z toho posluchačsky vzácná muzikantská chvíle, po níž následovaly ještě dva přídavky od Bacha. Ne náhodou - Hahnová si do Prahy odskočila z bachovského turné.

Salcburský soubor zahrál i dvě skladby od Dvořáka. Krátké Nokturno H dur na úvod a po pauze Serenádu E dur pro smyčce, jednu z nejslavnějších Dvořákových skladeb vůbec. A právě proto, přes všechnu muzikantskou přesnost, kultivovanost a jemnost, něco chybělo: větší citová vřelost, zpěvnost, sametovější zvuk. Na druhou stranu není od věci poslechnout si, jak Dvořáka cítí muzikanti z různých koutů Evropy, a jaké vlastní kvality do něj vnášejí.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

VIDEO: Od Hitlera po Sheldona. Jak se Česko proslavilo nejen v seriálech

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku s českou a slovenskou vlajkou

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku opakovaně vytahuje reference k české historii. A zdaleka není sám. Stopy...

Další z rubriky

Dominika Hašková založila kapelu a sní o turné světem

Dominika Hašková

Před devíti lety se patnáctiletá Dominika Hašková dostala do finále první řady televizní soutěže Česko Slovensko má...

RECENZE: Twenty One Pilots střídali kostýmy víc než popová zpěvačka

Twenty One Pilots koncertovali 16. února 2019 v pražské O2 areně.

Z Lucerna Music Baru přes Tipsport arénu až do největší české haly. Popularita Twenty One Pilots během tří let vyrostla...

RECENZE: Avril Lavigne se po rozvodu i nemoci vrací s hlavou nad vodou

Avril Lavigne na koncertu v Praze v roce 2008

Kanadská zpěvačka Avril Lavigne patřila k populárním postavám přelomu tisíciletí. Po teenagerských hitech jako Sk8ter...

Najdete na iDNES.cz