David Bowie

David Bowie | foto: Warner Music

Vítejte v Blackoutu. Vychází raritní koncertní nahrávka Davida Bowieho

  • 1
Fanoušci Davida Bowieho dostávají povedený dárek. Je jím živé dvojalbum Welcome To The Blackout, které dosud mohla slyšet jen hrstka lidí. Bowie sice záznam pořídil v létě 1978 v Londýně a o půl roku později ho smíchal, ale k posluchačům se dostal až letos v dubnu v rámci akce Record Store Day.

To znamená, že si živák mohli koupit lidé jen ve vybraných kamenných obchodech, a to ještě pouze na vinylu. Do běžné distribuce a na CD se album Welcome To The Blackout dostává nyní. Na některých britských e-shopech je původní trojitý vinyl k dostání i teď, pokud by si nějaký fajnšmekr chtěl udělat opravdovou radost. Pro běžné konzumenty je tu však ono dvojité CD, záznam koncertu má ke dvěma hodinám.

Obal desky Welcome to the Blackout

Bowie byl ve druhé polovině sedmdesátých let na vrcholu. Právě se nacházel uprostřed své zásadní berlínské trilogie. Nahrávka byla pořízena na turné, které bylo uspořádané k propagaci desek Low a Heroes, prvním dvěma položkám trilogie. Na obou Bowie spolupracoval s producentem Brianem Enem, který se měl stát i součástí jeho koncertní kapely, ale ze zdravotních důvodů nakonec na turné nevyrazil.

Nahrávku samotnou pořídil další hvězdný producent Tony Visconti a Bowieho doprovázel například kytarista Franka Zappy Adrian Belew či klávesista Roger Powell, chráněnec samotného syntezátorového vynálezce Roberta Mooga.

Čtyřicet let v archivu

Nahrávalo se na dvou koncertech na přelomu června a července 1978 v multifunkční londýnské hale Earls Court. Mimochodem za první světové války sloužila jako uprchlický tábor a v roce 1994 na koncertu Pink Floyd se tu utrhla tribuna s dvanácti sty diváky, naštěstí bez obětí na životech. Na tomto Bowieho turné se zase o měsíc dřív ve francouzském Marseille podařilo odpálit zvukovou aparaturu – a co čert nechtěl, zrovna při písni Blackout.

V Londýně však, zdá se, bylo vše v pořádku. Hraje se tu skladba Warszawa inspirovaná Bowieho návštěvou stále ještě zpustošeného města, hit Heroes, skladba Fame, kterou napsal s Johnem Lennonem, i většina desky The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Ta měla původně na turné zaznít celá, ale nakonec se hrálo „jen“ šest písní.

Je trochu s podivem, že tak kvalitní koncertní záznam zůstával jako rarita v archivu čtyřicet let. Na druhou stranu je to důkazem toho, že Bowieho dědicové nebudou pouštět do světa jen drobky ve snaze vyrýžovat peníze za každou cenu. A to je rozhodně dobrá zpráva.