Dagmar Voňková zhudebnila třpytivost, průzračnost i stín

  16:06aktualizováno  16:06
Originální písničkářka a stále hledající kytaristka Dagmar Voňková se dopracovala do dalšího stadia své tvorby. Je zachyceno na novém albu Slunci ležím v rukou, natočeném ve spolupráci s pianistou Zdeňkem Zdeňkem.

Dagmar Voňková vystoupila v roce 2006 na festivalu Tichý hlas | foto: www.zide.cz

Kdo má Dagmar Voňkovou zafixovánu především jako experimentátorku, hrající na kytaru neortodoxními metodami, rozeznívající struny jedním nebo dokonce dvěma smyčci, jako autorku a interpretku vyloženě alternativních hudebních ploch s minimem slov, jako zpěvačku atakující až pohanskými obrazy v textech - ten bude albem Slunci ležím v rukou nepochybně překvapen, ne-li zaskočen.

Kdo je Dagmar Voňková

Dagmar Voňková - AndrtováČeská písničkářka a kytaristka (nar. 1948) se poprvé objevila v roce 1971 v soutěži časopisu Mladý svět, posléze se stala členkou písničkářského sdružení Šafrán (spolu s mj. Jaroslavem Hutkou, Vladimírem Mertou nebo Vlastimilem Třešňákem). Po rozpadu Šafránu nekoncertovala, na scénu se vrátila v 80. letech s naprosto unikátním stylem hry na kytaru i psaní písní. Zaujala i v zahraničí, byla jedním z prvních Čechů, kteří vystoupili na respektovaném festivalu v dánském Roskilde. Debutové album vydala v roce 1986.

Zdá se, že Voňková se propracovala do tvůrčí etapy nalezení nové přímočarosti, průzračnosti, čistoty, rezonující v hudebním smyslu především repetitivními strukturami. Ty samozřejmě nejsou v její tvorbě novinkou, nicméně nová je sound dvojice, ve které minimálně rovnocennou, v některých písních dokonce dominantní roli hraje klavír Zdeňka Zdeňka.

Kdo je Zdeněk Zdeněk

Český původně jazzový pianista, klávesista a skladatel (nar. 1960) byl jednou z hlavních muzikantských osobností, které se prosadily v 80. letech. Byl zakladatelem a vedoucím skupiny Naima, kterou prošla řada dodnes významných jazzmanů, např. saxofonista František Kop, kytarista Peter Binder nebo kontrabasista Jaromír Honzák. Zdeněk Zdeněk pracoval i jako studiový hudebník, několik let byl šéfem doprovodné kapely zpěvačky Vlasty Průchové, spolupracoval i s Hanou Hegerovou. Jiřímu Schmitzerovi produkoval album Bouda, jeho doménou v posledních letech je ale zejména scénická a filmová hudba.

Hudba Voňkové a Zdeňka se většinou odehrává v jakýchsi "vlnách", které - podobně jako třeba v některých Glassových skladbách - dodávají minimalistickým strukturám silně emocionální rozměr. Ten zesilují i pasáže, ve kterých nelze zejména u Zdeňka přeslechnout vlivy evropské klasiky (např. až chopinovské klavírní nálady ve Višni).

Všech dvanáct písní si přitom udržuje formální ucelenost a pevnost a hudební složka v nich tentokrát zcela slouží zpěvu, potažmo textům. Na to u Voňkové také nejsme příliš zvyklí.

Dagmar Voňková na festivalu Tichý hlasTextová složka vcelku očekávaně přináší variace na přírodní lyriku, jež má kořeny v lidových písních - na ty má Voňková odjakživa "copyright". S hudební průzračností takové texty dokonale a zcela přirozeně rezonují a nevadí ani občas příliš patetický zpěv (třeba hned v úvodní písni Jívy). Zajímavým a do celku zapadajícím obohacením jsou prvky alikvotního zpěvu (nejvíce v písni Háje).

Některé písně ale zacházejí mnohem dál než k lyrickým polohám. Za domem, za polem je sice starosvětsky prostý pseudolidový text o konci vztahu, ve vyloženě radostném zhudebnění se ale dostává do hodně neobvyklé polohy.

K ve své tvorbě zcela ojedinělému tématu se Voňková dostala v textu Ester a Géza, spíše lyrickém náznaku tragického válečného osudu dětí "nevítaného" původu, který napovídají jejich jména.

A další velkou "pecku" dostane posluchač na závěr, když v textu Oliva Voňková zpracovává mimořádné téma vztahu ve stáří, resp. při těžké nemoci ("Pokoj hospicu je naše loď/jsme v ní sami, v tiché kajutě."). Přitom se obě posledně jmenované písně při vší formální vybroušenosti zároveň asi nejvíce vymykají tónu celého alba.

Dagmar Voňková na festivalu Tichý hlasDagmar Voňková rozhodně nepatří k umělcům, kteří by své fanoušky nadměrně zahrnovali novou produkcí - od posledního řadového alba Voliéra, nahraného v duu s Radimem Hladíkem, museli čekat plných dvanáct let (dlouhou dobu "zkrátilo" v roce 2004 skvěle zpracované archivní dvojalbum Milí moji, přinášející dvě alba z 80. let a řadu bonusů).

Novinka Slunci ležím v rukou jasně naznačuje, proč Voňková za svou dlouhou kariéru vlastně přichází teprve se čtvrtým albem (nepočítáme dánský "živák", singly, EPčka ani příspěvky na různé kompilace). Nikdy totiž nepustí z ruky nic, za čím by si nemohla plně stát a co by neodráželo její vývoj (skutečně - každé její album je v mnoha ohledech jiné, byť základní směr samozřejmě drží). Zkrátka - nic, co by nečnělo vysoko nad zdaleka nejen domácí průměr.

Dáša Voňková a Zdeněk Zdeněk: Slunci ležím v rukou
vyd. Indies Happy Trails, čas 44:44
Hodnocení iDNES.cz: 90 %

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

RECENZE: Viklický je jako Motýl. Vzal si do hlavy předělat Šlitra

Emil Viklický

Dobrá skladba se pozná jednak tak, že ji další interpreti mají chuť opakovaně hrát či točit, a potom hlavně podle toho,...

RECENZE: Twenty One Pilots střídali kostýmy víc než popová zpěvačka

Twenty One Pilots koncertovali 16. února 2019 v pražské O2 areně.

Z Lucerna Music Baru přes Tipsport arénu až do největší české haly. Popularita Twenty One Pilots během tří let vyrostla...

VIDEO: Ruml přezpíval Křesťana. Klip vznikl pod sílou dojmů z Islandu

Ondřej Ruml

Zpěvák Ondřej Ruml natočil klip k další písni ze svého a cappella alba Nahubu. Tentokrát vybral pro obrazové ztvárnění...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz