Colours podruhé: U psychedelické show The Flaming Lips asistovaly české dívky

  13:17aktualizováno  13:17
Druhý den Colours of Ostrava poněkud poškodil dlouhodobý odpolední drobný déšť, navečer se ale naštěstí vyčasilo a ve finále večera začaly nad areálem probleskovat dokonce hvězdy. Počet návštěvníků se podle odhadu pořadatelů zvýšil na 29 tisíc.

Postupné seznamování s novým prostorem odhaluje návštěvníkovi jeho na první pohled možná neviditelné klady i nedotaženosti. Kromě hrubého štěrku, který ale právě v deštivém počasí člověk ocení (po typickém festivalovém blátě tady není ani památky), je to například nedostatek odpadkových pytlů na některých plochách. Návštěvníci Colours jsou ale natolik disciplinovaní, že na festivalu je i v pokročilých hodinách přímo příkladný pořádek.

Fotogalerie

Pořadatelé, alespoň zpočátku festivalu, poněkud podcenili i počet mobilních toalet a zejména jejich vyvážení, stejně jako osvětlení některých průchozích koridorů. I vstup na uzavřenou scénu Gong v bývalém plynojemu v exponovných okamžicích přináší problémy, scéna prostě není nafukovací. To všechno jsou ale typické "potíže růstu". I když není pochyb o tom, že se pořadatelé připravovali dostatečně, dokud se prostor skutečně nezaplní desetitisíci lidí, vždycky zůstává jen u teorie.

Všechny vady na praktickém chodu ale stoprocentně vyvažuje krása starého industriálního prostředí, které přináší nevídanou kulisu vlastně jakékoli hudbě. Tu už od podstaty "industriálnější" umocňuje, té "přírodnější" dodává unikátní kontrapunkt. A to, že tenhle skanzen průmyslu ožil ve zcela novém kontextu, by si zasloužilo snad i nějaké oficiálnější ocenění než pouhou chválu návštěvníků nebo novinářů.

Katzenjammer - festival Colours of Ostrava 2012, den druhý

Katzenjammer

Páteční program začal v brzkém odpoledni. Please The Trees si s dámským sborem Elpida zjevně velmi rozumějí a zvláštní kooperace přináší zážitek, který možná není bůhvíjak přelomový v čistě hudebním smyslu, ale rozhodně má obrovské kouzlo v onom ob-generačním setkání. Na druhé hlavní scéně navazující Norky Katzenjammer hrají plus-minus country a hlavním prvkem je trochu estrádní, ale na rozjezd festivalu tohoto typu vyhovující kolování nástrojů mezi členkami a celkově divácky vstřícná show.

Tamikrest - festival Colours of Ostrava 2012, den druhý

Tamikrest

Bratři Ebenové i Dan Bárta s Illustratospherou odehráli standardně kvalitní a dobře navštívené sety. Prvním nečekaně silným zážitkem dne byli malijští Tamikrest. Takzvané pouštní blues, proslavené jejich "kmotry" Tinariwen, je jedním z nejpopulárnějších žánrů world music. V podání Tamikrest nese v sobě rockovější a jaksi groovovější atak, poučený jistě i spoluprací s hudebníky mimo africký kulturní okruh.

První z hlavních hvězd pátku Bobby McFerrin se tentokrát nespolehl sám na sebe jako třeba při památných koncertech v pražském Kongresovém centru. Beatbox i vokální vstupy jeho tří kolegů vytvořily plnější a místy takřka taneční sound. Zpívání bez doprovodu na tak velkém otevřeném pódiu má samozřejmě svá specifika a získávání si publika roztleskáváním nebo hozenými udičkami typu "ostravské" variace jinak velmi zajímavého pojetí bluesového standardu Sweet Home Chicago má své opodstatnění. Přesto je čistě sólový McFerrin paradoxně silnější.

Stejně tak by méně bylo více v případě vystoupení Antonyho Hegartyho (Antony and the Johnsons) s ostravskou Janáčkovou filharmonií. Zpěvákova šňůra, při níž se nechává doprovázet lokálními orchestry, má sice docela zajímavý nápad, doplácí ale bohužel na tři poměrně zásadní zápory.

Antony and the Johnsons + Janáčkova filharmonie - festival Colours of Ostrava

Antony Hegarty

Tím nejzásadnějším jsou nepříliš invenční aranžmá orchestru, který Antonyho písně jen tak hladí po srsti. Zdá se, že orchestrace byly napsány cestou nejmenšího odporu, možná i proto, aby každý z orchestrů měl snadnější přípravu. I tak se ale nebylo lze zbavit pocitu určité nejistoty, a to kupodivu i ohledně kooperace zpěváka s "dovezeným" francouzským klavíristou Gaëlem Rakotondrabem. Tolik za druhé.

A za třetí: Antonyho písně, jakkoli v mnohém navazují, ať si to někdo připouští nebo ne, na soulovou estetiku typu Ala Greena nebo Marvina Gaye, jsou mnohem silnější v komornějším podání jeho vlastní kapely. Všechny tyto výhrady jsou ale nic proti zvlhlým pohledům fanynek, které nebylo lze přehlédnout, když se v početném davu člověk rozhlédl kolem sebe...

Závěr, opravdu silnou festivalovou tečku za pátkem, obstarali The Flaming Lips. Když ředitelka festivalu Zlata Holušová stála v davu jejich publika na loňské barcelonské Primaveře, s očima navrch hlavy jen cedila mezi zuby: "To je skvělý! Ty musím mít!" Autor tohoto textu toho byl svědkem. Rok se s rokem sešel a bylo to tu. Je skvělé, že program na Colours of Ostrava vzniká na základě osobní zkušenosti pořadatelů, kteří nelení a své koně si jezdí chytat s vynaložením vlastního času i peněz po celém světě. Kolik takových festivalů u nás je?

The Flaming Lips - festival Colours of Ostrava 2012, den druhý

The Flaming Lips

The Flaming Lips se představili v plné "palebné síle". To znamená i s početným davem tančících českých dívek, shromážděných (prý za pomoci sociálních sítí) po obou stranách pódia. A samozřejmě se všemi pódiovými atrakcemi, s obřím nafukovacím balónem, v němž se frontman Wayne Coyne pustil už v úvodu do publika, nesen jeho rukama, s dalšími desítkami barevných balónků, vystřelovaných do hlediště, barevnými konfetami, laserovou koulí i gigantickými mickeymouseovskými návleky na zpěvákovy ruce.

Skoro by se chtělo říct, že samotná hudba, postavená na pinkfloydovské psychedelii, ale umocněná silnými popovými melodiemi, byla jen jaksi "do počtu" celé show. Ale to by byla pravda jen tehdy, kdyby posluchač neznal alba kapely, oproštěná od všech pódiových "opiček". A ta alba jsou, stejně jako živě prezentované skladby z nich, vesměs prostě výborná.

Koncertem The Flaming Lips si letošní Colours nasadily vysokou laťku. Uvidíme, kdo ji v sobotu alespoň roztřese, ne-li shodí. Bude to francouzská zpěvačka ZAZ nebo písničkářka Alanis Morissette? Nebo snad Animal Collective? Jihoafrický trumpetista Hugh Masekela? Nebo přijde zásah úplně odjinud? Nechme se překvapit.

Autor:
  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Eros Ramazzotti nebo Andrea Bocelli. Podívejte se...

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Karel Gott byl s koncem smířený. Proč bych se měl rouhat? přemítal

Kdysi řekl, že ho fascinuje dostávat se na novou půdu. A dobývat ji. Pomalu, kousek po kousku. Dobyl ji znovu, když se...

PRVNÍ DOJMY: Křepčení na hrobě, nebo pocta? StarDance začala Gottem

Muselo to být ošemetné rozhodování. Totiž jestli první díl StarDance, který náhodou vyšel na den státního smutku,...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Potřetí a možná naposledy? Eric Clapton, bluesový bouřlivák, se vrátí do Prahy

V březnu oslaví už 75. narozeniny. Důvodů, proč může být příští pražský koncert Erica Claptona ten rozlučkový, je ale...

Video připomíná, jak sbor diváků zaskočil Laru Fabian. Rozpláčete ji i v Praze?

Lara Fabian se na koncertě chystá zazpívat svou nejslavnější písničku Je t'aime. Fanoušci v publiku ale přebírají...

Premium

Karel Gott byl s koncem smířený. Proč bych se měl rouhat? přemítal

Kdysi řekl, že ho fascinuje dostávat se na novou půdu. A dobývat ji. Pomalu, kousek po kousku. Dobyl ji znovu, když se...

GLOSA: Byčkov řídil Mou vlast jako běžný koncert. Nic méně, nic více

Smetanova Má vlast je „doma“ na zahajovacím večeru Pražského jara, nicméně hrát se přirozeně může kdykoli. Na běžný...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz